ING België, SOS Kinderdorpen en BX Brussels slaan de handen in elkaar om sociaal kwetsbare jongeren te ondersteunen

Vandaag zet ING België haar schouders onder SOS Kinderdorpen en BX Brussels, het sociaal-sportief project van Vincent Kompany dat kansarme jongeren een toekomstperspectief biedt via voetbal en educatie.

PERSBERICHT

ING België, SOS Kinderdorpen en BX Brussels slaan de handen in elkaar om sociaal kwetsbare jongeren te ondersteunen

Brussel, 22 mei 2014 – Vandaag zet ING België haar schouders onder SOS Kinderdorpen en BX Brussels, het sociaal-sportief project van Vincent Kompany dat kansarme jongeren een toekomstperspectief biedt via voetbal en educatie. ING België zal het initiatief 3 seizoenen lang logistieke en financiële ondersteuning geven. Dat 30% van de Brusselaars vandaag onder de armoedegrens leeft, beklemtoont de noodzaak van het partnerschap.

Bekijk alle foto's


ING België is trots BX Brussels te kunnen ondersteunen. Hierdoor kan de organisatie haar lidgelden op een toegankelijke manier blijven beheren en de Brusselse jeugd laten spelen in een lokale voetbalploeg. Gemiddeld kost het lidgeld van een voetbalploeg zo’n 400 euro, een bedrag dat vele jongeren niet kunnen betalen. Bij BX Brussels kan dat voor 100 euro. Wanneer de leden zich goed gedragen, kunnen ze hun lidgeld zelfs terugvorderen. Vincent Kompany, ambassadeur van BX Brussels zegt hierover:“Ik ben zeer blij voor BX Brussels en onze leden dat ING België dit als een waardevol project beschouwd en ons zo sterk ondersteunt. Dit is precies het type partnerschap dat we gehoopt hadden te ontwikkelen wanneer het project vorig jaar werd opgestart”.

Een innovatief partnerschap in België: ING België zet SOS kinderdorpen in de schijnwerpers

Wat dit partnerschap zo uniek maakt, is dat ING België haar zichtbaarheid schenkt aan SOS Kinderdorpen. Tot juni 2017 zal niet het logo van ING België, maar wel dat van SOS Kinderdorpen op de T-shirts van de spelers van BX Brussels prijken. Het is de eerste keer in België dat dergelijk partnerschap wordt opgezet. Tom Moons, Head of Partnerships SOS Kinderdorpen, zegt hierover: “We zijn heel blij met dit waardevol initiatief. Uiteraard omwille van de grote visibiliteit die SOS Kinderdorpen hiermee krijgt, maar meer nog om de educatieve waarde die het in zich draagt. Het is een fantastisch voorbeeld van de spirit van BX Brussels. Zo gaat het niet alleen om het ontwikkelen van talenten, maar ook om het werken aan sociale verantwoordelijkheid. We zijn er zeker van dat de meer dan 80.000 kinderen die opgevangen worden in onze SOS Kinderdorpen wereldwijd fier zijn dat de jeugd in Brussel hen op deze manier in hun hart draagt”.

En dat is nog niet alles. Eenmaal dat jongeren zich inschrijven bij BX Brussels, worden er tal van activiteiten opgezet die rekening houden met de persoonlijke ontwikkelingsbehoeften van jongeren waaronder taalvaardigheden, opleidingen, zelfkennis en kernwaarden (respect, doorzettingsvermogen, teamwerk, moed). ING België zal hierin een actieve rol spelen door de promotie en logistieke ondersteuning van de activiteiten. Inge Ampe, General Marketing Manager ING België voegt hieraan toe: “Bij ING België staat de klant en de gemeenschap waarin we opereren centraal. ING België neemt zijn maatschappelijke rol dan ook erg serieus. Zo hebben we er een punt van gemaakt om een prominente partner te zijn in het Belgische voetbal en lokale initiatieven die sociaal kwetsbare kinderen helpen, te ondersteunen. Dit partnerschap combineert het beste van deze 2 werelden en toont ons engagement met de gemeenschap”.

Waardevol advies voor gezinnen in nood

De situatie in Brussel

* Tegen 2020 zullen er in Brussel 20.000 extra gezinnen wonen, bovenop de 511.000 gezinnen die er vandaag al zijn.
* 32% van de Brusselse kinderen groeit vandaag op in een gezin dat geen inkomsten uit arbeid haalt
* 23% an de jongeren de school verlaat zonder diploma
* één derde van de Brusselse jeugd is werkloos

 

BX Brussels is vandaag actief in 5 gemeenten (Vorst, Jette, Neder-Over-Heembeek, Molenbeek en Anderlecht) en telt zo’n 150 leden. De organisatie wil tegen 2015 duizend leden tellen: “Met de medewerking van ING België en SOS Kinderdorpenzijn we op de goede weg om deze ambitieuze doelstellingen te bereiken”, aldus Jesse de Preter.

***

OVER ING BELGIË

ING België NV biedt alle cliëntensegmenten, zowel retail- en private bankingcliënten, als kleine en middelgrote ondernemingen, instellingen en grote bedrijven, een breed assortiment financiële producten en diensten aan via het distributiekanaal van hun keuze. ING België NV stelt 9.129 FTE* te werk en is een dochtermaatschappij van ING Bank N.V. die ten dienste staat van 33 miljoen cliënten in meer dan 40 landen in Europa, Noord-Amerika, Latijns-Amerika, Azië en Australië.

(*) Eind december 2013

OVER SOS KINDERDORPEN

Wereldwijd leven zo’n 40 miljoen kinderen zonder ouders en familie. Onaanvaardbaar, vinden wij bij SOS Kinderdorpen. Al meer dan 60 jaar hebben we een expertise opgebouwd in het opvangen en grootbrengen van wees-en kwetsbare kinderen. Want zonder liefde kan een kind niet groeien. Onze 6.000 SOS moeders in onze 546 kinderdorpen wereldwijd spelen daar een centrale rol in, met de zorg voor meer dan 80.000 kinderen, ook in België. Maar we werken ook preventief waarbij we de meest kwetsbare families ondersteunen zodat de kinderen in de biologische familie kunnen blijven.
www.sos-kinderdorpen.be

OVER BX BRUSSELS

BX Brussels is een sociaal sportief project in de hoofdstad, dat begin 2013 letterlijk „from scratch” van start ging.

Initiatiefnemer Vincent Kompany heeft duidelijk zijn stempel gedrukt op deze club: de focus ligt volledig op het maximaal bieden van kansen aan jongeren.

Om een grote impact te kunnen hebben is BX Brussels ook zo toegankelijk mogelijk voor de spelers: de laagste lidgelden van de hele regio en een maximale geografische spreiding over het hele Brusselse grondgebied.

De club zet via een zeer actieve sociale begeleiding haar jonge leden ertoe aan om iets te maken van hun leven en hun talenten zoveel mogelijk te ontwikkelen.

____________________

Persbericht eveneens terug te vinden op www.ing.be

Voor meer informatie:
Persdienst ING België:  + 32 2 547 24 84, pressoffice@ing.be
Adriaan Snauwaert | Ketchum Belgium: +32 (0)497 70 23 46, adriaan.snauwaert@ketchum.com

 

Sponsoring
Contacteer ons

Vanessa Zwaelens - Head of External Communication

Tiziana Rizzo - Media Relations

Julie Kerremans - Media Relations

Vanessa Zwaelens - Head of External Communication

Tiziana Rizzo - Media Relations

Julie Kerremans - Media Relations