Skip to Content
ING studie: Belgen hebben 1,3 miljard euro veil voor EK-winst

ING studie: Belgen hebben 1,3 miljard euro veil voor EK-winst

43% van de Belgen ziet cafés als de grootste winnaars van het EK

Brussel - Voor de Belgen is Frankrijk de grootste kanshebber op de EK-titel, terwijl de bookmakers Engeland als topfavoriet bestempelen. De gemiddelde Belg zou er 135 euro voor over hebben om de Rode Duivels het tornooi te zien winnen. Een op de vijf Belgen zou zelfs bereid zijn om een maand lang zijn smartphone af te staan in ruil voor het winnen van het EK. 43% ziet cafés als de sector die het meest baat zal hebben van dit kampioenschap. Anderzijds zien Belgen geen belangrijk effect op de productiviteit. 16% verwacht een daling van de productiviteit van hun collega’s. Meer dan de helft van de Belgische respondenten denkt dan weer dat de Duitse economie wel zal varen met de organisatie van het tornooi, en bijna de helft meent dat de Belgische economie een boost zal krijgen indien de Rode Duivels de beker in de wacht slepen. De ervaring leert echter dat beide effecten in werkelijkheid zwak tot zelfs onbestaande zijn.

In aanloop naar het EK voetbal 2024 in Duitsland, heeft ING een consumentenenquête uitgevoerd1 in verschillende deelnemende landen om te peilen naar de “voetbalgekte”. Van enige voetbalkoorts met betrekking tot onze Rode Duivels was de voorbije maanden amper sprake. Uit de enqupete is gebleken dat ongeveer een kwart van de Belgen niet zal kijken naar de wedstrijden van de nationale ploeg. Het gebrek aan interesse is groeter bij vrouwen (35%) dan bij mannen (16%). Heel verrassend is dat niet, wetende dat liefst 57% van de vrouwelijke respondenten aangeeft geen voetbalfan te zijn, tegenover slechts 26% van de mannelijke respondenten.

55% van de Belgen kijkt thuis naar het EK voetbal

Meer dan de helft van de Belgen (55%) is van plan om meestal van thuis uit naar de matchen te kijken. Bij vrienden of familie (19%) komt op de tweede plaats, terwijl 14% ervoor kiest om de voetbalavond(en) op café door te brengen. Bij 18-24 jarigen scoren zowel cafés (22%) als vrienden en familie (43%) beduidend hoger.

Voetbal zorgt er wel voor dat sommige andere vrijetijdsbestedingen aan belang inboeten. Zo zegt 17% van de Belgen dat ze minder vaak naar de bioscoop zullen gaan (slechts 4% zegt vaker), terwijl 15% minder vaak uit eten zal gaan (7% zegt het tegenovergestelde).

Belgische supporters zien Frankrijk als de grootste kanshebber op de Europese titel

Volgens de bookmakers is Engeland de topfavoriet om de beker mee naar huis te nemen, terwijl Frankrijk op de tweede plaats komt en thuisland Duitsland de top drie van de kanshebbers vervolledigt. Volgens de ondervraagde Belgische voetballiefhebbers is Frankrijk echter de grootste kanshebber om zich Europees kampioen te kronen (19%), terwijl 13% van de respondenten op België mikt. Evenveel respondenten tippen Duitsland (13%) als eindwinnaar. Amper 1 op 10 Belgen ziet in Engeland een mogelijke winnaar.

