ING België: financiële en commerciële resultaten 2014

ING België: financiële en commerciële resultaten 2014
‘Extreem persoonlijk en extreem digitaal’-strategie leidt tot ​
goede resultaten

PERSBERICHT

Brussel, 13 februari 2015


"Extreem persoonlijk en extreem digitaal"-strategie leidt tot goede resultaten


  • ING blijft de economie steunen, met een groei van de kredietportefeuille met 7,1 miljard euro (+9,4%). Groei van de deposito’s met 4,5 miljard euro (+5%)
  • Opening van meer dan 112.000 ING Lion Accounts
  • Winst voor belastingen steeg in 2014 met 13% naar 1.273 miljoen euro
  • 165 miljoen euro banktaksen, wat 9% van de totale kosten vertegenwoordigt

ING in België[1] versterkt haar prestatie jaar-op-jaar, met een sterke winst voor belastingen van 1.273 miljoen euro, tegenover 1.125 miljoen euro in 2013[2], een stijging met 13%. Die doorgezette groei is het gevolg van onze nieuwe strategie: tegelijkertijd extreem digitaal en extreem persoonlijk zijn. Ondanks de impact van de banktaksen, die met 14 miljoen euro of 9,2% stegen (zie grafiek 2), steeg de winst voor belastingen met 148 miljoen euro of 13% in vergelijking met 2013.


Rik Vandenberghe, CEO van ING België: “Ik ben trots op de inspanningen en vastberadenheid van de meer dan 8.500 werknemers bij ING België om onze cliëntenservice te verbeteren. Ons doel is duidelijk: mensen in staat stellen een stap voor te zijn in het leven en in zaken. En wij hebben een sterke strategie om dit te bereiken: extreem digitaal en extreem persoonlijk zijn.”


In 2014 werden meer dan 112.000 ING Lion Accounts geopend en kon ING België haar cliëntenbestand uitbreiden met meer dan 55.000 nieuwe actieve cliënten. ING werd voor het tweede opeenvolgende jaar uitgeroepen tot ‘Bank of the Year, Belgium’ door het magazine The Banker


STEUN AAN DE REËLE ECONOMIE

Bij ING BeLux namen de deposito’s met 4,5 miljard euro of 5% toe in 2014 vergeleken met 2013 (zie grafiek 3).

De kredietportefeuille groeide in 2014 met 7,1 miljard euro of 9,4% in vergelijking met 2013. Daarvan groeiden de hypothecaire kredieten met 6,2% (zie grafiek 4). De totale kredietportefeuille groeide met 46% sinds 2009, waaruit de aanhoudende steun van ING België aan de reële economie blijkt.

De inkomsten van ING BeLux stegen met 4% vergeleken met 2013 (zie grafiek 1):

  • Retail Banking (inclusief Private Banking, Midcorporates & Institutionals) bleef groeien, met een stijging van de totale inkomsten met 7,3% tot 2.490 miljoen euro.

    • Dit resultaat is vooral een weerspiegeling van de goede commerciële resultaten binnen de segmenten particulieren en kleine ondernemingen, een gevolg van de hogere volumes in alle productlijnen. In 2014 werd 46% van onze eenvoudige producten online aangekocht en we lanceerden met succes het Business’Bank platform voor businesscliënten. De ING Smart Banking app werd sinds de lancering in juni 2011 al 800.000 keer gedownload en werd door iCulture[3] als tweede verkozen in de categorie "Beste Belgische App". Om echt een stap voor te zijn, maakte ING als eerste bank in België mobiel bankieren met vingerafdruk mogelijk.

    • Private Banking: de activa onder beheer in België stegen met 8,6% jaar-op-jaar tot 20 miljard euro. In 2014 konden onze cliënten Private Banking de voordelen ervaren van onze easy banking aanpak via de Private Banking app, wat een gunstige invloed had op de tevredenheid van onze cliënten. Bovendien worden de operationele transacties sneller verwerkt dankzij digital contracting.

    • ING BeLux liet een sterke inkomstengroei optekenen in het segment Midcorporates & Institutionals dankzij een combinatie van hogere volumes en hogere marges. Dankzij onze dedicated teams slaagden we erin om onze aanwezigheid binnen de publieke sector te versterken, waardoor de kredietvolumes met 20,4% stegen (+1,3 miljard euro).
  • In Commercial Banking werden goede resultaten behaald in Industry Lending en Working Capital Solutions, met een sterke volumestijging. De totale inkomsten (692 miljoen euro) werden evenwel beïnvloed door de mindere resultaten van Financial Markets.

De kosten van ING BeLux stegen met 1% (18 miljoen euro) vergeleken met 2013, voornamelijk door hogere banktaksen. De personeelskosten daalden met 3% (min 30 miljoen euro, zie grafiek 2), in lijn met het transformatieplan.

Als gevolg van de sterke focus op risicobeheersing bleef de loan loss ratio on outstanding (verliezen op schuldvorderingen) laag (0,13%).

ING België nv handhaafde een hoge solvabiliteit, met een Tier 1-ratio van 15,2% (definitie Bazel III, geconsolideerde basis).

ING België blijft een belangrijke werkgever, met 510 aanwervingen in 2014. Omdat wij onze maatschappelijke verantwoordelijkheid hoog in het vaandel dragen, boden wij onze werknemers de kans om zich tijdens de kantooruren in te zetten voor vrijwilligersorganisaties. Meer dan 600 werknemers van ING zetten zich in voor ruim 80 verschillende projecten.

Think Forward Strategie

Bij ING willen we mensen in staat stellen een stap voor te zijn in het leven en in zaken. Onze Think Forward strategie is toekomstgericht maar we houden ook vast aan de kernwaarden van ING. We zullen altijd een superieure cliëntervaring bieden, waarbij onze cliënten op de eerste plaats komen. En we zullen onze cliënten helpen om hun dromen waar te maken door zowel extreem digitaal als extreem persoonlijk te zijn in alles wat we doen.

***

Voor meer informatie:

Persdienst ING België: + 32 2 547 24 84 of pressoffice@ing.be

Volg ons op Twitter:

@INGBelgieNews

@INGBelgiqueNews










[1] ‘ING in België’ omvat de ING-entiteiten die actief zijn in bankieren en leasing in België en Luxemburg (BeLux genaamd) en de Spaanse, Portugese en Zwitserse kantoren (buitenlandse zetels genaamd) van ING België nv.

[2] De cijfers voor 2013 zijn aangepast voor het verdwijnen van Frankrijk uit onze consolidatiekring in de loop van 2013 en de herverdeling van de Nederlandse banktaksen.

[3] Grootste iCommunity in de Benelux


Vanessa Zwaelens

Head of External Communication