Skip to Content
Primeur: ING lanceert als eerste bank in België betaalkaart met inkeping voor klanten met visuele beperking

Primeur: ING lanceert als eerste bank in België betaalkaart met inkeping voor klanten met visuele beperking

Meer dan vier miljoen kaarten zullen inkeping hebben tegen 2025

Dinsdag 11 mei 2021 – Brussel – Vandaag lanceert ING België als eerste bank in ons land een betaalkaart met een inkeping. Die zal vooral sneller herkenbaar zijn voor klanten met een visuele beperking. De inkeping of zogenaamde ‘notch’ vergroot ook het betaalgemak voor slechtziende klanten. Die geeft aan langs welke zijde de kaart in de geldautomaat past. Daarmee verbetert ING de financiële autonomie van klanten met een visuele handicap die hindernissen ondervinden wanneer ze de kaart gebruiken in een winkel  of aan een geldautomaat. Binnen vijf jaar zullen de ruim vier miljoen debet- en kredietkaarten van ING België met een inkeping uitgerust zijn.

Meer dan twee miljard mensen in de wereld zijn slechtziend, blind of hebben een visuele handicap volgens de laatste cijfers van de Wereldgezondheidsorganisatie. In ons land heeft naar schatting een op de honderd mensen een visuele beperking. In dagelijkse taken zoals betalen met de kaart in een winkel of geld afhalen aan een automaat, brengt dat wel eens ongemakken met zich mee. ING start daarom vanaf vandaag met de uitrol van de betaalkaarten met een inkeping die zich aan de rechterkant bevindt. Daarmee zullen slechtzienden hun financiën gemakkelijker zelf kunnen beheren.

“Met deze kaart willen we betalen met de kaart en geld afhalen toegankelijker maken voor mensen met een visuele beperking en zo hun financiële onafhankelijkheid vergroten. Deze kleine aanpassing in het ontwerp van de kaart zal ongetwijfeld een groot verschil maken in het dagelijkse leven van onze klanten, want ze kunnen voelen welke kant de kant met de chip is.Bovendien herkennen klanten met een visuele beperking dankzijde lasergravering het verschil tussen de debet- en de kredietkaart eenvoudiger.” Amaury Vanthournout, directeur Payments bij ING België

Duurzame uitrol van meer dan vier miljoen kaarten met inkeping

ING België is de eerste bank in ons land die een kaart met een inkeping of een “notch” invoert. Ook in Nederland gebruiken ING-klanten al zo’n kaart. Op termijn vervangt de bank alle debet- en kredietkaarten wereldwijd door de kaart met een ‘notch’. Uit een eerdere test bij ING met vooral klanten die een visuele beperking hebben, bleek dat meer dan zeven op de tien mensen aangaven dat de kaart met een inkeping hen helpt om een betaalkaart sneller en makkelijker te herkennen tussen alle klantenkaarten die ze al in hun portefeuille hebben.

We ijveren voor meer toegankelijkheid voor blinde en slechtziende personen op alle vlakken. Elk initiatief dat gericht is om deze rechten te verbeteren en te waarborgen, juichen we toe. Zeker omdat het aantal personen met een visuele handicap toeneemt door de vergrijzing van de bevolking."
Charlotte Santens, communicatieadviseur bij de Brailleliga vzw die meer dan 15000 blinde en slechtziende personen in ons land ondersteunt en begeleidt om zo zelfstandig mogelijk te leven

ING kiest vanuit duurzaamheidsoverwegingen voor een gefaseerde uitrol waarbij ze eerst de bestaande stock van kaarten opgebruikt. Binnen vijf jaar hebben de ruim vier miljoen debet- en kredietkaarten van ING België een inkeping. Klanten hoeven er niets voor te doen. De bank stuurt de kaart met inkeping wanneer ze een nieuwe rekening openen of wanneer de huidige kaart vervallen is en vervangen moet worden. De toegankelijke betaalkaart zal eerst beschikbaar zijn voor klanten met een Business en Gold Mastercard.

Toegankelijke dienstverlening met sprekende kaartlezer  

ING vindt het belangrijk dat ook haar diensten toegankelijk zijn voor mensen met een beperking. Naast de kaart met inkeping, biedt de bank een kaartlezer aan die is aangepast aan de noden van slechtziende klanten. Ze kunnen de codes die nodig zijn om zich aan te melden op Home’Bank of Business’Bank vergroten door op de 0 van de kaartlezer te duwen als de code verschijnt.

De bank heeft ook een sprekende kaartlezer voor online bankieren met Home’Bank en Business’Bank. De kaartlezer leest voor wat de klant zelf moet intoetsen of overtypen. Voorts zet ING zich continu in om de toegankelijkheid voor klanten met een beperking te verbeteren, zodat iedereen zijn of haar persoonlijke en professionele bankzaken met zoveel mogelijk gebruikscomfort kan regelen.

Meer informatie

Kijk voor meer informatie over ING en toegankelijkheid op: https://www.ing.be/nl/retail/daily-banking/current-accounts/accessibility

Over ING

ING België is een universele bank die financiële diensten aanbiedt aan particulieren, ondernemingen en institutionele cliënten. ING Belgium S.A./N.V. is een dochtervennootschap van ING Group N.V. via ING Bank N.V. (www.ing.com).

ING is een wereldwijd actieve financiële instelling met een sterke Europese aanwezigheid die bancaire diensten aanbiedt via zijn werkmaatschappij ING Bank. De doelstelling van ING is om mensen in staat te stellen steeds een stap voorop te blijven lopen, zowel privé als zakelijk. De meer dan 57.000 werknemers van ING bieden diensten op het vlak van particulier en zakelijk bankieren aan klanten in ruim veertig landen.

De aandelen van ING Groep noteren op de beurzen van Amsterdam (INGA NA, INGA.AS), Brussel en op de New York Stock Exchange (ADR's: ING US, ING.N).

Duurzaamheid maakt integraal deel uit van de strategie van ING, wat blijkt uit de leidende positie van ING in sectorbenchmarks van Sustainalytics en MSCI en onze 'A-lijst'-rating van CDP. De aandelen van ING Groep zijn opgenomen in belangrijke duurzame en Environmental, Social and Governance (ESG) indexproducten van toonaangevende leveranciers zoals STOXX, Morningstar en FTSE Russell. In januari 2021 ontving ING een ESG-evaluatiescore van 83 ('sterk') van S&P Global Ratings.

 

 

Contacteer ons

Julie Kerremans
Media Relations Manager, ING Belgium

E: julie.kerremans@ing.com

M: +32 491 35 30 32

Terug naar boven