 

Story image
Het is niet ongewoon dat supporters hun wensdromen voor werkelijkheid nemen en daardoor hun eigen ploeg een te grote winstkans toedichten. Dat zou ook het feit kunnen verklaren dat Engeland volgens de bookmakers topfavoriet is. In Engeland wordt immers veel meer op voetbalwedstrijden gewed. Het team waarop het meest wordt ingezet, krijgt door de bookmakers impliciet hogere winstkansen toegekend, waarbij het in dit geval vermoedelijk veelal om Engeland gaatPeter Vanden Houte, hoofdeconoom van ING België
Story image

Note: HRV = Kroatië

 

Belg heeft 135 euro veil voor een tornooioverwinning van de Rode Duivels

Iets meer dan helft van de Belgen (56%) is ervan overtuigd dat het Belgisch elftal minstens de kwartfinale van het tornooi zal halen. Maar in de enquête werd ook gevraagd hoeveel supporters ervoor over zouden hebben om hun team het EK te zien winnen, met andere woorden, hoeveel ze bereid zijn om uit te geven om hun team te zien zegevieren. Ongeveer de helft van de Belgen zegt daar geen euro veil voor te hebben.

Maar zelfs rekening houdend met het feit dat meer dan helft geen cent wil betalen om België kampioen te zien worden, zou de Belg gemiddeld toch nog 135 euro willen neertellen om er zeker van te zijn dat de Rode Duivels de finale winnen. Dat komt neer op ongeveer 1,3 miljard in totaal. In Vlaanderen is dat zelfs 163 euro per volwassene, bij de Franstaligen 107 euro.

Met dergelijke sommen zijn de Belgen duidelijk bij de minder fanatieke supporters, al zijn de Nederlanders met 46 euro nog een stuk zuiniger.

Gezien de inkomensverschillen tussen de landen en de respondenten geeft een geldbedrag mogelijk een vertekend beeld van de mate waarin supporters iets willen opofferen om hun ploeg te zien winnen. Vandaar dat in de enquête ook werd gepolst of supporters een maand zonder smartphone zouden kunnen leven in ruil voor de Europese kampioenstitel. Maar ook hier tonen zowel de Belgen als de Nederlanders zich weinig fanatiek. Slechts één Belg op de vijf (19%) geeft aan zijn smartphone een maand te willen missen als dat de Rode Duivels aan tornooiwinst zou helpen. Bij de Nederlandstaligen gaat het om 20%, bij de Franstaligen om 17%.

Story image

Note: HRV = Kroatië

Voor 4 op 10 Belgen zijn de cafés de grote winnaars van het EK

Eén vraag komt vaak terug: heeft een groot voetbaltornooi een effect op de economie? Het zou de productiviteit kunnen beïnvloeden, vooral wanneer de wedstrijden gedurende de werkdag plaatsvinden, waardoor de beroepsbevolking mogelijk een deel van de werktijd besteedt aan voetbal kijken. Maar ook wanneer de wedstrijden na de werkuren plaatsvinden, zou de dag nadien de productiviteit lager kunnen uitvallen, zeker wanneer er een overwinning te vieren viel. Het is geen toeval dat 43% van de Belgen denkt dat van alle economische sectoren de cafés het meeste baat zullen hebben van het EK. Maar het zou best kunnen dat een gewonnen match voor een productiviteitsimpuls zorgt: zo denkt 16% van de Belgen dat zijn productiviteit hoger zal liggen de dag na een gewonnen match van de Belgen, terwijl 5% denkt dat ze minder productief zullen zijn. Belangrijke kanttekening: het zijn vooral de mannen die zichzelf productiever zien (22%), terwijl dat bij de vrouwen veel minder het geval is (9%). Maar als gevraagd wordt naar de verwachting van de evolutie van de productiviteit van de collega’s tijdens het EK, blijkt dat 16% van de Belgen een lagere productiviteit verwacht bij zijn medewerkers en 12% een hogere. Dus de positieve productiviteitsimpact is op zijn zachtst gezegd twijfelachtig.

Meer dan de helft van de Belgen denkt dat de Duitse economie een EK-boost zal krijgen

Een internationaal tornooi organiseren wordt vaak gezien als een stimulus voor de economie, omdat het land meer buitenlandse bezoekers zal ontvangen, terwijl er ook moet geïnvesteerd worden in infrastructuur. Liefst 54% van de Belgen denkt dan ook dat Duitse economie een boost zal krijgen van het EK. Amper 5% verwacht een negatief effect.

