Mobiel bankieren: nu ook zonder inlogcodes
Toegang tot mobiel bankieren, zonder paswoord maar met vingerafdrukherkenning? Anno 2014 is dat geen privilege meer voor types als James Bond.
PERSBERICHT
Brussel, 26 november 2014
ING België anticipeert op doorbraak biometrie
met vingerafdrukherkenning
Brussel - 26 november 2014 - Toegang tot mobiel bankieren, zonder paswoord maar met vingerafdrukherkenning? Anno 2014 is dat geen privilege meer voor types als James Bond. Vanaf vandaag kunnen cliënten van ING België met een iPhone1 gebruik maken van vingerafdrukherkenning voor het openen van de ING Smart Banking app. Daarmee integreert ING België als eerste Belgische bank biometrie in haar app. “Onze bank kijkt naar maatschappelijke trends, luistert naar wat cliënten willen en pikt snel nieuwe technologieën op,” zegt Lieven Haesaert, General Manager Direct Channels ING België, vandaag tijdens een persontmoeting in samenwerking met onafhankelijk futuroloog Ian Pearson (UK).
In september 2014 voorspelde het Amerikaanse magazine InformationWeek2 nog dat biometrie – de herkenning van bv. vingerafdrukken, stem, netvlies of iris – tegen 2016 volledig ingeburgerd zal zijn. En met de doorbraak van biometrie zal, volgens InformationWeek, het aantal mobiele betalingen spectaculair stijgen. “Mensen willen snel en intuïtief, maar wel veilig mobiel bankieren. Dat is steeds een evenwichtsoefening, maar biometrie maakt dit een stuk eenvoudiger. Inloggen gaat sneller en vlotter, én is tegelijk even of zelfs veiliger dan de klassieke inlogcodes. Daarom hebben wij als eerste Belgische bank vingerafdrukherkenning geïntegreerd in de nieuwe ING Smart Banking app. Onze cliënten hoeven niet te wachten tot 2016!,” zegt Lieven. ING België was de eerste Belgische bank die haar cliënten gebruik kon laten maken van betaalautomaten, van online bankieren en van een mobile banking app. De integratie van deze vingerafdrukherkenning in de Smart Banking app is de verderzetting van deze pionierstraditie.
BANKIEREN VIA INTERNET POPULAIRDER DAN SOCIALE MEDIA
Even uitzoomen naar de maatschappij dus, want daar begint het voor ING België. Consumenten leven vandaag in een snelle wereld die hen de hemel belooft. Wie vandaag iets wil kopen, opzoeken of communiceren, verwacht dat er technologische toepassingen zijn om die wens onmiddellijk te bevredigen3. “Alles kan ‘hier, nu en vlot’ – dat is de nieuwe basisverwachting van de consument. Gebruiksgemak primeert, ook op vlak van bankzaken,” zegt de Engelse futuroloog Ian Pearson. Consumenten zijn weliswaar bezorgd om hun online veiligheid4 , maar het enthousiasme over mobiele diensten blijft groter5 .
Voor veel cliënten betekent ‘snel en gemakkelijk’ bankieren zoveel als mobiel bankieren via smartphone of tablet. Vandaag beschikt minstens 1 op de 2 Belgen over een mobiel toestel6 en 58% geeft online bankieren als een hoofdreden aan voor internetgebruik. Dit is hoger dan sociale media (47%)7 . De Belgen erkennen ook de voordelen van mobiel bankieren, zoals meer controle over de eigen financiën, een beter financieel management en een stiptere betaling van rekeningen8. Belangrijk te beklemtonen volgens Lieven Haesaert: “Cliënten willen vooral zelf beslissen waar, wanneer en hoe ze bankieren. Voor het dagdagelijks beheer en eenvoudige verrichtingen gaat hun voorkeur uit naar mobiel, maar voor diepgaand advies stellen ze een gesprek met hun bankier op prijs. Daarom is onze aanwezigheid in alle kanalen zo belangrijk.”
5000 ONLINE REACTIES VAN CLIENTEN IN 6 MAANDEN
Weten wat er in de maatschappij en bij de consument leeft, is één. De essentiële, tweede stap is de vertaling van die wenslijst naar de praktijk. “ING België spant zich maximaal in om cliënten een ervaring te geven die aan hun verwachtingen voldoet,” aldus Lieven. “Door te investeren in digitale applicaties ondersteunen we de stijgende interesse in mobiel, maar we blijven in alle kanalen aanwezig10.”
