ING stelt voor: Coll/nnection (vanaf 2013) en Flex Desk (2015) van Pierre Bismuth

ING België wil een duurzame partner zijn voor ART Brussels en de hedendaagse kunstscene.

ING België wil een duurzame partner zijn voor ART Brussels en de hedendaagse kunstscene. Als major partner is het onze taak om hedendaagse kunst dichter bij het grote publiek te brengen en dit publiek de nodige middelen te verschaffen om zijn perceptie te verfijnen. Deze wil om de relatie tussen de toeschouwer en het kunstwerk te verrijken, vertaalt zich ook binnen de bank.

Coll/nnection (2013), dat door Pierre Bismuth (geboren in 1963) voor ING België werd gecreëerd, is een uniek interactief project tussen de kunstcollectie van ING België en de medewerkers van de bank. Laatstgenoemden krijgen de mogelijkheid om zich te connecteren met één van de 2.500 werken van de collectie. Door de kunstwerken te linken aan medewerkers, worden het dynamische en sociale elementen: de werken gaan leven en evolueren, via de individuen die getuigen van hun bestaan.

De medewerkers brengen het kunstwerk tot leven binnen hun sociale netwerken, ook buiten de muren van de bank. In ruil werpt het kunstwerk een bijzonder licht op de rol van de medewerker binnen de bank. Een onderschrift bij elk werk geeft toelichting over zowel de kunstenaar als het werk zelf, en vermeldt ook alle informatie die de werknemer die zich met het werk connecteerde, wil delen met de toeschouwer over zijn rol binnen de bank. Werknemers worden dus niet enkel gevraagd zich voor kunst te interesseren. Er wordt van de werken ook verwacht dat zij de medewerkers onder de aandacht brengen. Beide, zowel het kunstwerk als de medewerker, halen dus voordeel uit het netwerk van de andere.

Pierre Bismuth hanteerde een volledig willekeurige methode om de werken toe te wijzen. De werknemers kiezen hun kunstwerk niet zelf. Om te vermijden dat de toewijzing gebeurt louter op basis van persoonlijke voorkeuren, worden de koppels samengesteld door de computer. De ophanging van de werken in de bankgebouwen weerspiegelt deze relatie. Enkel de werken waarmee werknemers zich connecteerden, worden tentoongesteld. De plaatsing van elk kunstwerk stemt in de mate van het mogelijke overeen met de werkplaats van de medewerker. Al meer dan 400 ING-medewerkers stapten in het project.

Voor Art Brussels 2015 gaat ING België nog een stap verder: bezoekers krijgen niet alleen een beeld van het project binnen ING maar krijgen ook de kans eraan deel te nemen door zich eveneens te connecteren met één van de werken uit de ING-collectie.

In dezelfde geest van interactie die hij hanteerde voor Coll/nnection, creëerde Pierre Bismuth voor Art Brussels Flex Desk, een installatie waarin de mobiliteit van de kunstwerken de mobiliteit van een deel van de bank vereist. Bepaalde kantoren van ING België aan de Marnixlaan worden, samen met de werken, geëxporteerd naar Art Brussels. De medewerkers die met de werken geconnecteerd zijn, zullen aan hun bureau voortwerken, alsof zij nog steeds binnen de bank aan de slag zijn.

Trots stelt ING België Flex Desk voor, een illustratie van haar open geest, haar zin tot dialoog en haar nauwe band met het grote publiek.

Biografie Pierre Bismuth

Pierre Bismuth werd geboren in Neuilly-sur-Seine in 1963. Momenteel woont en werkt hij in Brussel en Los Angeles. Zijn productie is zeer gevarieerd (collages, video’s, schilderijen, installaties, …). Zijn aandacht gaat daarbij naar de conventies die onze perceptie beheren en onze houding ten overstaan van verschillende uitingen en producten van onze cultuur. De creativiteit en de eindeloze transformatiemogelijkheden zijn steeds terugkerende elementen in zijn werken. Samen met Michel Gondry en Charlie Kaufman ontving hij in 2005 de Oscar voor het beste originele scenario voor de film Eternal Sunshine of the Spotless Mind.

____________________

Voor meer informatie:
Persdienst + 32 2 547 24 84, pressoffice@ing.be 


Vanessa Zwaelens

Head of External Communication