Nieuwe Zijderoute - De gulden middenweg

Sneller dan zeevervoer, goedkoper dan luchtvervoer

In deze studie worden onder meer volgende topics aangekaart:

  • Wat is de nieuwe Zijderoute?

    De Zijderoute is een spoorverbinding tussen China en Europa. Zij omvat drie verschillende trajecten over een afstand van 10 000 km à 12 000 km. De eerste treinen dateren van 2011 en hun aantal nam de laatste jaren snel toe. Deze verbinding is onderdeel van het « Belt and Road Initiative » (BRI) van de Chinese overheid, dat met een uitgebreid investeringsprogramma de handelsrelaties van China wil versterken en de transportkosten wil verminderen.
  • Hoe verhoudt de nieuwe Zijderoute zich ten opzicht van zee- en luchtvervoer? ​

    De verbinding over het spoor is sneller dan over zee (snelheid bedraagt tussen de 15 en 25 dagen voor de Zijderoute versus 35 à 55 dagen over zee), en is minder duur dan luchtvracht (4 à 6 maal goedkoper). Als je rekening houdt met alle kosten (inclusief de immobilisatiekosten van de goederen), dan is het vervoer per spoor niet duurder dan vervoer over zee. De nieuwe Zijderoute is dus voordelig, zowel op het vlak van snelheid als prijs.

    De Zijderoute heeft trouwens ook minder impact op het klimaat dan luchtvervoer. Spoorvervoer stoot bijna 20 maal minder CO2 uit dan luchttransport. En als men rekening houdt met het voor- en natransport bij zeevervoer, dan is spoorvervoer ook minder luchtvervuilend dan maritiem transport. De Zijderoute profileert zich dus als een transportmiddel van de toekomst, in een wereld die steeds strenger is voor CO2-emissies.
  • Waarom gaat de nieuwe Zijderoute zich verder ontwikkelen?

    De nieuwe Zijderoute is nog op weg naar volwassenheid. Ze staat nog voor uitdagingen (zoals de variërende afstand tussen de sporen, het tijdverlies bij de douanecontroles om Europa binnen te rijden en de bottleneck bij de Pools-Wit-Russische grens). Zij biedt enorm veel opportuniteiten, maar hangt nog sterk af van de Chinese subsidies. Ook de spoorcapaciteit van West-Europa is een probleem. Het spoornetwerk is namelijk drukbezet en passagierstreinen krijgen over het algemeen voorrang.

    Aangezien de toekomst van de logistiek meer dan ooit in multimodale combinaties ligt, opent de Zijderoute zeker perspectieven voor de bevoorradingsketens.

Lees hieronder de volledige studie van ING Groep.