Skip to Content
Halfjaarresultaten 2021: ING België boekt sterk resultaat voor belastingen van bijna 350 miljoen euro

Halfjaarresultaten 2021: ING België boekt sterk resultaat voor belastingen van bijna 350 miljoen euro

Digitaal bankieren zet stevig door met bijna 40% meer bezoeken in de app die beste score tot nu toe van klanten krijgt

Vrijdag 6 augustus 2021 - Brussel - ING België, die dit najaar haar 150ste verjaardag viert, boekt in de eerste helft van 2021 een resultaat voor belastingen van € 349 miljoen. De totale inkomsten stijgen met € 63 miljoen dankzij hogere opbrengsten uit onder meer beleggingsproducten. De risicokosten bedragen € 139 miljoen, wat neerkomt op een daling van 60% ten opzichte van dezelfde periode in 2020. ING verstrekt 40% meer hypothecaire leningen uit in de eerste zes maanden van 2021 in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Tussen januari en juni 2021 zetten digitaal en afstandsbankieren stevig door met bijna 40% meer bezoeken in de app. De ING Banking-app krijgt bovendien een recordscore van haar klanten: 4,1 voor iOS en 4,5 voor Android.

In de eerste zes maanden van 2021 blijft de impact van de coronapandemie voelbaar. ING blijft zich inzetten om particulieren, bedrijven en ondernemers te ondersteunen in deze uitdagende tijden. Dit geldt ook voor klanten die recent getroffen werden door het ongeziene noodweer in het zuiden van het land. De bank werkt zoveel mogelijk op maat om deze slachtoffers te ondersteunen.

In dit bewogen halfjaar zet ING België een sterk resultaat neer. De bank rapporteert een resultaat voor belastingen van € 349 miljoen. Dit is fors hoger dan in dezelfde periode vorig jaar, toen een resultaat voor belastingen van slechts € 26 miljoen werd geboekt.

"ING België heeft meegelift op het herstel van de Belgische economie met een sterk commercieel resultaat in het eerste halfjaar van 2021. De inkomsten zijn 4,2% hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Een sterke groei in commissie-inkomsten kon de dalende rente-inkomsten compenseren. Onze voortdurende kostendiscipline en streven naar efficiëntie dragen verder bij tot de hogere winst."Hans De Munck, CFO ING België

Inkomsten stijgen met meer dan 60 miljoen euro
De totale inkomsten stijgen met € 63 miljoen in vergelijking met de eerste helft van 2020, voornamelijk dankzij hogere commissie-inkomsten uit beleggingsproducten en zichtrekeningen. De lagere rente-inkomsten zijn toe te schrijven aan de lagere opbrengsten uit spaar- en zichtrekeningen als gevolg van het lagerenteklimaat. Dat wordt weliswaar deels gecompenseerd door de tijdelijk gunstige financieringsvoorwaarden van de Europese Centrale Bank (TLTRO1).

De uitgaven exclusief bankheffingenzetten de neerwaartse trend voort en komen uit op € 827 miljoen, 4,0% lager dan vorig jaar. De daling is het resultaat van een continue kostendiscipline, gekoppeld aan verlaagde personeelsuitgaven. De risicokostenkomen uit op € 139 miljoen. Hoewel dit nog steeds aan de bovenkant van het langetermijngemiddelde ligt, zijn de risicokosten met € 199 miljoen gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, aangezien de economie zich langzaam herstelt van de coronacrisis.

Steeds meer mensen kloppen aan bij de bank voor een woning: 40% meer hypothecaire leningen
In de eerste helft van 2021 heeft ING in België voor € 9 miljard aan nieuwe leningen verstrekt. Hierdoor stijgt de uitstaande kredietportefeuille met € 1,5 miljard vergeleken met december vorig jaar. De klantendeposito's zijn met € 1,7 miljard gestegen ten opzichte van december, voornamelijk op zichtrekeningen.

“Onze klanten vinden nog steeds hun weg naar onze bank voor belangrijke momenten in hun leven. Zo kenden we 40% meer hypothecaire leningen toe in vergelijking met de eerste zes maanden van vorig jaar. Daarnaast is het beheerd vermogen in beleggingen met 11% toegenomen sinds het begin van het jaar, onder andere door de lage opbrengsten op spaarboekjes. Ook opvallend is dat meer en meer bedrijven groene leningen aangaan, met de ambitie om hun duurzaamheidsdoelstellingen te behalen. De deals met AB InBev en Montea zijn enkele mooie voorbeelden hiervan.”Hans De Munck, CFO ING België
Story image

Nieuwe records voor ING Banking-app: bijna 300 miljoen bezoekersessies en topscores van klanten
Bijna 2 miljoen klanten gebruiken vandaag de app of beheren hun bankzaken via de computer.De investeringen van de bank om digitaal en afstandsbankieren zo eenvoudig mogelijk te maken, doet het aantal gebruikers voort stijgen. Zo vragen meer en meer klanten via videocall advies op afstand aan experten voor bijvoorbeeld een hypothecaire lening of investering.  

In de eerste zes maanden van 2021 beheren 15% meer klanten hun bankzaken actief online, in de app gaat het om een stijging van 9%. De app wordt elke dag meer dan 1,5 miljoen keer geopend en krijgt in de eerste jaarhelft bijna 300 miljoen bezoekersessies. Dat is een stijging van 38% tegenover dezelfde periode vorig jaar.

