Skip to Content

ING Belux: Commerciële en financiële resultaten eerste helft van 2015

Onze 'Think Forward'-strategie levert solide resultaten

  • € 4,3 miljard groei in de kredietportefeuille (+5,2%). Deposito's stegen met € 6,3 miljard (+7,0%)
  • De winst voor belastingen bedraagt € 619 miljoen, +8% vergeleken met de eerste helft van 2014
  • Meer dan 57.000 nieuwe ING Lion Accounts geopend
  • Een nettogroei van meer dan 25.000 actieve cliënten
  • Kostenbasis aanzienlijk beïnvloed door banktaksen, € 146 miljoen (+25%), wat 14% van de totale kosten vertegenwoordigt

Ondanks de stijging van de taksen en de eerder bescheiden economische heropleving, handhaafde ING Belux [1] de sterke prestatie jaar-op-jaar, met een solide winst voor belastingen van € 619 miljoen die een groei van 8% vertegenwoordigt in vergelijking met de resultaten voor de eerste helft van 2014. Rik Vandenberghe, CEO ING België: “Dit positieve resultaat is te danken aan het harde werk van al onze medewerkers die onze strategie ten uitvoer brengen en zo een cliëntenervaring creëren die zich van de rest onderscheidt doordat ze extreem digitaal en extreem persoonlijk is.”

De reële economie ondersteunen

De kredietportefeuille van Belux kende een groei van € 4,3 miljard (+5,2%, in vergelijking met eind 2014), waarbij de vraag naar hypotheken groeide met 2,4% .

Bij ING Belux blijven de deposito’s groeien met € 6,3 miljard (+6,7%) in de eerste helft van 2015 (in vergelijking met eind 2014). De inkomsten van ING Belux stegen met 4% vergeleken met de eerste helft van 2014.

Retail Banking (inclusief Private Banking, Midcorporates & Institutionals) daalde qua totale inkomsten met 3% tot € 1.298 miljoen.

  • De totale inkomsten daalden in vergelijking met de uitzonderlijk hoge inkomsten die werden geboekt tijdens de eerste helft van 2014. We noteerden gedurende de eerste zes maanden van 2015 een toename in vermogensbeheer (investment fee) van € 35 miljoen (+36%).
  • De historisch lage rentevoeten gaan gepaard met een verhoogde vraag van onze cliënten naar investeringsoplossingen en advies . We speelden hierop in met een beleggingscampagne om onze cliënten die wensen te beleggen, ook wanneer het om minieme bedragen gaat, hiertoe gemakkelijker toegang te bieden. We noteerden een stijging van 5,7% in de verkoop van onze beleggingsproducten.
  • Private Banking: de activa onder beheer [2] in België stegen met 7% in vergelijking met eind 2014 tot € 20,5 miljard. ING Private Banking kreeg voor zijn specifieke aanpak voor familiebedrijven de Best Next Generation Proposition Award op de Private Banker International Awards 2015 in Londen. Dit getuigt van ons engagement om familiebedrijven in elke stap van hun levenscyclus bij te staan.
  • Ondernemers die de eerste stappen zetten met hun eigen bedrijf zijn voor ING België een belangrijke groep cliënten. Zij worden onthaald met een reeks op maat gemaakte producten en diensten om hen tijdens de eerste 18 maanden bij te staan. Deze aanpak omvat deskundig advies, het delen van kennis en het stimuleren van een gemeenschapsgevoel onder ondernemers.
  • Onze activiteiten die gericht zijn op kleine ondernemingen en zelfstandigen zijn eveneens gegroeid. De uitstaande kredieten zijn gestegen met 5% tot € 6,6 miljard (in vergelijking met eind 2014), met een kredietaanvaardingspercentage van 83%.
  • We blijven onze positie in de publieke sector versterken om de Belgische economie te ondersteunen. Voor het institutionele segment kan ING België met trots melden dat het opnieuw is gekozen als huisbankier voor de Vlaamse overheid en haar 60 agentschappen, voor de periode 2016 tot 2020.

In Commercial Banking werden aanzienlijke inkomsten geboekt: + € 111 miljoen (+36%) in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, voornamelijk in de Financial Markets, die zich herstellen van de moeilijke marktomstandigheden in de eerste helft van 2014. De kredietgroei wordt gedreven door het Belgische competentiecentrum voor Industry Lending (Energie, Transport & Infrastructuur).

  • We zetten ons in om de primaire relatie met onze business cliënten te verdienen. Als huisbankier blijven we onze cliënten steunen in het behalen van hun strategische doelen doordat ze een beroep kunnen doen op onze mensen, ons netwerk, onze kennis van de sector, onze adviesverlening en onze vaardigheden inzake structurering.
  • We hebben enkele opmerkelijke overeenkomsten gesloten met onze business cliënten. Zo hebben voor UCB het betalings- en kasbeheer in Centraal- en Oost-Europa gedaan, en we hebben een termijnkrediet van € 425 miljoen voor MSC-PSA European Terminal (MPET) mogelijk gemaakt.

