ING-beleggersbarometer: Franstaligen willen meer risicovol beleggen dan Nederlandstaligen

Voor 4 op de 10 beleggers zijn autoconstructeurs die de switch naar EV’s niet maken ten dode opgeschreven

Brussel – De ING-beleggersbarometer sluit 2024 af op het neutrale niveau van 100 punten, het laagste peil van het jaar. De conjunctuurverwachtingen zijn in het vierde kwartaal een stuk somberder geworden, wat ook de risicobereidheid heeft verminderd. Bij de Franstaligen is er wel meer zin om in risicovolle sectoren te beleggen dan bij de Nederlandstaligen. Voor amper 9% van de beleggers is de aankoop van een EV als nieuwe auto financieel de beste beslissing. De prijs, de beperkte autonomie en de beschikbaarheid van laadpalen zijn de belangrijkste obstakels om een EV aan te schaffen. Toch denken vier op tien beleggers dat autoconstructeurs die de switch naar EV’s niet maken, zullen verdwijnen.

De ING-beleggersbarometer valt in december 1 punt terug en sluit daarmee 2024 af op 100 punten, het laagste peil van het jaar. Dit is het neutrale niveau van de barometer, wat betekent dat beleggers niet echt een duidelijk beeld hebben van de financieel-economische vooruitzichten. De conjunctuurverwachtingen kunnen bezwaarlijk uitbundig worden genoemd: amper 19% van de beleggers verwacht dat de economie de komende drie maanden zal verbeteren, het laagste peil sinds november 2022. Liefst 41% ziet de economie in de nabije toekomst verzwakken. Ter vergelijking: in oktober 2024 ging maar 28% van de beleggers uit van een afzwakking van de Belgische economie. Dit wijst duidelijk op een achteruitgang van het conjunctuurplaatje.

“Ook de conjunctuurbarometer bij bedrijven laat de afgelopen maanden een duidelijke neerwaartse beweging zien. Dat is de belegger waarschijnlijk niet ontgaan, hoewel ze op het vlak van hun beleggingen weinig redenen hebben tot klagen. Zo zegt 40% van de beleggers dat het rendement op hun portefeuille de voorbije drie maanden is gestegen, terwijl slechts 19% een negatieve evolutie meldt”, stelt Peter Vanden Houte, hoofdeconoom bij ING België.

Franstaligen meer geneigd om in risicovolle sectoren te beleggen dan Nederlandstaligen

Na de beursrally die volgde op de verkiezing van Donald Trump als nieuwe Amerikaanse president, is het beursenthousiasme bij de Belgische belegger eerder gestabiliseerd. Terwijl 27% verwacht dat de Brusselse beurs de komende drie maanden zal stijgen, moet het gezegd dat 31% eerder mikt op een daling. Deze meer aarzelende houding uit zich ook in de risicobereidheid: 26% van de respondenten vindt het nog altijd een goed moment om in meer risicovolle sectoren te beleggen, terwijl 29% dat niet ziet zitten. Voor het eerst in vier maanden is er opnieuw een relatieve meerderheid van beleggers die risicovolle beleggingen schuwen. Drie op de tien beleggers zien investeren in minder risicovolle sectoren nog altijd als een goed idee (18% wil er niets van weten), maar dat is een duidelijke daling t.o.v. de voorgaande zes maanden (gemiddeld 36% toen). De interesse in obligaties neemt ook wat af: zo vindt 29% het een goed moment om hierin te beleggen, maar dat is het laagste percentage sinds juni 2023.

“Verrassend is dat bij de Franstaligen de beleggingsbereidheid significant hoger ligt dan bij de Nederlandstaligen. Voor risicovolle sectoren vindt 34% van de Franstaligen het momenteel een goed idee om hierin te beleggen, terwijl dat bij de Nederlandstaligen maar om 21% gaat. Dit verschil bestaat al een tijdje, maar het is nog toegenomen. Misschien heeft de aanhoudende malaise in de industrie en de bouw, die iets meer vertegenwoordigd zijn in het Noorden van het land, de Nederlandstalige belegger wat voorzichtiger gemaakt in zijn geldzaken,” oppert Peter Vanden Houte.

Slechts 9% van de beleggers vindt een EV financieel de beste keuze als nieuwe auto

Het autosalon leek een goede aanleiding om de Belgische belegger te polsen naar zijn mening over de grote veranderingen in de auto-industrie, die onder meer door de komst van de elektrische wagen, een grote transitie doormaakt.

