Na het verbeteren van het onderwijs voor 1 miljoen kinderen, starten UNICEF en ING een hernieuwd partnership waarbij jongeren centraal staan

UNICEF en ING maken vandaag bekend hun samenwerking te verlengen. De afgelopen tien jaar hebben ING en UNICEF 1 miljoen kinderen uit de meest afgelegen delen van de wereld toegang kunnen geven tot beter onderwijs. In een nieuwe samenwerking richten beide partners zich op jongvolwassenen.

UNICEF en ING maken vandaag bekend hun samenwerking te verlengen. De afgelopen tien jaar hebben ING en UNICEF 1 miljoen kinderen uit de meest afgelegen delen van de wereld toegang kunnen geven tot beter onderwijs. In een nieuwe samenwerking richten beide partners zich op jongvolwassenen.

Sinds 2005 hebben ING-medewerkers en-clientën uit de hele wereld geld ingezameld voor UNICEF. Daarmee is voor kinderen uit landen als Brazilië, Ethiopië, India, Nepal en Zambia onderwijs toegankelijk geworden.

Als bank, vinden we  dat het onze rol is om de mogelijkheden van mensen in de maatschappij   te vergroten  bij het uitbouwen van een zekere financiële toekomst en tegelijkertijd de samenleving te versterken.  Hoe kunnen we dit beter doen dan door te investeren in de toekomst van kinderen en jongeren ?”, Rik Vandenberghe, CEO van ING België.

Dankzij het partnerschap zijn  17.000 onderwijzers getraind. Ook is er geïnvesteerd in het ontwikkelen van nieuwe manieren om kinderen in afgelegen gebieden te bereiken. In 2006 was ING een van de eersten die investeerden in het vernieuwende schoolprogramma in Ethiopië, dat onderwijs voor nomadenkinderen mogelijk maakt. Kinderen van rondtrekkende ouders hebben daardoor toegang tot onderwijs gekregen. Dit systeem is nu volledig geïntegreerd in het curriculum van het land. In Nepal was ING in 2013 de eerste die het participatieprogramma voor kansarme jongeren steunde om hen sociale en financiële vaardigheden mee te geven.

Focus op de volgende generatie: adolescentie, de leeftijd waar alles mogelijk is

In de tweede fase van de samenwerking, die deze maand begint, zal de focus verschuiven naar jongvolwassenen. Want hoewel er de afgelopen decennia veel vooruitgang is geboekt voor miljoenen kinderen – terugdringing van kindersterfte, vergroting van het aantal kinderen dat naar de basisschool kan, betere toegang tot gezondheidszorg – blijft de situatie van de 1,2 miljard jongeren nog te veel achter.

UNICEF is ING dankbaar – en in het bijzonder zijn medewerkers en cliënten – voor zijn betrokkenheid bij het verbeteren van de levens van kinderen”, aldus Anthony Lake, algemeen directeur van UNICEF. “We vinden het geweldig dat ons vernieuwde partnerschap met ING focust op jongeren en hen helpt kennis en vaardigheden te ontwikkelen die zij nodig hebben om een betere toekomst op te bouwen. Voor zichzelf, hun families en de gemeenschap waarin ze leven.”

De komende drie jaar willen ING en UNICEF samen 335.000 jongeren bereiken in zes landen (Indonesië, Kosovo, Montenegro, Nepal, Filipijnen en Zambia) om hen op te leiden tot sociaal betrokken economisch ontwikkelde volwassenen.

Resultaten van tien jaar partnerschap UNICEF-ING

  • In India hebben 37.622 meisjes, voor wie school te ver was of aan een gevaarlijke route lag, kosteloos transport naar school ontvangen. Het partnerschap ondersteunde 720 onderwijscentra voor voormalige kindarbeiders. 3000 basisscholen hebben trainingsmateriaal en training voor onderwijzers ontvangen.
  • Bijna 10.000 kinderen uit Zambia die nooit naar school konden hebben de mogelijkheid gekregen onderwijs te volgen.
  • In Ethiopië zijn 458 alternatieve scholen gebouwd voor meer dan 50.000 nomadenkinderen. Daarnaast zijn 3400 leraren uit de gemeenschap getraind om op een kindvriendelijke manier les te geven..

____________________

Voor meer informatie:

ING België: Persdienst + 32 2 547 24 84, pressoffice@ing.be

UNICEF België:
Philippe Henon, Woordvoerder
+ 32 2 230.59.70 – 0477/555.023 – phenon@unicef.bewww.unicef.be


Vanessa Zwaelens

Head of External Communication