MAARTEN VANDEN EYNDE SLEEPT ING PUBLIC PRIZE IN DE WACHT EN OTOBONG NKANGA WINT DE BELGIANARTPRIZE 2017
Op de BelgianArtPrize kreeg Maarten Vanden Eynde de meeste stemmen van het publiek.
Op de BelgianArtPrize kreeg Maarten Vanden Eynde de meeste stemmen van het publiek en wint hiermee de ING Public Prize.
De BelgianARTPrize zelf, belangrijkste onderscheiding voor hedendaagse kunst in België sinds 1950, gaat dit jaar naar Otobong Nkanga.
Tijdens de officiële prijsuitreiking op 19 april in het Paleis voor Schone Kunsten werd de winnaar van de ING Public Prize bekendgemaakt.
Bezoekers konden stemmen op hun favoriete kunstenaar. Maarten Vanden Eynde ontvangt € 10.000 als steun voor zijn verdere artistieke carrière.
Vanden Eyndes artistieke praktijk omvat sculpturen, fotografie en installaties en is vaak contextgebonden. Vanden Eynde stelt zich vragen bij evolutie vanuit het perspectief van veranderingen die globalisering met zich meebrengt. Wat is vooruitgang? Gaan we vooruit? Waar naartoe? En waarom zijn we eigenlijk beginnen bewegen? Zijn werk situeert zich precies op de grens tussen verleden en toekomst; soms blikt hij vooruit naar de toekomst van gisteren, soms kijkt hij terug naar de geschiedenis van morgen.
Patricia De Peuter, Hoofd van het ING Art Department: “Het publiek heeft terecht de krachtige en duidelijke taal van Maarten Vanden Eynde verstaan. Maarten engageerde zich sinds jaren in een heel eigenzinnig onderzoeksterrein: hij is doordrongen van economische, maatschappelijke en historische processen die onze tijd verklaren en tegelijkertijd onze toekomst bepalen. Zijn grootste uitdaging is dat onderzoek visuele gestalte te geven. Zijn inzending voor BAP2017 in BOZAR is bijzonder overtuigend, niet alleen door het arbeidsintensieve werk, maar vooral door zijn grote “présence”. Maartens werk zet aan tot nadenken en inspireerde duidelijk het publiek om op hem te stemmen.”
Tijdens de ceremonie werd Otobong Nkanga ook bekendgemaakt als de winnaar van de BelgianArtPrize 2017. De tweejaarlijkse prijs wil een toonaangevende mid-career kunstenaar uit België aanmoedigen in de uitbouw van diens internationale artistieke carrière. De prijs ligt in de lijn van andere Europese prijzen als de Turner Prize in het Verenigd Koninkrijk, de Prix Marcel Duchamp in Frankrijk en de Prix de Rome in Nederland.
De winnaar werd gekozen uit de vier finalisten ) Edith Dekyndt, Simona Denicolai & Ivo Provoost, Otobong Nkanga en Maarten Vanden Eynde-, geselecteerd door een internationale jury: Beatrix Ruf (directrice van het Stedelijk Museum Amsterdam), Hans Ulrich Obrist (artistiek directeur van de Serpentine Galleries in Londen) en Dieter Roelstraete (cocurator van Documenta 14), Mimi Dusselier (kunstverzamelaar en al 30 jaar begaan met de beeldende kunsten) en Estelle Francès Lasserre (directrice Fondation d’Entreprise Francès).
De Aan de BelgianArtPrize is een bedrag van € 25.000 gekoppeld, ter beschikking gesteld door Roland Gillion Crowet, voorzitter van de vzw Jonge Belgische Schilderkunst-Contemporary Art: “Sinds 1950 organiseert vzw De Jonge Belgische Schilderkunst, een groep kunstliefhebbers,-experten en verzamelaars, in samenwerking met het Paleis voor Schone Kunsten eentweejaarlijkse kunstprijs die jonge kunstenaars in België een platform biedt. De transformatie van deze historische prijs in de vernieuwde BelgianArtPrize past in een globale reflectie over de positie van de kunstprijs in nationale en internationale context. Door voortaan voluit in te zetten op kunstenaars die al een solide artistiek parcours hebben uitgebouwd, kunnen we vandaag vier kunstenaars uit België een belangrijk internationaal podium bieden. De BelgianArtPrize kan het traject van de kunstenaar ondersteunen, zowel in België als in het buitenland. Daarom schenken mijn vrouw en ik met plezier deze prijs als eerbetoon aan mijn schoonvader Pierre Crowet, kunstmecenas en medeoprichter van de vzw die hij voorzat van 1961 tot 1984. Ik had de eer om hem indertijd op te volgen en zet zijn mecenaatswerk met heel mijn hart verder door de winnaar van de BelgianArtPrize en de drie finalisten te ondersteunen."
Paul Dujardin, CEO en artistiek directeur van BOZAR – Paleis voor Schone Kunsten, voegt hier aan toe: “De BelgianArtPrize is en blijft een aanmoedigingsprijs, een vooruitblik veeleer dan een terugblik. De BelgianArtPrize wil een prijs zijn die – achteraf bezien – dingen in beweging heeft gezet. De prijs stimuleert de creatie van nieuwe kunstwerken. Met een tentoonstelling in het Paleis voor Schone Kunsten geven we de kunstenaars zichtbaarheid in een huis met een uitgesproken Europese culturele missie. We activeren het brede netwerk. De vzw en BOZAR delen dezelfde internationale ambitie en betrokkenheid naar de kunstenaars toe.”
De werken zijn nog te bezoeken in het Paleis voor Schone Kunsten tot 28 mei.
Voor meer informatie: http://belgianartprize.be/nl/