Primeur: ING lanceert als eerste bank in België digitale abonnementenmanager

ING België gaat samen met scale-up MinnaTechnologies gezinnen budgetoverzicht geven in oprukkende abonnementeneconomie

Brussel – ING België lanceert dit najaar een digitale abonnementenmanager voor bijna twee miljoen digitale klanten. Die brengt dan al je lopende en slapende abonnementen in kaart via de app. Uit onderzoek van de bank blijkt dat bijna vier op de tien Belgen denken dat ze maximaal drie abonnementen hebben, terwijl dat cijfer in de realiteit vaak hoger ligt. Abonnementen die je bijvoorbeeld niet meer wil, kan de bank gratis voor je laten stopzetten zonder alle administratie zelf te moeten doen. Het gaat om een primeur, want ING is hiermee de eerste bank in België die deze dienst zal aanbieden. De bank heeft hiervoor een contract gesloten met Minna Technologies, een fintech uit Zweden. ING verwacht met de abonnementenmanager tegen begin 2024 ruim vijftien miljoen euro voor haar klanten te kunnen uitsparen.

Een abonnement voor de fitness, je gsm, internet, Netflix, Spotify, Hello Fresh, datingsite, gas en elektriciteit, de krant, enzovoort. De zogenaamde abonnementeneconomie is al een tijd in opmars en zal volgens experten alleen maar toenemen. Vroeger had je op je bankafschriften alleen de kosten van een telefoon- en televisieabonnement. Door de digitalisering is de drempel om een abonnement te nemen, verkleind of veel gemakkelijker geworden. De keerzijde is dat consumenten vaak niet meer weten hoeveel abonnementen ze nu werkelijk hebben of ze onderschatten het aantal.

Twee op de vijf Belgen spenderen maandelijks gemiddeld tot vijfhonderd euro aan abonnementen

Volgens een rondvraag van ING bij zo’n vierhonderd Belgen blijkt dat het bedrag aan abonnementen flink kan oplopen. Zo geven twee op de vijf ondervraagden (41%) aan dat ze maandelijks gemiddeld tussen de tweehonderd en de vijfhonderd euro aan abonnementen spenderen.

Bijna vier op de tien (39%) denken dat ze maximaal drie abonnementen hebben, terwijl dat cijfer in de realiteit vaak hoger ligt. Veel klanten hebben geen overzicht meer van wat ze nu werkelijk betalen per maand aan abonnementen. Daar komt nu een einde aan. Bijna twee miljoen digitale ING-klanten zullen via hun ING-app of via de website (Home'Bank) gratis beroep kunnen doen op een digitale abonnementenmanager. Daarmee is ING de eerste bank in België die dit zal aanbieden.

“We geven mensen een overzicht van lopende en slapende abonnementen op basis van hun rekeninginformatie en het gaat verder dan dat. Via deze abonnementenmanager zal je zeer gemakkelijk ook je abonnementen kunnen beheren, verbeteren of stopzetten. De applicatie zal dit voor je doen, zonder dat je zelf contact hoeft op te nemen met het bedrijf. We ontzorgen op die manier onze klant, zodat ze geen tijd verliezen aan administratieve rompslomp.”
David Rasson, hoofd Innovatie bij ING België

Digitale abonnementenmanager verwacht vijftien miljoen euro besparing voor ING-klanten

De abonnementenmanager geeft niet alleen een overzicht van je recurrente uitgaven, maar het helpt ook klanten te zoeken naar alternatieven voor bestaande abonnementen.

 “Sommige abonnementen wil je natuurlijk niet opzeggen zoals die voor je internet of telefoon, maar we weten dat klanten ook graag willen vergelijken. Door hen dat overzicht te geven van al hun lopende of slapende abonnementen, krijgen klanten automatisch betere voorstellen te zien binnen onze app wanneer ze hierom vragen. Het overzicht moet mensen helpen om opnieuw de regie te hebben over hun geld en hen helpen om financieel gezond te blijven. Zo zullen onze klanten in totaal over vier jaar naar schatting vijftien miljoen euro kunnen besparen via deze abonnementenmanager.” 
David Rasson, hoofd Innovatie bij ING België

Ruim een jaar gewerkt aan applicatie met Zweedse fintech Minna Technologies

De nieuwe digitale abonnementenmanager komt er dankzij een samenwerking tussen ING en Minna Technologies, een fintech uit Zweden. Deze toepassing werd eerst getest binnen ING Labs Brussels, de innovatie-accelerator van de bank die fintech start-ups ondersteunt bij het ontwikkelen van hun producten door gegevens, klanten en ervaringen van de bank open te stellen.

We hebben samen met ING ruim een jaar gewerkt aan deze applicatie en we zijn dan ook enthousiast dat we nu officieel in zee gaan met zo’n vooruitstrevende bank als ING. We zijn onder de indruk van hun innovatiesnelheid en kijken ernaar uit om nieuwe meerwaarde te leveren aan hun digitale bankklanten. Gezien de internationale aanwezigheid van ING krijgen we een geweldige kans om miljoenen klanten te helpen in deze onzekere tijden." 
Joakim Sjöblom, CEO van Minna Technologie

Banken vandaag gaan veel verder dan alleen maar bankdiensten te verstrekken. Het is ons doel om klanten nog meer aan te bieden, zodat ze op een slimme manier nog meer uit hun geldzaken kunnen halen. En op die manier altijd dat stapje voor zijn in hun leven. Het is dan ook zeer fijn als je met zulke samenwerkingen dit kunt waarmaken."
Erik Van Den Eynden, CEO van ING België

Duizend ING-medewerkers krijgen primeur deze zomervakantie

Duizend medewerkers bij ING krijgen de primeur om deze applicatie deze zomervakantie al te gebruiken. Op basis van hun feedback worden er nog eventueel bijsturingen gedaan. De bedoeling is om deze applicatie dit najaar te lanceren voor bijna twee miljoen digitale klanten van ING.

De data die Minna Technologies gebruikt om dit budgetoverzicht te maken, is volledig in regel met de Belgische GDPR-wetgeving. Klanten moeten eerst expliciet hun toestemming geven aan ING om hun financiële data met Minna Technologies te delen. De klant moet dit ook om de negentig dagen opnieuw bevestigen. Deze data worden niet verder gedeeld of verkocht aan andere partijen.

Safia Yachou

Woordvoerster & Head of Media Relations, ING België

Joakim Sjöblom

CEO & Co-Founder, Minna Technologies