ING België wordt de belangrijkste partner van de voetbalclub de RAAL La Louvière.

Eerste seizoen voor de RAAL La Louvière, de voetbalclub van La Louvière die de uitdaging van een totaal ander beleid aangaat ING België wordt de belangrijkste partner van dit vernieuwende project.

PERSBERICHT
Brusel, 18 augustus 2017

Eerste seizoen voor de RAAL La Louvière, de voetbalclub van La Louvière die de uitdaging van een totaal ander beleid aangaat
ING België wordt de belangrijkste partner van dit vernieuwende project


RAAL La Louvière, de voetbalclub van La Louvière, begint aan zijn eerste seizoen en waagt zich aan een beleid dat volledig anders is. Een week voor de eerste wedstrijd van het kampioenschap zijn de RAAL en ING België verheugd hun samenwerking aan te kondigen. Dit ter gelegenheid van de terugkeer van een iconische voetbalclub die een stempel drukte op de recente geschiedenis van het Belgische voetbal door het winnen van de Beker van België. Met de terugkeer van deze historische sportieve entiteit wordt een vlaag van positivisme voelbaar rond de nieuwe RAAL: er ontstaat een ware burgerbeweging die La Louvière en de regio een nieuw elan geeft. Zowel op sportief als extra-sportief vlak is de RAAL ambitieus. Sterke menselijke waarden (respect, positivisme, gelijkheid, organisatie, inspanning, delen) en een transparante ethiek zijn voor de club een erezaak. Het is zover, de RAAL is terug!

Een voetbalclub die toebehoort aan een burgergemeenschap

De iconische club van de Centrumregio, de RAAL, heeft mee de geschiedenis van het Belgische voetbal geschreven. De club behoorde ooit tot de elite, won titels en de Europabeker, maar in 2009 werd de inschrijving van Les Loups (de Wolven) geschrapt. In 2017 herrijst de RAAL uit zijn as: een team van gepassioneerde mensen werkt nu aan de terugkeer van dit monument van het Belgische en Waalse voetbal. Bij deze echte burgerbeweging zijn nu ook de handelaars, ondernemers en bewoners van de Centrumregio betrokken. Ondernemer en voormalig voetballer Salvatore Curaba, huidig CEO van de RAAL, verwoordt het als volgt: "Een voetbalclub mag niet meer aan één iemand toebehoren. Een voetbalclub moet toebehoren aan een gemeenschap van burgers."

Salvatore Curaba voegt er nog aan toe: "Wij zijn heel blij dat ING België dit participatieve, dynamische en ambitieuze project steunt, zowel op sportief als burgerlijk vlak. De RAAL wil een nieuw model voetbalclub zijn, gebaseerd op sterke menselijke waarden, transparantie, ethiek en organisatie. Het jeugdbeleid en de opleiding van de voetballers zijn de prioriteit van de club. De RAAL wil ook de Centrumregio wat meer dynamiek en een positief imago geven."

De RAAL wil de belichaming zijn van de vernieuwing van het voetbal en denkt op lange termijn. In tegenstelling tot bij andere opleidingen is de trainer hier een van de belangrijkste schakels van de keten. Frédéric Taquin, de nieuwe trainer, heeft zich geëngageerd op lange termijn. Al wie vandaag betrokken is bij de RAAL onderschrijft een handvest. Heel wat burgers (aandeelhouders, vrijwilligers, partners, enz.) hebben besloten zich te engageren en te investeren in de voetbalclub van La Louvière. Om anomalieën te voorkomen en om het verlangen naar transparantie om te zetten in de praktijk, zal de club de rekeningen om de drie maanden publiceren.

ING België deelt de waarden van de RAAL en zal nog andere initiatieven lanceren ten voordele van het lokale voetbal.