ING heeft verschillende nieuwe opties in de app gelanceerd, waarbij eenvoudig bankieren steeds centraal staat:

  • Chatfunctie: bijna 360.000 klanten kunnen vandaag vragen stellen via chat. Vooral jongeren maken hier gebruik van. Dat aantal wordt de komende maanden opgeschroefd.
  • Automatische identificatie: klanten die via de app naar de klantendienst bellen, worden meteen herkend, zodat een medewerker hen persoonlijker, sneller en efficiënter kan helpen.
  • OneView: deze slimme abonnementenmanager kan klanten gemiddeld € 400 per jaar opbrengen. In amper drie maanden tijd telt de dienst al bijna 25.000 gebruikers.
  • Payconiq: iemand onmiddellijk (terug)betalen, vanop afstand, via telefooncontact, WhatsApp of QR-code.
  • ING+ deals: het aantal partners van het cashback-programma van ING wordt continu uitgebreid met onder meer supermarktketen Delhaize, het Belgische kledingmerk Xandres en de Belgische start-up webshop BelConso. Klanten die intekenen krijgen gemiddeld € 25 teruggestort op hun rekening. Intussen gebruiken meer dan 280.000 klanten deze dienst.

Het komende halfjaar komen er nog nieuwe diensten bij zodat mensen hun bankzaken zo simpel mogelijk kunnen beheren. Zo zullen ze rechtstreeks in de app debet- of kredietkaarten kunnen blokkeren of documenten zoals aflossingstabellen en de status van een hypothecaire lening opvragen. Daarnaast wordt ook een nieuwe digitale oplossing voor beleggingen uitgewerkt.

“We blijven investeren in de digitalisering om sneller te kunnen inspelen op de klantenbehoeftes die voortdurend veranderen. We hebben het voorbije halfjaar hard gewerkt om onze app met nieuwe functies uit te rusten en dat wordt erkend. Het is fijn om te zien dat onze klanten de app mooie scores geven met een 4,1 voor iOS en 4,5 voor Android, de beste rating tot nu toe voor onze app. Dit hebben we bereikt dankzij de continue integratie van de feedback van onze klanten en de indrukwekkende toewijding van onze teams. Ik kijk ernaar uit om eind dit jaar al onze Private Banking- en Business-klanten te verwelkomen in de app."Peter Adams, CEO ING België

Dubbel zoveel contactloze betalingen, net voor lancering Apple Pay
Het contactloos betaalgedrag is sinds het begin van de coronapandemie fors toegenomen en deze trend blijft aanhouden. Er werd maar liefst meer dan 63 miljoen keer contactloos betaald met Bancontact in de eerste jaarhelft. Dat is meer dan een verdubbeling tegenover dezelfde periode vorig jaar. ING verwacht met de lancering van Apple Pay eerder deze week, dat het aantal contactloze betalingen nog zal toenemen.

ING België lanceert nieuwe “hybride” manier van werken aan vooravond van 150-jarig bestaan
In maart sloten ING België en de meerderheid van haar sociale partners nieuwe collectieve arbeidsovereenkomsten (CAO’s) die de basis vormen voor de toekomstige manier van werken. Zo introduceert de bank vanaf september2 de nieuwe hybride manier van werken voor haar medewerkers. Zij zullen vanaf dan gemiddeld 50% van de tijd van thuis kunnen werken en de andere helft op kantoor. Tegelijkertijd kiest ING met deze CAO’s ook resoluut voor combimobiliteit: werknemers worden financieel vergoed wanneer ze verschillende vervoermiddelen combineren tijdens hun woon-werkverplaatsingen. Dat is niet onbelangrijk in het kader van plannen van het Brusselse Gewest om fossiel autoverkeer te verbannen tegen 2035.

“Het afsluiten van deze CAO’s in de eerste jaarhelft was een hoogtepunt. Het is de weerspiegeling van hoe ING een verantwoordelijke en moderne werkgever wil zijn. Deze overeenkomsten houden ook herscholing en bijscholing in, zodat medewerkers kunnen bijbenen met de snel veranderende maatschappelijke digitale evoluties.” Peter Adams, CEO ING België

Het komende halfjaar zal ook in het teken staan van de 150ste verjaardag van de bank op 13 november. De organisatie van de verjaardag is volop aan de gang.

“Het is indrukwekkend welke evoluties deze bank heeft meegemaakt: van de Bank van Brussel, opgericht in 1871, tot ING België vandaag. Deze bank heeft altijd een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid gedragen en zit verankerd in onze Belgische economie. Daar zijn we zeer trots op. Een constante in onze lange geschiedenis is dat we mensen al 150 jaar lang in staat stellen om hun plannen en dromen te realiseren en dat we ondernemers ondersteunen om hun bedrijf – hoe klein of hoe groot ook – uit te bouwen. Zowel nationaal als internationaal. Dat is waar we voor staan en voor zullen blijven gaan.”
Peter Adams, CEO ING België
©ING
©ING


1 ‘Targeted longer-term refinancing operations’ of gerichte langerlopende herfinancieringstransacties
2 Onder voorbehoud van de evolutie van de verspreiding van het coronavirus

Downloads

Contacteer ons

Safia Yachou
Head of Media Relations, ING Belgium

E: safia.yachou@ing.com

M: + 32 498 04 00 41

Terug naar boven