Young Belgian Art Prize 2015: Floris Vanhoof wint ING Publieksprijs
Gisterenavond werd in het Paleis voor Schone Kunsten de Young Belgian Art Prize uitgereikt, de belangrijkste onderscheiding voor jong artistiek talent in België.
Gisterenavond werd in het Paleis voor Schone Kunsten de Young Belgian Art Prize uitgereikt, de belangrijkste onderscheiding voor jong artistiek talent in België.
De Young Belgian Art Prize is sinds 1950 de belangrijkste onderscheiding voor opkomend artistiek talent in België. De wedstrijd ondersteunt jonge kunstenaars en biedt hen een platform.
Sinds 2013 wordt er tijdens deze wedstrijd ook de ING Publieksprijs uitgereikt. Bedoeling is zo het grote publiek nauwer te betrekken bij de Prijs en om meer mensen via de sociale netwerken en het net aan te sporen de tentoonstelling te komen zien. Op de website (www.youngbelgianartprize.com) konden de bezoekers stemmen voor hun favoriete kunstenaar.
Floris Vanhoof werd door het publiek verkozen als winnaar van de ING Public Prize. Zijn multimediale, zintuiglijke installaties verkennen het grensgebied tussen beeld (film of dia’s) en licht (projectie).
Floris Vanhoof ontving de prijs uit handen van Stéphan Salberter, Head of Corporate Communication & Relations bij ING België.
De ING Publieksprijs komt in de vorm van een steun in de productie van een volgende tentoonstelling of uitgave van een boek/catalogus ter waarde van € 6.250.
Floris Vanhoof
Floris Vanhoof is geïnteresseerd in de hybride vorm van muziek, foto en film. Projecties en muziek uit een modulaire synthesizer staan centraal in zijn werk. Zijn eerste projecties waren experimentele films op 16 millimeter die evolueerden naar zuiver visuele ervaringen waarbij hij kijkpatronen in vraag stelt. Zijn inspiratiebronnen zijn de structurele film en de vroege elektronische muziek.
Vanhoof maakt zijn instrumenten en installaties zelf en verkent het grensgebied tussen beeld (film of dia’s) en licht (projectie). Als media-archeoloog, confronteert Floris Vanhoof de digitaal verwende bezoeker met flikkerende 16 mm-films en dia-installaties, formaten die gedoemd zijn te verdwijnen. Hij kiest doelbewust voor analoge technologie, niet om nostalgische redenen, maar omdat hij wil experimenteren met wat vroeger als hightech werd beschouwd. Zijn werk bevat ook nieuwe technologieën zoals microprocessoren. Technologie is geen doel op zich maar een middel om nieuwe beelden, ideeën en klanken op een poëtische manier te verkennen.
Voor Stripes past Vanhoof de ‘phase-shifting’-techniek toe op film. Steve Reich en Brian Eno gebruikten in hun muziek deze techniek voor bandrecorders. Eindeloze variaties van elkaar overlappende horizontale strepen geprojecteerd door 16 mm-projectoren veroorzaken een bijzonder optisch effect. In zijn tweede installatie gebruikt Vanhoof vier dia-projectoren om aan de hand van een serie foto’s van monsterlijke hoofden je aandacht te vestigen op het proces van het kijken zelf. Hiermee experimenteert hij met de traagheid van het oog, met macrobeelden en met de korrel van de film. Net zoals bij de vorige installatie, waarbij de strepen nu eens scherp en dan weer wazig zijn en op onze oogspieren inwerken, zorgt ook deze installatie voor interactie met je lichaam en je perceptie.
Biografie
Floris Vanhoof (°1982, Mol) woont en werkt in Antwerpen. In 2005 behaalde hij een master in de audiovisuele kunsten, specialiteit experimentele film aan Sint-Lukas in Brussel. Enkele van de laatste shows waar hij aan deelnam, vonden plaats in: Beurssc50uwburg, Brussel (2015); Kunstencentrum België, Hasselt (2013); Museum Dhondt-Dhaenens, Deurle (2013).
_____________________
Voor meer informatie:
Persdienst ING België, 02 547 24 84, pressoffice@ing.be
Persdienst Bozar Expo, Leen Daems, 02 507 83 89, leen.daems@bozar.be