ING België Poll: Waar gaan we op vakantie?
De waardedaling van de euro op de wisselmarkten is goed voor het concurrentievermogen van de bedrijven en dus ook voor de werkgelegenheid.
ECONOMIC.POLL@ING
Nr. 39 - Brussel, 23 april 2015
De waardedaling van de euro op de wisselmarkten is goed voor het concurrentievermogen van de bedrijven en dus ook voor de werkgelegenheid. Maar er is ook een keerzijde aan de medaille, zoals het verlies aan koopkracht voor een Europeaan die naar een land trekt waar een andere munteenheid wordt gebruikt. Volgens een recente Economic.Poll@ING* laat 20% van de respondenten zich bij de keuze van zijn vakantie leiden door die wisselkoersen. Bijna 44% doet dat niet (omdat andere argumenten zwaarder doorwegen dan louter de wisselkoersen of omdat zij sowieso in de eurozone willen blijven). Ten slotte stelt de vraag zich niet voor zowat 36% van de respondenten die van plan zijn in België te blijven.
Aangezien de euro tegenover heel wat munteen in waarde is gedaald, komt reizen buiten de eurozone dit jaar bijna altijd 'duurder' uit dan een jaar geleden. De euro moest in één jaar tijd immers maar liefst 22% prijsgeven tegenover de dollar en de yuan (de Chinese munt), 12% tegenover het pond sterling en de Canadese dollar en 16% tegenover de Zwitserse frank. Een vakantie in een van die landen wordt dus ook in dezelfde verhouding duurder. Voor andere favoriete bestemmingen van de Belgen is de situatie iets ingewikkelder. Zo is de wisselkoers van de Turkse lira op jaarbasis stabiel tegenover de euro. Maar hier speelt nog iets anders mee: de inflatie, die de stijgende consumptieprijzen weerspiegelt, bedraagt in Turkije de laatste twaalf maanden bijna 8%. Dit betekent dat bij een constante wisselkoers (wat het geval is), de koopkracht in dezelfde verhouding gedaald is. In Tunesië zien we hetzelfde fenomeen: de euro is weliswaar 'maar' met ongeveer 3% gedaald tegenover de Tunesische munt, maar voegen we daar een inflatie van 5,7% bij voor dit land, dan loopt het verlies aan koopkracht van de Europese vakantieganger op tot ruim 8% op jaarbasis. In Marokko ten slotte bedraagt het verlies aan koopkracht als gevolg van de ontwaarding van de euro en de lokale inflatie 6,5%.
Welke bestemming is dan de beste keuze? Louter afgaand op de wisselkoersen zouden we zeggen Noorwegen, waar de munt leed onder de dalende olieprijzen. Maar de winst voor een burger uit de eurozone bedraagt maar 2% op jaarbasis. Bovendien zou het prijsniveau, veel meer nog dan de evolutie ervan op één jaar, menig vakantieganger versteld kunnen doen staan...
De waardedaling van de euro zou ons er vooral moeten toe aanzetten om in de eurozone te blijven, zeker ook omdat landen als Spanje of Griekenland een algemene prijsdaling kennen, met een grotere koopkracht voor de vakantieganger als gevolg. Maar uiteraard verdwijnen dergelijke overwegingen vaak in het niets tegenover de niet-economische argumenten bij de keuze van een vakantiebestemming.
(*) Economic.Poll@ING is een vraag die aan ING-klanten wordt voorgelegd bij het uitloggen van ING Home’Bank. De hierboven besproken vraag werd gesteld tussen 30 maart en 14 april 2015 (15.092 respondenten).
Voor meer informatie:
Persdienst ING België, 02 547 24 84, pressoffice@ing.be
Philippe Ledent, Senior economist, +32 2 547 31 61, philippe.ledent@ing.be