Ondanks versoepelingsmaatregelen geven Belgen nog steeds minder uit dan in 2019

Ondanks een versoepeling van de lockdown, blijven de Belgen voorzichtig in hun uitgaven. Tijdens de maand mei gaven ze nog steeds 12% minder uit dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. Ook het aantal transacties ligt nog steeds 19% lager. Dat blijkt uit een studie van het Economisch Bureau van ING België dat hiervoor meer dan 79 miljoen transacties analyseerde tussen eind april en eind mei 2019 en 2020. Er is dus maar sprake van een geleidelijk herstel ten opzichte van de lockdown toen de Belgen een derde minder uitgaven en ook een derde minder transacties uitvoerden. Nog opvallend is dat de Belgen nu wel meer geld geven aan kledij en schoonheidsproducten dan in 2019, de grote e-commerce-bedrijven als grote winnaars uit deze crisis komen en het ernaar uitziet dat meer en meer Belgen betalingen met contant geld de rug toekeren.

“De Belg gaf in mei ongeveer 12% minder uit dan vorig jaar, tegenover 31% minder tijdens de lockdownperiode”, aldus Charlotte De Montpellier, de economiste van ING België die de transactiegegevens analyseerde. “Ook het aantal transacties lag nog 19% lager dan in 2019. Hoewel dat een verbetering is ten opzichte van de daling van 34% tijdens de lockdown, blijven de percentages ver onder het niveau van 2019. En dat is nu net een belangrijke indicator voor het economische herstel in de komende maanden.”

Belgen geven plots toch meer geld uit aan kledij en schoonheidsproducten en de crèche

Opvallend is dat de Belgen sinds het opengaan van de winkels na 11 mei 17% meer uitgeven aan kleding en schoonheidsproducten dan in 2019. Tijdens de lockdown waren de uitgaven van de Belgen in deze categorie nog met 61% gedaald ten opzichte van het jaar voordien.  Het aantal transacties in deze categorie is eveneens met 5% gestegen tijdens de tweede fase van de versoepeling, na een daling met 80% tijdens de lockdown. Wellicht is een deel van deze stijging tijdelijk van aard, vanwege het inhaaleffect van aankopen die uitgesteld werden tijdens de lockdown.

Uitgaven in verband met de kinderen (crèches, babysitters, speelgoed ...) zijn eveneens fors gestegen na 11 mei. In vergelijking met vorig jaar stelt ING een stijging vast met 17% van het uitgegeven bedrag in de tweede helft van de versoepelingsfase, na een daling met 68% tijdens de lockdown. De uitgaven voor ontspanning gingen eveneens omhoog, namelijk met 6% in vergelijking met 2019 in fase 2 tegenover een daling van 30% tijdens de lockdown.

De supermarkten en kleine voedingswinkels blijven intussen profiteren van de coronacrisis. Zij zien een stijging van meer dan 20%, zowel in fase 1 als fase 2 van de versoepelingsmaatregelen. Zij waren sowieso al de grote winnaars tijdens de lockdown.

Belgen kopen ondanks versoepelingsmaatregelen nog steeds online

Ook de grote e-commerce-bedrijven komen als winnaars uit deze crisis. Tijdens de lockdown voerden de Belgen 66% meer transacties uit op grote online winkels zoals Amazon, Bol.com en Zalando dan vorig jaar. En die stijging bedroeg nog steeds 55% tijdens de eerste fase van de versoepeling en 46% in de tweede fase.

Ook wat de uitgegeven bedragen betreft, lijken de online winkels aan een opmars bezig. Zo hebben de Belgische consumenten tijdens de lockdown 85% meer aangekocht op deze drie websites dan vorig jaar. De stijging bedroeg 74% in de eerste fase van de versoepeling en 56% in de tweede fase. Ondanks een lichte achteruitgang blijft de interesse in online winkels dus sterk aanwezig.

De Belg lijkt cash nu voor goed af te zweren

Zoals al opgemerkt tijdens de lockdown, ziet het ernaar uit dat de gezondheidscrisis, en dus de angst om besmet te raken, en de sluiting van winkels de manier waarop Belgen hun betalingen verrichten permanent hebben veranderd. De Belgen gaan opvallend minder vaak naar de betaalautomaat. Het aantal geldafhaling daalde tijdens de tweede fase van de versoepelingsmaatregelen met 37% ten opichte van het jaar voordien.

Persbericht ING België - Ondanks versoepelingsmaatregelen geven Belgen nog steeds minder uit dan in 2019.pdf

PDF - 82 Kb