ING Focus - Polen: opportuniteiten in een Goudlokje-economie

In het kader van de officiële deelname aan de koninklijke handelsmissie naar Polen, publiceert ING België een studie over de opportuniteiten voor Belgische ondernemingen in Polen.

In het kader van de officiële deelname aan de koninklijke handelsmissie naar Polen, publiceert ING België een studie over de opportuniteiten voor Belgische ondernemingen in Polen.

Zoals vele opkomende economieën, bevindt Polen zich op een kruispunt. Het heeft maximaal kunnen profiteren van de sterke toename van investeringen en een snelle groei van de buitenlandse handel na de toetreding tot de Europese Unie. De voordelen van deze structurele veranderingen zijn intussen maximaal geabsorbeerd en het land gaat nu richting een gebalanceerd groeimodel, gesteund door een stijgende binnenlandse vraag. Maar dit resulteert wel in een vertraging van de groei van het BNP en dit vormt zowel dreiging als een opportuniteit voor Belgische uitvoerders.

Ongetwijfeld heeft dit een invloed op traditionele, cyclische sectoren. Enerzijds groeit één van de grootste Oost-Europese markten voor consumptiegoederen, wat mogelijkheden schept voor producenten in België en daarbuiten. Anderzijds zal de Poolse groei vertragen door hervormingen. De export naar Polen wordt daarom verwacht minder snel te groeien als er het marktaandeel niet kan worden vergroot.

Kortom: de vraag naar consumptiegoederen en investeringen in infrastructuur zullen blijven toenemen door de groei van de middenklasse. Ze vormen de basis voor opportuniteiten in Polen. Het zal er dus voor Belgische ondernemingen op aan moeten komen zich maximaal te diversifiëren, maar dit wordt ongetwijfeld een verhaal op lange termijn.

De studie kan u in bijlage terugvinden (in het Engels).

--------------------------
Voor bijkomende informatie:

Persdienst ING Belgie, T 02 547 24 84, pressoffice@ing.be
Julien Manceaux, Senior Economist, T 02 547 33 50, julien.manceaux@ing.be

 

Vanessa Zwaelens

Head of External Communication