Online aankopen zitten in de lift, toch blijven Belgen uitgaven sterk beperken

Online aankopen zitten in de lift, toch blijven Belgen uitgaven sterk beperken

ING-studie: herstel naar het niveau van vóór de crisis zal traag verlopen

Sinds de versoepeling van de coronamaatregelen laten de Belgen meer geld rollen dan tijdens de lockdown, maar het niveau van vóór de crisis is nog veraf. In juli en augustus gaf de Belgische consument namelijk nog altijd 8% minder uit dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit een studie[1] van het Economisch Bureau van ING België, dat hiervoor bijna 400 miljoen transacties analyseerde tussen begin maart en eind augustus 2020 en de vergelijking maakte met dezelfde periode in 2019. Opvallend: in de zomermaanden namen de uitgaven bij de webwinkels Amazon, Bol.com en Zalando met 53% toe. Dat wijst mogelijk op een blijvende verandering in het aankoopgedrag van de Belgen.

(volledig persbericht met grafieken en volledige studie: zie bijlage) 

Om de impact van de coronapandemie op de Belgische consument te kunnen begrijpen, splitsen de economisten van ING België de periode sinds begin maart op in verschillende delen. Tijdens de lockdown (16 maart t.e.m. 10 mei) snoeide de Belg flink in zijn uitgaven: er werd maar liefst 29% minder uitgegeven dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. Tijdens de eerste versoepelingsperiode (11 mei t.e.m. 7 juni), waarbij alle handelszaken terug openden, lagen de uitgaven nog altijd 8% onder het niveau van 2019. Tijdens de tweede versoepelingsperiode (8 juni t.e.m. 5 juli), toen cafés en restaurants opnieuw klanten mochten ontvangen, bedroeg dit verschil 15%. Een analyse van de transacties tussen 6 juli en 30 augustus toont aan dat deze trend zich voortzet. In de zomermaanden liggen de uitgaven van de Belgen namelijk nog altijd 8% lager dan in dezelfde periode vorig jaar.

“De pandemie blijft het consumptiegedrag van de Belg sterk beïnvloeden. We stellen vast dat de consument nog altijd flink op de rem staat. Vanuit economisch oogpunt zijn deze resultaten verontrustend, aangezien we een inhaalbeweging konden verwachten als gevolg van uitgaven die tijdens de lockdown werden uitgesteld. De situatie is nog lang niet normaal en het ziet er sterk naar uit dat het economische herstel langgerekt en bijzonder traag zal verlopen."
Charlotte de Montpellier, economiste van ING België die de transactiegegevens analyseerde.

Ondanks de heropening van de winkels blijven Belgen online winkelen

Belgen knippen voornamelijk in hun vakantiebudget (-53% ten opzichte van 2019) en in de uitgaven voor vervoer (-21% in juli en augustus in vergelijking met de zomer van 2019) en voor diensten voor gezinnen (-11% ten opzichte van vorig jaar; het gaat hier om bijvoorbeeld poetsdienst, juridische bijstand of notariaat).

Webshops, daarentegen, lijken de grote winnaars van deze crisis. Uit de analyse van meer dan vier miljoen transacties van ING-klanten blijkt dat Belgen tijdens de lockdown 83% meer uitgaven bij Amazon, Bol.com en Zalando (in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar).[2] Bijna vier maanden na de heropening van de winkels houdt deze trend aan. In juli en augustus gaf de Belgische consument maar liefst 53% meer uit bij de drie grootste webshops.

 “De uitgaven en het aantal transacties bij onlinewinkels ligt nog altijd fors hoger dan vorig jaar. En deze trend zal zich wellicht voortzetten. Belangrijk om te melden is dat onze studie geen rekening houdt met de dienstensector, die veel sterker heeft geleden onder de coronacrisis.”
Charlotte de Montpellier, economiste ING België

[1] Deze studie is gebaseerd op de analyse van 384 miljoen geanonimiseerde en geaggregeerde transacties van ING-klanten en vergelijkt de situatie tussen 9 maart en 30 augustus 2020 en dezelfde periode in 2019. Deze analyse werd al uitgevoerd in mei en juni 2020, dus dit is de tweede update.

[2] De economisten van ING België hebben zich gefocust op betalingen aan de drie grootste onlineleveranciers omdat in de overige transactiegegevens geen onderscheid wordt gemaakt tussen aankopen bij een webshop of in een fysieke winkel.

 

Economic Research
Contacteer ons

Renaud Dechamps - Media Relations Manager, ING België

Safia Yachou - Head of Media Relations, ING België

Renaud Dechamps - Media Relations Manager, ING België

Safia Yachou - Head of Media Relations, ING België