Lancering eerste abonnementenmanager: OneView doet klanten tot 400 euro per jaar besparen
ING België lanceert primeur “switch” die je doet overschakelen van energieleverancier of mobiele provider in de app
Brussel, 22 maart 2021 – Vanaf vandaag is de abonnementenmanager OneView beschikbaar in de ING Banking app en via ING Home’Bank voor bijna twee miljoen online bankierende klanten. De toepassing laat de bank toe om gratis abonnementen stop te zetten voor klanten zonder dat ze zelf alle administratie moeten afhandelen, een primeur binnen het Belgische bankenlandschap. 100.000 klanten van ING België konden de afgelopen vier maanden deelnemen aan het pilootproject. Een op de tien gebruikers zei minstens een abonnement op en bespaart dit jaar gemiddeld 400 euro. ING kondigt daarnaast ook nog een andere primeur aan: Switch. Dat is een extra functionaliteit van OneView in de app waarmee klanten hun energieleverancier of operator voor mobiele telefonie kunnen vergelijken met betere alternatieven op de markt en zelfs meteen kunnen veranderen naar een beter en groener energiepakket. Het overzicht moet mensen helpen om opnieuw de regie te hebben over hun geld en hen helpen om financieel gezond te blijven.
Met OneView krijgen gebruikers een overzicht van lopende en slapende abonnementen op basis van hun rekeninginformatie en regelmatige betalingen. Ze kunnen dan zeer gemakkelijk hun abonnementen beheren, verbeteren of stopzetten zoals abonnementen voor gas en elektriciteit, streamingdiensten, fitness, enzovoort. De applicatie zal dit voor hen doen, zonder dat ze zelf contact hoeven op te nemen met het bedrijf. De bank ontzorgt op die manier de klant, zodat ze geen tijd verliezen aan administratieve rompslomp.
Klanten besparen gemiddeld 400 euro per jaar via OneView
De afgelopen vier maanden kregen 100.000 klanten de mogelijkheid om de digitale abonnementenmanager te testen. Een op de tien gebruikers die zich inschreef, zei een abonnement op. In bijna een op de vijf gevallen (17%) werden zelfs meerdere abonnementen geannuleerd. Daarmee besparen de klanten gemiddeld 400 euro per jaar, dat is gemiddeld 32 euro per maand.
Voor het eerst in België veranderen naar een groener energiepakket via een bankapp
Naast het regelen van je bankzaken doet de app van ING veel meer dan enkel abonnementen stopzetten. ING kondigt vandaag ook Switch aan. Daarmee kunnen klanten voor het eerst in België via de app hun energieleverancier of operator voor mobiele telefonie vergelijken met betere alternatieven op de markt. Als een beter alternatief bestaat, verloopt ook de switch zelf eenvoudigweg weg via de app. In het geval van energieleveranciers krijgen klanten zelfs de opportuniteit om bewust te kiezen voor een groener energiepakket. Ook hier neemt de bank de administratieve rompslomp volledig op zich.
“Het overzicht moet mensen helpen om opnieuw de regie te hebben over hun geld en hen helpen om financieel gezond te blijven. Met OneView is het erg makkelijk om van energieleverancier of operator voor mobiele telefonie te switchen. Het volledige traject van de vergelijking tussen verschillende leveranciers tot de effectieve overstap naar een beter alternatief verloopt via de ING Banking app. De klant hoeft geen enkele keer de app te verlaten en verliest dus ook geen kostbare tijd."
Sali Salieski, hoofd Retail en Private Banking bij ING België.
De klant krijgt een gepersonaliseerde aanbeveling op basis van een korte vragenlijst. Wie aangeeft een voorkeur te hebben voor groene energie, krijgt een groen energiepakket voorgesteld dat inspeelt op de persoonlijke energiebehoeften. Als de klant de aanbeveling aanvaardt, wordt het bestaand plan automatisch vervangen door het aanbod van de nieuwe leverancier.
Om de klant een zo breed mogelijk scala aan leveranciers te kunnen aanbieden, is ING de samenwerking aangegaan met enkele grote namen op de energiemarkt zoals Luminus, Elegant, Octa+, Bolt Energie, en Watz.
“We blijven uitkijken naar samenwerkingen met nog meer leveranciers. Zo kunnen onze klanten in alle gemak het pakket samenstellen dat het beste aansluit bij hun individuele noden. En als we onze klanten zo kunnen aanmoedigen om de stap te zetten richting groene energie, is dat meer dan mooi meegenomen."
Sali Salieski, hoofd Retail en Private Banking bij ING België.
Klanten zullen met Switch ook hun telefoonabonnement kunnen vergelijken. Zo ging ING in zee met United Telecom, Mobile Vikings en Ello!.
Ruim een jaar gewerkt aan applicatie met Zweedse fintech Minna Technologies
OneView is het resultaat van een commerciëel partnerschap met de Zweedse scale-up Minna Technologies. ING België ging een samenwerking aan met Minna Technologies als vervolg op hun deelname aan ING Labs Brussels, het innovatieprogramma van ING België.
De data die gebruikt wordt om dit budgetoverzicht te maken, is volledig in regel met de Belgische GDPR-wetgeving. Klanten moeten eerst expliciet hun toestemming geven aan ING om hun financiële data met Minna Technologies te delen. Deze data worden niet verder gedeeld of verkocht aan andere partijen.
Persbericht ING België - Lancering eerste abonnementenmanager.docx
DOCX - 49 Kb