De vele studies die rond dit thema zijn gepubliceerd zijn allesbehalve eenduidig Zo kanhet zijn dat toeristen precies het land gaan mijden tijdens een groot tornooi en dat er heel wat niet-productieve uitgaven, zoals in veiligheid, moeten gebeuren. Het effect op het Duitse BBP is daarom meer dan waarschijnlijk verwaarloosbaarPeter Vanden Houte

EK-winst zou volgens 46% van de Belgen een goede zaak zijn voor de Belgische economie

Het winnen van de beker kan potentieel een positief effect hebben op het BBP. Het consumentenvertrouwen zou waarschijnlijk omhoogschieten, wat de consumptiegroei zou kunnen opkrikken. Voor 46% van de Belgen zou EK-winst van de Rode Duivels inderdaad een positief effect hebben op de Belgische economie. Slechts 5% ziet dat als een slechte zaak. ​

Er zijn al analyses gebeurd rond het effect van het winnen van de wereldbeker voetbal, wat ook een indicatie kan geven van het effect van EK-winst. Er bleek een positief BBP-effect van ongeveer 0,25% op kwartaalbasis, dat zich merkwaardig genoeg vooral manifesteert via de export, omdat het land wereldwijd in de schijnwerpers staat. Maar na twee kwartalen is dit positief effect al uitgedoofd. Voor EK-winst is de positieve impact vermoedelijk kleiner en ook van heel korte duurPeter Vanden Houte

 

### Einde van het persbericht ###


​Voor meer informatie:

Persdienst – Renaud Dechamps, woordvoerder ING België

renaud.dechamps@ing.com

+ 32 497 47 16 04

Economisch departement - Peter Vanden Houte, chief economist:

peter.vandenhoute@ing.com

+32 2 547 80 09

Over ING

ING België is een universele bank die financiële diensten aanbiedt aan particulieren, ondernemingen en institutionele cliënten. ING Belgium S.A./N.V. is een dochtervennootschap van ING Group N.V. via ING Bank N.V. (www.ing.com).  

 ING is een wereldwijd actieve financiële instelling met een sterke Europese aanwezigheid die bancaire diensten aanbiedt via zijn werkmaatschappij ING Bank. De doelstelling van ING is om mensen in staat te stellen steeds een stap voorop te blijven lopen, zowel privé als zakelijk. De meer dan 60.000 werknemers van ING bieden diensten op het vlak van particulier en zakelijk bankieren aan klanten in ruim veertig landen.

 De aandelen van ING Groep noteren op de beurzen van Amsterdam (INGA NA, INGA.AS), Brussel en op de New York Stock Exchange (ADR's: ING US, ING.N). 

 Duurzaamheid maakt integraal deel uit van de strategie van ING, wat blijkt uit de leidende positie van ING in sectorbenchmarks. De Environmental, Social and Governance (ESG) rating van ING door MSCI werd in juli 2023 bevestigd met 'AA'. Sinds december 2023 beschouwt Sustainalytics het beheer van materiële ESG-risico's door ING als 'sterk'. Aandelen ING Groep zijn ook opgenomen in belangrijke duurzaamheids- en ESG-indexproducten van toonaangevende aanbieders Euronext, STOXX, Morningstar en FTSE Russell.

1 Dit onderzoek naar de houding en het gedrag van consumenten ten aanzien van voetbal in deelnemende landen aan het Europees kampioenschap is uitgevoerd door KANTAR in opdracht van ING in april 2024. In Nederland is online onderzoek gedaan onder 1070 respondenten die representatief zijn voor de bevolking op basis van leeftijd, geslacht en inkomen. In België werden 1001 respondenten online gepolst. In alle andere landen zijn minimaal 500 respondenten online ondervraagd die een representatieve afspiegeling vormen van de internetbevolking naar leeftijd en geslacht.

 

 

Terug naar boven