Als wordt gevraagd wat financieel de beste keuze is voor iemand die een nieuwe auto wil kopen om er tien jaar mee te rijden, dan opteert 43% van de beleggers voor een hybride wagen (28% voor een gewone hybride, 15% voor een plug-in hybride). Een benzinewagen komt op de tweede plaats. Een EV strandt op de vijfde plaats, met 9% van de beleggers die dit financieel de optimale keuze vinden. Het percentage aanhangers is wel iets groter bij de Nederlandstaligen (12%) dan bij de Franstaligen (6%) en ook de jongere generaties zijn meer gewonnen voor elektrisch rijden.

Voor iets meer dan de helft van de beleggers zou de dure aankoop- of leasingprijs van EV’s de belangrijkste reden zijn om niet voor elektrisch rijden te opteren. De beperkte autonomie is voor 43% een breekpunt, waarbij het percentage duidelijk hoger ligt bij de Franstaligen (51%), dan bij de Nederlandstaligen (37%).

Gegeven de lagere bevolkingsdichtheid in het Zuiden van het land en de doorgaans langere afstanden die moeten gereden worden, lijkt dit niet onlogisch,” zegt Peter Vanden Houte.

Het gebrek aan laadpalen (40%) vervolledigt de top-drie van redenen om voorlopig niet voor een elektrische wagen te opteren.

De hoge kost is wellicht één van de redenen waarom vier op tien beleggers vinden dat de overheid een premie moet geven aan de koper van een elektrische wagen. Merkwaardig is dat in Vlaanderen, waar zo’n premie tot voor kort bestond, maar 35% voorstander is, terwijl bij de Franstaligen 47% zo’n premie een goed idee vindt. De vraag is of dit in de toekomst nog nodig zal zijn, want liefst 40% denkt dat de prijzen van elektrische voertuigen in de komende vijf jaar zullen dalen. Een derde van de beleggers verwacht een stijging.

Voor 4 op de 10 beleggers zijn autoconstructeurs die niet naar EV’s switchen ten dode opgeschreven

Ondanks de praktische bezwaren die velen nog altijd hebben tegen de aankoop van een EV, is een relatieve meerderheid van de beleggers wel overtuigd dat elektrische wagens de toekomst zijn. Zo gaat liefst 41% akkoord met de stelling dat autoconstructeurs die de switch naar EV’s niet maken, zullen verdwijnen. Ongeveer een kwart is het daar niet mee eens.

Liefst 60% van de beleggers denkt trouwens dat Chinese automerken, die op het vlak van EV’s een voorsprong hebben uitgebouwd, in de komende vijf jaar de Europese markt zullen overspoelen. Amper 14% denkt dat dit niet zal gebeuren.

Voor 35% van de Belgische beleggers is een belegging in een EV-constructeur momenteel interessant. 32% is het daar niet mee eens. Bij de beleggers jonger dan 35 jaar, ziet 60% een belegging in een onderneming die elektrische wagens bouwt, wel zitten. Bij de 65-plussers is minder dan een kwart deze mening toegedaan. Niet onlogisch gezien het geloof in EV’s bij jongeren duidelijk groter is dan bij de oudere generaties.

“Hoewel er in het privéleven nog wat bewaren bestaan tegen de elektrische wagen, lijkt de Belgische belegger wel te beseffen dat de elektrificatie van het wagenpark een blijvende trend is, die ook een impact op zijn portefeuille kan hebben,” besluit Peter Vanden Houte.

 

### Einde van het persbericht ###

Over de Beleggersbarometer

De Beleggersbarometer meet elke maand het vertrouwen van Belgische particuliere beleggers. Deze drukt het ‘beleggerssentiment’ uit. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door Kantar en is een initiatief van ING, in samenwerking met de Universiteit Gent. De enquête wordt online afgenomen.

Over ING

ING België is een universele bank die financiële diensten aanbiedt aan particulieren, ondernemingen en institutionele cliënten. ING Belgium S.A./N.V. is een dochtervennootschap van ING Group N.V. via ING Bank N.V. (www.ing.com).


ING is a global financial institution with a strong European base, offering banking services through its operating company ING Bank. The purpose of ING Bank is: empowering people to stay a step ahead in life and in business. ING Bank’s more than 60,000 employees offer retail and wholesale banking services to customers in over 40 countries.

ING Group shares are listed on the exchanges of Amsterdam (INGA NA, INGA.AS), Brussels and on the New York Stock Exchange (ADRs: ING US, ING.N).

Sustainability is an integral part of ING’s strategy, evidenced by ING’s leading position in sector benchmarks. ING's Environmental, Social and Governance (ESG) rating by MSCI was affirmed 'AA' in July 2023. As of December 2023, Sustainalytics considers ING’s management of ESG material risk to be ‘strong’. ING Group shares are also included in major sustainability and ESG index products of leading providers Euronext, STOXX, Morningstar and FTSE Russell.

Renaud Dechamps

Spokesman & Media Relations Manager, ING Belgium