Mobiel bankieren leidt tot beter geldbeheer

79% van de mobiel bankierende Belgen zegt zijn geld dankzij mobiel bankieren beter te beheren.

79% van de mobiel bankierende Belgen zegt zijn geld dankzij mobiel bankieren beter te beheren


Dankzij pc, smartphone en tablet is uw bank 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar en kunt u uw bankzaken regelen waar en wanneer u dat wilt. De resultaten van de ING International Survey tonen hoe de Belgen vandaag gebruik maken van mobiel bankieren en van mobiel betalen.

Wie mobiel bankiert, bankiert vaak. 71% van de Belgen die mobiel bankieren geeft aan dit verschillende keren per week of frequenter te doen. Tegelijkertijd blijft de Belg ook bankieren via pc. Slechts 31% geeft aan veel minder vaak via pc te bankieren sinds hij of zij mobiel bankiert.

79% van de Belgen die mobiel bankieren, zegt zijn geld dankzij mobiel bankieren beter te beheren. Zo geven bijvoorbeeld 2 op de 10 Belgen die mobiel bankieren aan hun rekeningen nu stipter te betalen.

Betalen doen de Belgen trouwens zelden via een betaalapp; slechts twee op tien smartphone- en/of tabletbezitters maakten er reeds gebruik van.

47% van de Belgen zegt veel minder cash te gebruiken dan vorig jaar; 42% denkt ook in het komende jaar minder cash te zullen gebruiken.

Dat de Belgen anders en vaker bankieren, staat vast. Wanneer het over betalingen gaat, zijn ze iets voorzichtiger.

4 op de 10 Belgen met een smartphone en/of tablet, bankieren mobiel (1)

In de ING International Survey (2) zegt 43% van de Belgen die een smartphone en/of tablet hebben, dat ze mobiel bankieren (grafiek 1). Jongeren grijpen opmerkelijk vaker naar hun telefoon of tablet om hun financiën te beheren. Van de onderzochte 25- tot 34-jarigen die een smartphone en/of tablet hebben, bankieren 6 op de 10 mobiel. Bij de 55-plussers is dit 3 op de 10.

Wie mobiel bankiert, bankiert vaak en beheert zijn geld beter…

71% van de Belgen die mobiel bankieren, doet dit verschillende keren per week of vaker. 30% van hen zegt zelfs elke dag of meerdere keren per dag gebruik te maken van de app (grafiek 2). 79% zegt zijn geld beter te beheren sinds hij mobiel bankiert, 42% zegt sindsdien meer controle te hebben op zijn financiën en 20% geeft aan zijn rekeningen nu vaker op tijd te betalen.

… maar niet iedereen is even overtuigd van de toegevoegde waarde en veiligheid

55% van de Belgen die niet mobiel bankieren, geeft aan dat vragen rond veiligheid hierbij een rol spelen. 3 op de 10 zeggen over voldoende mogelijkheden te beschikken om hun bankzaken te regelen via andere kanalen. 28% van de ondervraagden die niet mobiel bankieren, verwacht wel dat ze deze dienst in het komende jaar zullen gebruiken.

Tablet en smartphone vervangen pc-bankieren niet

Het toegenomen gebruik van mobiel bankieren, betekent echter niet dat andere kanalen, zoals pc-bankieren, niet meer worden gebruikt. Van de Belgen die aan mobiel bankieren doen, regelt de helft ook verschillende keren per week tot zelfs meerdere keren per dag, zijn of haar bankzaken via een computer of laptop. Slechts een beperkt aantal Belgen (31%) geeft aan dat ze veel minder internetbankieren sinds ze mobiel bankieren.

Groot groeipotentieel voor betaalapps

Bijna 8 op de 10 eigenaars van een smartphone en/of tablet maakten nog nooit gebruik van een betaalapp. Een derde van alle ondervraagden met een smartphone en/of tablet denkt wel dat ze het komende jaar met een app zullen betalen (grafiek 3). Opvallend hierbij is dat er regionale verschillen zijn: Walen (40%) antwoorden vaker dat ze denken in het komende jaar met een app te zullen betalen, dan Vlamingen (27%). 25- tot 34-jarigen gebruiken vandaag al het vaakst betaalapps, maar ook binnen deze leeftijdscategorie heeft 62% nog nooit betaald via een app.

Vertrouwen is cruciaal

Het niet-gebruiken van betaalapps heeft verschillende redenen (grafiek 4). 50% van de respondenten zegt vragen te hebben bij de veiligheid ervan. Daarnaast geven ook veel niet-gebruikers (33%) aan nog niet de kans te hebben gekregen er gebruik van te maken. Een beperkter aantal niet-gebruikers (12%) geeft aan ze niet gemakkelijker te vinden, of niet te begrijpen hoe een betaalapp werkt.

52% van wie wel een betaalapp gebruikt, zegt dit te doen omwille van het gebruiksgemak (grafiek 5). Andere voordelen die worden aangehaald zijn snelheid en de mogelijkheid om de app op verschillende locaties te gebruiken.

 


 

Eigen bank boezemt vertrouwen in

Belgen zijn meer geneigd om een betaalapp te gebruiken wanneer deze is uitgegeven door hun eigen bank (grafiek 6). Apps uitgegeven door een andere bank en andere spelers (zoals Google Wallet en Apple Pay) of betaalapps gelinkt aan sociale media wekken minder interesse (grafiek 6). 88% van de eigenaars van een smartphone en/of tablet heeft het meeste vertrouwen in betaalapps van zijn eigen bank. Voor betaalapps van andere groepen is dit slechts 3% en voor betaalapps gelinkt aan sociale media is dit 1% (grafiek 7).

42% van de Belgen denkt in 2016 minder met cash te zullen betalen

De stelling ‘Ik maak veel minder gebruik van cash geld dan 12 maanden geleden’ verdeelt de Belgen: er zijn ongeveer evenveel Belgen die akkoord gaan (47%), als er zijn die niet akkoord gaan (45%). Ook de meningen over het toekomstig gebruik van cash geld lopen uiteen. Terwijl 42% van de ondervraagden verwacht dat ze de komende 12 maanden minder cash geld zullen gebruiken, gaat 45% niet akkoord met die stelling.

 

 

(1) Met ‘mobiel bankieren’ bedoelen we bankieren met behulp van een smartphone en/of een tablet. Bankieren met behulp van een pc valt dus niet onder deze noemer.
(2) De ING International Survey is een enquête die ING laat uitvoeren over het consumptie-, spaar- en investeringsgedrag van consumenten in 15 landen. Het onderzoek werd uitgevoerd tussen 16 januari en 2 februari 2015 via internet door het marktonderzoeksbureau Ipsos. Voor België waren er 1030 respondenten.


________________________________________

Voor meer informatie:
Economic Research - Anthony Baert - Economist
+32 2 547 39 95 - anthony.baert@ing.be

Vanessa Zwaelens

Head of External Communication