Wereldbeker 2018: de supporters lopen zich warm!

De aftrap van de wereldbeker voetbal, die dit jaar plaatsvindt in Rusland, nadert met rasse schreden. Beïnvloedt dat sportevenement het consumptiegedrag van de huishoudens? Hoeveel is de eindzege supporters waard? Op basis van een internationale peiling geven we in deze speciale editie van de ING Belgium Economic Newsletter een antwoord op die vragen en beantwoorden we de hamvraag: wie wint er?

Sportief chauvinisme

In het eerste deel van onze studie over de wereldbeker bespraken we enkele criteria die gebruikt kunnen worden om te voorspellen welk land het tornooi zal winnen. Een veel eenvoudigere manier om dat te doen is gewoon aan de bevolking vragen welk land de meeste kansen heeft om te winnen. Omdat het antwoord op die vraag echter sterk bepaald kan worden door vaderlandsliefde, vroegen we de inwoners van elk land eerst welk land zij hoopten dat het WK zou winnen (grafiek 1). In Argentinië blijkt het sportieve patriottisme het grootst: 86% van de respondenten hoopt er dat hun land de winnaar wordt. In België hoopt 46% van de respondenten dat de Rode Duivels zullen zegevieren.

Download

De vraag wie het tornooi effectief zal winnen, levert in België echter een heel ander resultaat op. Slechts 11% van de respondenten denkt dat België daarin zal slagen. Voor het overige hopen de Belgische respondenten vooral dat Duitsland (8%) en Brazilië (7%) zullen winnen. Het antwoord op de vraag wie ze denken dat er zal winnen, is pragmatischer: 25% kiest voor Duitsland, gevolgd door Brazilië (13%) en Spanje (11%). Die drie teams voeren trouwens in de meeste landen de rangschikking aan.

Om in elk land de resultaten te verfijnen, vroegen we iedere respondent ook om de kansen op de eindzege van zijn of haar nationale elftal objectief in te schatten. In België (grafiek 3) schat 32% van de respondenten de kans dat de Rode Duivels de wereldbeker winnen op meer dan 50%. Dat is precies evenveel als het minst optimistische deel van de bevolking, dat die kans onbestaande of kleiner dan 10% acht . De Argentijnen, Spanjaarden, Duitsers en Brazilianen komen uit deze vraag als het zegezekerst naar voren. In die vier landen schat meer dan 60% van de respondenten de kans op de eindzege op meer dan 50%.

Download

De waarde van de titel

Om te meten hoe hard de bevolking hunkert naar de eindzege in de wereldbeker, probeerden we te achterhalen welk percentage van de inwoners van elk land bereid zou zijn om 1% van zijn jaarinkomen op te geven in ruil voor de Heilige Graal van het voetbal. Weinig verrassend is dat vooral veel Argentijnen (41%) op dat aanbod zouden ingaan. In Duitsland is dat percentage daarentegen het laagst. De resultaten zijn min of meer identiek wanneer we voorstellen om in ruil voor de overwinning een maand zonder mobiele telefoon door te brengen.

De resultaten in grafiek 4 zijn zeer vergelijkbaar met die van vier jaar geleden. Ook toen voerden Rusland en Argentinië de lijst aan. Alleen Portugal stond toen lager in de rangschikking. Ook voor België zijn de resultaten vergelijkbaar: dit jaar zegt 10% van de respondenten bereid te zijn om 1% jaarinkomen af te staan, nagenoeg evenveel als vier jaar geleden.

Hoe verandert het consumptiegedrag?

We weten dat als een grote sportcompetitie zoals het WK een economische impact heeft, die impact zich voornamelijk doet voelen door het verhoogde consumptiegedrag van de supporters. Wat dat betreft zijn de Belgen erg redelijk in vergelijking met de andere landen. Wanneer ze gevraagd worden hoe ze hun consumptiegedrag zouden aanpassen (i) op vlak van alcoholische dranken en (ii) snacks, (iii) in cafés en op andere plaatsen waar het WK op groot scherm getoond wordt, (iv) op vlak van mobiele data om de matchen te kunnen bekijken op hun tablet of smartphone of (v) aan multimedia-apparaten (televisie, projector), zegt 80% van de Belgen dat ze hun uitgavepatroon niet zouden wijzigen. Gemiddeld slechts 8% van de bevraagden zegt dat ze meer zouden besteden aan dit soort uitgaven. Dat is de laagste score van alle landen die bevraagd werden. Ter vergelijking, 28% van de Portugezen, 31% van de Brazilianen en 32% van de Argentijnen geven aan dat ze meer geld zouden besteden aan dit soort uitgaven.

Zal een mooi parcours van de Rode Duivels toch een andere resultaat tot gevolg hebben? We kennen het antwoord over iets meer dan een maand!

Vanessa Zwaelens Head of External Communication
Julie Kerremans Media Relations
Joëlle Neeb Media Relations

Follow ING on