Welkom, Red! De officiële mascotte van de Rode Duivels.

Maak kennis met het nieuwe icoon van het Belgische voetbal.

De mascotte van de Rode Duivels is geboren! Hij werd deze middag voorgesteld aan de pers en de supporters tijdens een groot feest op het Muntplein in Brussel. Dankzij het initiatief van ING en de participatie van de fans is ‘Red’ vandaag om 14u00 uit zijn ei gekomen. Dit is het resultaat van een lang creatieproces waarbij de fans een belangrijke rol speelden. De mascotte, gemaakt voor Belgen en door Belgen, wordt het nieuwe icoon voor al onze nationale voetbalploegen.

Enkele dagen geleden verscheen er een gigantisch ei op het Muntplein. Aan de voorbijgangers werd gevraagd het ei op te warmen, zodat de mascotte van de Rode Duivels geboren kon worden. En vandaag is het zover, tot grote vreugde van de fans.

Zeg hallo tegen Red!

De mascotte van de Rode Duivels werd zonet officieel voorgesteld aan het publiek. Red zal vanaf alle supporters doen dansen, zingen en springen.

Marie-Noëlle De Greef, hoofd van Branding, Advertising & Sponsoring bij ING:
“We zijn erg tevreden dat we dit initiatief - een mascotte voor de Rode Duivels en de fans - hebben genomen. De supporters werden bij elke stap, van de creatie tot de productie, betrokken. Red is de link tussen alle Belgen, van elke leeftijd, en de spelers van onze nationale voetbalteams ING is intussen al 8 jaar een actieve partner van de Belgische Voetbalbond en we zijn steeds weer op zoek gegaan naar innovatieve acties, die de supporterservaring verrijken.”

Met een echte Belgische persoonlijkheid en groot enthousiasme zal de mascotte onze kleuren vertegenwoordigen tijdens de wedstrijden van de Duivels.

Benjamin Goeders, Marketing Manager bij de KBVB: “De missie van Red is om het Belgische voetbal te vertegenwoordigen op een vriendschappelijke en sympathieke manier. Geregeld reist onze mascotte mee met de nationale ploeg om de band tussen fans en spelers te versterken. Een symbool dat de sporters met de supporters verenigt.”

Meer dan 1.700 mensen hebben de mascotte uitgebroed

Sinds zaterdag 10 maart warmden fans om de beurt het gigantische ei op. Meer dan 1.700 mensen zorgden ervoor dat het ei van de mascotte op temperatuur bleef en kon uitkomen. Een mooi voorbeeld van solidariteit en collectieve betrokkenheid.

Een mascotte gemaakt voor Belgen, door Belgen

De mascotte van de Rode Duivels is vooral de mascotte van alle Belgen. Na een nationale oproep, vorig jaar in augustus, hebben meer dan 3.000 deelnemers hun ontwerp opgestuurd. Een jury, met vertegenwoordigers van ING en de Bond, kozen 11 tekeningen. Samen met de Rode Duivels werd dan een top 3 gemaakt. Vervolgens kon het publiek stemmen op deze 3 creaties. 20.193 mensen brachten hun stem uit en half oktober won het ontwerp van Arnaud Hermant met 46% van de stemmen. Arnaud werd betrokken bij elke fase van het productieproces. Hij ging zelfs mee naar Engeland om ervoor te zorgen dat de uiteindelijke creatie trouw bleef aan de geest van zijn oorspronkelijke ontwerp.

Download

Reactie van Arnaud Hermant: “Dat mijn creatie door zoveel mensen gekozen werd, is ongelooflijk, en om mijn tekening vandaag tot leven te zien komen is helemaal fantastisch. Het is fijn om zo actief aan dit avontuur te mogen deelnemen. Nu staan we allemaal mee op het veld met de Rode Duivels.”

Red bij jou in de buurt

Vanaf vandaag zal Red de Rode Duivels regelmatig vergezellen. Leer de mascotte kennen op 27 maart tijdens de wedstrijd tegen Saoedi-Arabië in het Koning Boudewijnstadion. Of volg de avonturen van onze nieuwe mascotte via de kanalen van KBVB en ING op reddevilsmascot.be en ing.be/football.

Dit initiatief is een mooi voorbeeld van de intensieve samenwerking tussen de KBVB en ING. Het is dan ook met veel plezier dat we de verlenging van ons sponsoringscontract voor de komende 4 jaar aankondigen. We kijken ernaar uit om nieuwe innovatieve acties op te zetten, zowel voor het grote publiek als bij de Bond zelf waar ING hun digitale ontwikkeling zal ondersteunen.

Joëlle Neeb Media Relations
Julie Kerremans Media Relations
Vanessa Zwaelens Head of External Communication

Follow ING on