Payconiq: all aboard !
Belgium can do without cash.
Mobiel betalen met Payconiq is inmiddels doodnormaal voor veel Belgen. Zelfs concurrerende banken sluiten zich aan bij het ING-initiatief.
Steeds meer Belgen betalen mobiel met Payconiq – oorspronkelijk een ING-initiatief uit 2015. Met de app kunnen ze bliksemsnel geld overmaken aan familie en vrienden, afrekenen in duizenden winkels en daarbij ook nog eens bij dezelfde winkels punten sparen. Het Belgische midden- en kleinbedrijf (mkb) omarmt het initiatief; maar liefst 16.000 winkeliers sloten zich vorig jaar in één kwartaal aan. Inmiddels sloten verschillende grote Belgische banken zich bij het platform aan, waaronder KBC en Belfius.
Wacht even. Waarom doen concurrenten eigenlijk mee met een initiatief van ING?
Vernieuwer
Mark Buitenhek, global head of Transaction Services van ING, stond aan de wieg van het idee achter Payconiq; hij legt uit.
“We concludeerden al in 2014 dat door de komst van de Payment Services Directive 2 (een Europese Richtlijn over betaaldienstverlening) het betalingsverkeer wezenlijk zou veranderen. Onze gedachte was: wij kunnen beter zelf uitvinden wat onze diensten overbodig maakt. Anders doet een ander dat wel.”
Deze Europese regelgeving, kortweg PSD2, moet vanaf 2018 het betalingsverkeer eenvoudiger en toegankelijker maken voor derden. Naar verwachting zal dit leiden tot een overvloed aan nieuwe aanbieders, ook van buiten de financiële sector. Voordat dit een feit was, zette ING een aantal innovaties in gang, waaronder Payconiq. Al in 2015 ging de eerste versie live.
Mark: “Vertrekpunt bij al die innovaties, was niet ons eigenbelang, maar de wensen van klanten. Wat levert het meeste gebruikersnut en -gemak, met behoud van veiligheid? We wisten toen nog niet of die innovaties zouden aanslaan. Twyp heeft het in Nederland bijvoorbeeld niet gered, maar in Spanje weer wel. De markten zijn dus echt anders en daar moet je van leren.”
Springplank
ING zag België als een mooie springplank voor Payconiq. De eerste betaling met Payconiq gebeurde in winkels in het Belgische Leuven. Het toeval wilde dat de Belgische bank KBC net een pilot in die stad had lopen van het loyaliteitsprogramma CityLife. Medewerkers van ING en KBC kwamen elkaar daar tegen en het klikte. Zo werd het idee geboren voor samenwerking. Niet lang daarna sloot Belfius zich als derde bank aan bij deze alliantie.
Waar gaat dit allemaal naar toe? Consumenten en ondernemers zitten niet te wachten op allerlei verschillende systemen met complexe hardware, hoge kosten en verschillende voorwaarden, vertelt Mark. Bestaande standaarden voor online-betalen zoals Bancontact in België en iDEAL in Nederland zijn volgens hem mooie voorbeelden van wat je samen kunt bereiken.
“Payconiq kan net zo succesvol worden: het heeft kenmerken van iDEAL, maar gaat veel verder. Want bedrijven kunnen er van alles aan koppelen, zoals loyalty, lenen of verzekeren. App-bouwers, zoals die van Joyn, kunnen hun eigen apps aan Payconiq koppelen en verder ontwikkelen.”
In zijn gloednieuwe hoofdkantoor in Amsterdam – overige kantoren zitten in het Belgische Brussel en Hasselt – benadrukt Duke Prins, CEO van Payconiq, dat de krachtenbundeling met andere banken essentieel is voor de verdere groei. Om meer partnerships te kunnen sluiten, gaat Payconiq verder als een zelfstandig bedrijf, waarin de deelnemende banken minderheidsaandeelhouder worden.
“Partners als ING, KBC en Belfius wekken vertrouwen. Klanten weten dan dat het product veilig en professioneel is.”
Duke voegt daaraan toe: “We moeten heel snel heel groot worden. Alleen de grote spelers zullen overleven in deze markt. Net als bij de creditcards, waar ruimte is voor maar een paar namen zoals Visa en Mastercard.”
Mark Buitenhek verwacht dat het hard gaat zodra meerdere banken en andere partijen tegelijk “het gas opendraaien” wat betreft verkoop en marketing. Volgens hem is het ook belangrijk dat grote retailers gaan meedoen. Payconiq werkt nu hard aan acceptatie door supermarkten en andere grote retailketens.
Zelfdiscipline
Programmamanager Piet Malfait van KBC vindt Payconiq “niet zomaar een droog bancair product”. Hij roemt de voordelen voor de winkelier. De combinatie van mobiel betaalgemak en loyaliteit is volgens hem uniek in Europa.
Om Payconiq te laten floreren en op een dag de standaard te worden, vergt volgens Piet zelfdiscipline van de aandeelhouders en de verschillende deelnemende banken.
“Zij moeten het management van Payconiq ondersteunen bij de verdere productontwikkeling. Payconiq moet niet te veel hoeven voldoen aan allerlei verlangens van aandeelhouders, maar vol kunnen inzetten op een zo gebruikersvriendelijk mogelijk product.”
Duke: “Uiteindelijk is er maar een doorslaggevende factor: de gebruikers. Zij bepalen of wij een succes worden.”
Over Payconiq
Voor meer informatie
Persdienst ING België: + 32 2 547 24 84 of pressoffice@ing.be