De kostenstructuur van ING Belux

De kosten stegen met € 21 miljoen (+2%) in vergelijking met de eerste helft van 2014, wat voornamelijk te wijten was aan de versnelde impact van de resterende bijdrage aan de overheid voor het depositogarantiestelsel [3] aan de overheid. De personeelskosten daalden met € 9,3 miljoen (-1,9%, zie grafiek 2), in lijn met de doelstelling voor 2015.

De risicokosten dalen met € 3 miljoen. Door aan een goed risicobeheersing te doen, blijven de non-performing loans ratio in lijn met onze verwachtingen.

Solvabiliteit

ING België NV handhaafde een hoge solvabiliteit, met een Common Equity Tier 1-ratio van 15,8% (definitie Bazel III, geconsolideerde basis).

Versneld tempo van innovatie

Bij ING België staan we achter innovatie. We koesteren het intern en we stimuleren het extern via uiteenlopende samenwerkingen. We werken actief aan een volledige waaier van innovatieve, cliëntgerichte projecten die onze interactie met de cliënt makkelijker maken en ons helpen om een cliëntenervaring te bieden waarmee we ons kunnen onderscheiden.

ING blijft in België een pionier als het gaat om oplossingen inzake bankieren: we kwamen als eerste op de markt met een platform voor PC Banking, een online-rekening, een app voor mobiel bankieren, en maakten als eerste Belgische bank gebruik van biometrie. In de eerste helft van 2015 was onze SmartBanking-app bijna aan de miljoenste download toe sinds deze in juni 2011 werd uitgebracht.

We lanceerden ING ActivePay; een uiterst praktische oplossing voor mobiel betalen bedoeld voorhandelaars. Betalingen worden door de handelaar aanvaard via een smartphone-app en een mobiele betaalterminal. Dit is een nieuwe manier waarmee ING kaartbetalingen en bedrijfsbeheer vergemakkelijkt(rapportering, bijhouden van producten/diensten).

In juli kondigden we onder andere de introductie van ING FinTech Village aan, een speciaal programma voor start-ups in het domein van de financiële technologie. In FinTech Village volgen start-ups een mentoringprogramma dat is bedoeld om hun project op een volgend niveau te brengenen hen de mogelijkheid geeft hun FinTech-oplossing te testen in een echte bankomgeving. De bedoeling is de ontwikkeling van bestaande start-ups te bevorderen en de innovatie te versnellen, wat moet leiden tot oplossingen die de cliëntervaring verder verbeteren en het FinTech-landschap verrijken. Voor ING België is dit een volgende stap in zijn sterke toewijding aan innovatie.

Bij ING België geldt het motto “#WeLoveEntrepreneurs”, van start-up tot (inter)nationaal bedrijf. In het licht van onze samenwerking met iMinds, het digitale onderzoekscentrum in Vlaanderen voor bedrijven, investeren we in veelbelovende start-ups binnen uiteenlopende specialisatiegebieden. iMinds heeft een stevige staat van dienst en verbindt meer dan 900 onderzoekers van de vijf Vlaamse universiteiten met bedrijfssectoren en kmo's. Zij werken aan innovatieve onderzoeksprojecten om digitale knowhow te vertalen in producten en diensten die op de markt kunnen worden gebracht. ING België levert een financiële bijdrage zodat ze tot een kwart meer projecten kunnen selecteren, en we bieden business coaching via zowel onze kennis als ons ecosysteem (ons netwerk in de sector van de financiële technologie).

ING is een aantrekkelijke werknemer

Anticiperend op het toekomstige landschap binnen de financiële dienstverlening, is ING in België blij 207 nieuwe collega’s verwelkomd te hebben tijdens de eerste helft van 2015. Tegen het einde van het jaar worden in totaal 350 nieuwe collega's verwacht.

We hebben veel geïnvesteerd in oplossingen die onze medewerkers helpen hun inzetbaarheid te vergroten en de interne mobiliteit tussen afdelingen en landen verbeteren, wat het internationale karakter van de Groep sterk ten goede komt.

We willen mensen aanwerven met een flinke dosis innoverend vermogen, technische expertise en commercieel talent. De profielen die we zoeken evolueren mee met de functies in de sector en passen bij onze cultuur, alsook bij onze sterke waarden. Door de toenemende concurrentie op de arbeidsmarkt wordt het een steeds grotere uitdaging om getalenteerde mensen te vinden, maar ING blijft een aantrekkelijke werkgever dankzij de stimulerende werkcultuur.

 

[1] ING Belux omvat de ING-entiteiten die actief zijn in bankieren en leasing in België & Luxemburg, buitenlandse vestigingen niet meegerekend.
​[2] Activa onder beheer binnen Private Banking voor rekeningen waarvan de activa minstens €1 miljoen bedragen.
​[3] De resterende bijdragen in het licht van het depositogarantiestelsel voor het derde en vierde kwartaal van 2015 zijn ook in het tweede
​ kwartaal van 2015 opgenomen in de winst- en verliesrekening. De bijkomende impact bedraagt € 28 miljoen.

Terug naar boven