Voor de ontwikkeling van applicaties voor smartphone en tablet maakt ING België gebruik van interne en externe expertise, maar ook in belangrijke mate van de feedback die cliënten geven. In de afgelopen 6 maanden heeft ING België maar liefst 5000 online reacties ontvangen van cliënten. Zo houdt de bank voortdurend voeling met de reële verlangens van de consument. Dankzij die inspanningen kan ING België uitpakken met nieuwe toepassingen in de ING Smart Banking app die de cliënt ervaart als relevant, intuïtief en veilig. Intuïtief – cliënten willen geen leercurve doorlopen en zijn op zoek naar toepassingen waar ze direct mee aan de slag kunnen11 . De toepassing moet onmiddellijk duidelijk en gemakkelijk zijn. Daarom heeft ING België het onder andere mogelijk gemaakt om via de app gemakkelijk en onmiddellijk een afspraak in te plannen met het kantoor. Daarnaast kunnen cliënten binnenkort in 3 eenvoudige kliks een ING pensioenspaarplan openen op hun mobiele toestel. Business cliënten, zullen binnenkort dan weer gebruik kunnen maken van bijkomende handtekeningen12, een toepassing die het mogelijk maakt om via de app betalingen die meer dan 1 handtekening vereisen te initiëren en goed te keuren. Relevant – zoals de module ‘Mijn Budget’ in de ING Smart Banking app voor tablets, dit jaar door onafhankelijk onderzoeksbureau MAPA13 nog benoemd als één van de top applicaties wereldwijd. De module laat in dynamische grafieken zien wat de cliënt maandelijks uitgeeft per categorie (zoals voeding, vrije tijd, wonen…), en sinds augustus 2014 kan de cliënt zelf bepalen in welke categorie een transactie terechtkomt.
ING SMART BANKING APP MAAKT INLOGCODES OVERBODIG
“Bij ING België volgen we nieuwe technologieën op de voet omdat zij ons toelaten om de kloof te dichten tussen de verwachtingen van cliënten en de ervaring die wij hen als bank kunnen bieden,” zegt Lieven Haesaert. Als iets technologisch haalbaar is én er is voldoende vraag vanuit de markt, dan stapt ING België als ‘early adapter’ mee in het verhaal. Biometrie is daarvan het meest recente voorbeeld en kadert in de filosofie van ING België als bank van de toekomst: trends en technologieën systematisch oppikken en inzetten om cliënten te bieden waar zij behoefte aan hebben.
NOOT AAN DE REDACTIE
Cliënten van ING België kunnen gebruik maken van de vernieuwde Smart Banking app, door ze up te daten of gratis te downloaden via ing.be/smartbanking. Wie geen cliënt is van ING België, kan de app downloaden en uitproberen aan de hand van fictieve rekeningen.
Bijlagen
- De tijdens de presentatie gebruikte slides vindt u hier
- Infografiek 'ING Mobile Banking'
(1) iPhone 5S, iPhone 6, iPhone 6 Plus.
(2) InformationWeek (10-09-2014): "Biometrics: Mobile Payments' Secret Weapon”.
(3) World Retail Banking Report (2014): https://www.worldretailbankingreport.com/reports/usage_mobile.
(4) FOD Economie, Barometer van de informatiemaatschappij p. 51 (2014): De veiligheid van online betalingen is de 2de grootste bekommernis van de Belgische internetgebruiker.
(5) Mapa Research Proprietary Survey: Base = 1,527 UK adults (Q4 2013): 51% van de respondenten hecht belang aan de veiligheid van online en mobiel bankieren, tgo. 64% die uitkijkt naar meer mobiele en online diensten.
(6) GfK Multi Screen & Mobility Survey; (02/2014): In februari 2014 had 46% van de Belgen een smartphone, 38% van de Belgen een tablet en 24% van de Belgen zelfs allebei.
(7) FOD Economie, Barometer van de informatiemaatschappij p. 15 (2014).
(8) ING International Study (May 2014): “Financial empowerment in the Digital Age”: 21% van de Belgische consumenten gebruikt mobiel bankieren. Zowel vrouwen (24%), als mannen (30%) en alle leeftijdscategorieën (18-24: 46%); (55+: 23%). Van hen rapporteert 39% meer controle over de financiën, 29% een beter financieel management en 26% een stiptere betaling van rekeningen.
(10) De verschillende kanalen van ING België zijn: kantoren, call centers, Self’Bank, Home’Bank, website, E-wall in kantoren, meet the experts, mobiele site, app voor smartphones, app voor tablets.
(11 )ING International Study (May 2014): Financial empowerment in the Digital Age.
(12) vb. de boekhouder zet een betaling klaar in België; de CEO die op zakenreis is, ontvangt een alert en kan deze meteen goedkeuren. Ongeacht waar hij zich bevindt.
(13) Mapa is een onafhankelijk onderzoeksbureau dat online en mobiel onderzoek voert naar retailproducten uit de financiële sector zoals kredietkaarten, leningen, verzekeringen, applicaties… http://www.maparesearch.com/news/article/mapa-research-report-pfm-insight-series-edition-4.
____________________
Voor meer informatie:
Persdienst ING België: + 32 2 547 24 84, pressoffice@ing.be