ING is sinds 2010 sponsor van de Belgische Voetbalbond via de nationale ploegen en de scheidsrechters van de nationale afdelingen, en dus een actieve partner van het Belgische voetbal. De komende jaren wil ING België meer gaan samenwerken met de regionale instanties van het amateurvoetbal, ACCF (Association des Clubs Francophones de Football) en VV (Voetbal Vlaanderen), om op verschillende manieren het lokale voetbal te ondersteunen.

Delphine Baise
, Head of Sponsoring, Events & Field ING België: "Onze beslissing om ons aan te sluiten bij het vernieuwingsproject van de RAAL sluit aan bij onze ambitie om het lokale voetbal actiever te steunen. Het project berust op waarden die aansluiten bij die van ING België (met name transparantie en innovatie) en een innovatief managementmodel waarvan we hopen dat het in de toekomst alle niveaus zal kunnen inspireren. Samen met de RAAL zullen we testacties ontwikkelen om daarna diensten met een toegevoegde waarde voor te stellen aan de clubs van de lagere afdelingen en hen te steunen in hun ontwikkeling."

In die zin ontwikkelde ING België in 2016 en 2017 al een animatiecampagne tijdens jongerentornooien in een vijftigtal lokale clubs. De bank lanceerde in 2016 ook de eerste editie van het "Football business seminar", een conferentie van één dag waar managers van clubs van alle niveaus advies kregen over fiscaliteit, maar ook over het beheer van de vrijwilligers en de promotie van hun club op de sociale netwerken.

Zichtbaarheid voor de mobiele app Payconiq

Concreet wordt ING België de belangrijkste sponsor van de voetbalclub RAAL voor het seizoen 2017-2018. ING België geniet echter nu al een zichtbaarheid op de uniformen van de scheidsrechters van de nationale afdelingen. Daarom is de bank met de Belgische Bond overeengekomen om geen reclame te zetten op de truitjes van de RAAL tijdens hun wedstrijden. Die plaats wordt door ING België gegeven aan Payconiq1, een startup die door de bank in 2016 gelanceerd werd en die een innovatief mobiel betaalsysteem met getrouwheidsplatform voorstelt.

De komende weken kan de RAAL het Payconiq platform dus voorstellen in zijn bars. De supporters kunnen er dan gemakkelijk en in alle veiligheid betalen met de smartphone. Deze app weerspiegelt de wens van de club om resoluut transparant en innovatief te zijn. In functie van de resultaten van de test zal ING België de invoering van dit betaalsysteem bij andere lokale voetbalclubs vergemakkelijken om hun verkoop een boost te geven en hun financieel beheer te vereenvoudigen. Er zijn immers geen installatie- of abonnementskosten.

Het ING-logo zal gebruikt worden op alle andere beschikbare dragers. In de hoedanigheid van belangrijkste partner zal ING België ook mee de grote momenten van het clubleven animeren en voordelen bieden aan de fans en de klanten.

Voor meer informatie:

Persdienst ING België:
Tiziana Rizzo, 0476 966 830, [email protected]
An Vandenberghe, 0477 41 98 51, [email protected]

Persdienst RAAL La Louvière
Mario Cordisco, 0494 58 77 17, [email protected]
Meer informatie op: www.raal.be

Praktische informatie: de eerste officiële wedstrijd: RAAL La Louvière – RJ Wavre zal plaatsvinden op 26 augustus 2017 om 20u00 in het Tivoli-stadion (boulevard du Tivoli 80, 7100 La Louvière).

1 Payconiq wil alledaagse betalingen verrassend eenvoudig maken. Het combineert de betrouwbaarheid van een bankrekening met het gemak en de vrijheid van de mobiele telefoon. Meer info op www.payconiq.com

Sponsoring
Contacteer ons

Vanessa Zwaelens - Head of External Communication

Tiziana Rizzo - Media Relations

Julie Kerremans - Media Relations

Vanessa Zwaelens - Head of External Communication

Tiziana Rizzo - Media Relations

Julie Kerremans - Media Relations