Skip to Content

ING België eerste Belgische bank die toepassing voor Google Assistent ontwikkelt

Inlichtingen inwinnen over bankzaken via Google Assistent kunnen Belgen voortaan in eigen taal

ING België is de eerste bank die haar klanten toelaat om een virtuele assistent, de Google Assistent, vragen te stellen over hun bankzaken via spraakbesturing in het Nederlands of Frans, gelokaliseerd voor België. Klanten kunnen vanaf vandaag dus via de Google Assistent op hun smartphone en hoofdtelefoon met ING België in gesprek gaan. Voor ING België is het een eerste stap in het ontwikkelen van meer toepassingen voor de Google Assistent.  

Vandaag lanceert Google de Belgische variant van de Google Assistent. Dat betekent concreet dat de virtuele assistent nu ook beschikbaar is in het Nederlands of Frans, gelokaliseerd voor België. De Google Assistent is een virtuele assistent die vragen kan beantwoorden en opdrachten kan uitvoeren. De functionaliteit en persoonlijkheid zijn aangepast aan ons land: zo zingt de Assistent Belgische liedjes, volgt het de Belgische voetbalcompetitie en begrijpt het dat de vraag ‘Wat voor weer wordt het morgen?’ heel belangrijk is voor Belgen.

Hey Google, praat met ING

Vanaf vandaag kunnen klanten via de Google Assistent met ING België in gesprek gaan over hun bankzaken. Dat doen ze door de Google Assistent te openen door de Home-knop ingedrukt te houden of “Oké Google” te zeggen op hun smartphone of hoofdtelefoon. De Assistent is beschikbaar op Android smartphones en hoofdtelefoons en komt de dag van lancering geleidelijk naar Android-toestellen met Android 5.0 Lollipop of hoger die zijn ingesteld op Nederlands en locatie België. iOS-gebruikers (versie 10 of nieuwer) kunnen binnen enkele dagen de Google Assistent-app downloaden in de App Store.

De Google Assistent beantwoordt de meest gestelde vragen van klanten. Zo kunnen ze vragen wat het maximumbedrag is dat ze per dag kunnen afhalen met hun betaalkaart of hoe ze een adresverandering kunnen doorgeven. De informatie die klanten kunnen opvragen via de virtuele assistent is dus vergelijkbaar met de informatie die klanten terugvinden bij de meest gestelde vragen en antwoorden op de internetsite ing.be.

Opkomst  digitale en spraakassistenten

Pieter Goderis, Head Conversational AI & Virtual Assistants: “Als bank willen we de klantenervaring steeds verbeteren door in te spelen op de noden van onze klanten vandaag en in de toekomst. Hoewel spraakbesturing vandaag nog niet veel gebruikt wordt, verwachten we dat klanten er steeds vaker een beroep op zullen doen. Daarom stellen we onze klanten vandaag al in staat om informatie in te winnen over onze bankproducten en –diensten via een virtuele assistent in hun eigen taal en dat als eerste bank in België. Het is slechts een eerste stap in het ontwikkelen van meer toepassingen voor de Google Assistent. Daarnaast gaan we ook de conversationele toepassingen binnen onze eigen mobiele ING app uitbreiden.

Net omdat ING verwacht dat klanten steeds vaker gebruik zullen maken van spraakbesturing volgt ING deze technologische ontwikkelingen op de voet. Reeds in 2014 introduceerde ING Nederland al haar eigen stembediening Inge, in 2017 volgde ook de Apple-spraakassistent Siri in de ING Mobiel Bankieren App en vorig jaar ontwikkelde ING Nederland een eerste toepassing voor de Nederlandse versie van de Google Assistent.

In augustus 2017 lanceerde ING België dan weer Chatbot Marie. Een digitale assistent die geen gebruik maakt van stembediening maar waarmee klanten wel kunnen chatten via Facebook Messenger op hun computer, tablet of smartphone. 24 uur per dag en zeven dagen per week beantwoordt zij vragen van klanten in het Nederlands of Frans. Dankzij de nieuwste technologieën van Google kan Marie alle vragen van klanten begrijpen en bepaalde verzoeken meteen behandelen. Zo kan Marie klanten uitleggen hoe ze hun kaart kunnen activeren voor het buitenland of hoe ze een verloren kaart kunnen blokkeren. Marie kan klanten ook de dichtstbijzijnde geldautomaten tonen op basis van hun locatie.  Indien de vraag te ingewikkeld is, verwijst Marie door naar de klantendienst.

Maak kans op een van de tien duotickets voor een match van de Rode Duivels

Om de lancering van de Google Assistent in België verder te ondersteunen, organiseert ING België als sponsor van de Rode Duivels een wedstrijd. Wie kans wil maken op een van de tien duotickets voor de wedstrijd België - Cyprus in November 2019, moet via de virtuele assistent drie vragen beantwoorden. De wedstrijd loopt van 28 mei tot en met 31 augustus 2019.

Contacteer ons
Julie Kerremans Media Relations
Julie Kerremans Media Relations

Follow ING on