ING Hackathon: Winnaars willen jongeren via app leren omgaan met geld

Een weekend lang werden 38 jonge getalenteerde IT'ers opgesloten in een gebouw van ING, met als opdracht een app te ontwikkelen die aansluit bij de filosofie van de bank: mensen in staat stellen een stap voor te zijn in het leven en in zaken.


Een weekend lang werden 38 jonge getalenteerde IT'ers opgesloten in een gebouw van ING, met als opdracht een app te ontwikkelen die aansluit bij de filosofie van de bank: mensen in staat stellen een stap voor te zijn in het leven en in zaken.

 
De 38 jongeren, onderverdeeld in 10 teams, gaven blijk van creativiteit en klantgerichtheid. Sommige teams richtten zich op de maatschappelijke rol die de bank en haar cliënten kunnen spelen, andere teams gingen op zoek naar innovatieve betaaloplossingen of naar nieuwe manieren waarop de bank startende ondernemers kan helpen bij het financieren of opstarten van hun zaak.
 
Zondagavond was het de jury, bestaande uit IT-professionals en ondernemers, die vijf prijzen mocht uitreiken:
 
Het 'Azerty'-team van UCL won de eerste prijs met een app die ouders toelaat hun kinderen op een eenvoudige en duidelijke manier vertrouwd te maken met geldbeheer en de manier waarop een bank werkt. Nicolas Kabasele, Nicolas Vrielynck, Quentin Gusbin en Syméon Malengreau mogen dankzij hun idee en de uitwerking ervan een week lang naar Silicon Valley. Ze zullen er kennismaken met verschillende bedrijven, waaronder veelbelovende Belgische start-ups zoals Sparkcentral en Showpad ,en gerenommeerde IT-ondernemers.
 
De tweede en derde prijs gingen respectievelijk naar de teams van KU Leuven (Campus Oostende) en HEB-ESI. ‘Team 2’ van KUL wil er via een innovatieve betaaloplossing voor zorgen dat cliënten minder lang moeten wachten op bijvoorbeeld take-away koffie en tegelijkertijd handelaars helpen bij het optimaliseren van het verkoopproces. ‘Take it ESI’, het team van HEB-ESI, overtuigde de jury met een app die toelaat om verschillende rekeningen tijdelijk en voor een bepaald bedrag aan één en dezelfde kaart te koppelen. Een handige toepassing voor ouders die hun kinderen wat extra zakgeld willen toestoppen.
 
IBM stelde niet alleen een platform ter beschikking, maar kende ook een speciale prijs toe, net als de jury die een 'coup de coeur'-prijs uitreikte. Beide werden gewonnen door 'Captivated coding', één van de twee teams die Hogeschool PXL vertegenwoordigden. Dit team speelde in op de manier waarop ING België meedenkt met ondernemers, en zag een manier waarop de bank startende ondernemers kan helpen met het vinden van een geschikte locatie voor hun zaak.
 
Head of Product Management & Client Services bij ING België en Juryvoorzitter Frank Stockx: “Door kernwaarden zoals innovatie, ondernemerschap, klantgerichtheid en onze maatschappelijke rol mee op te nemen in hun apps, hebben deze jonge IT-talenten ons getoond dat ze de doelstelling van ING België begrijpen en dat ze net als wij het leven van de cliënt makkelijker willen maken via relevante en gebruiksvriendelijke apps."
 
ING België feliciteert alle deelnemers met het schitterende werk dat ze geleverd hebben en bedankt de meer dan 40 medewerkers die zich letterlijk dag en nacht hebben ingezet om van dit evenement een succes te maken.

Vanessa Zwaelens

Head of External Communication