Goedkoper Voetballen

Online tool informeert ouders over hoe de sportuitgaven te verminderen

Bijna 1 op de 3 jongeren (31%) kan niet regelmatig deelnemen aan sport omwille van de financiële gezinssituatie

Online tool “Goedkoper Voetballen” informeert ouders over hoe de sportuitgaven te verminderen

27,2% van de Belgische jongeren en kinderen die leven onder de armoedegrens en 3,8% die erboven leven, kunnen niet regelmatig deelnemen aan vrijetijdsactiviteiten buiten het gezin (sportclub, muziek, jeugdbeweging etc.) omwille van financiële redenen (1). Via de online tool “Goedkoper voetballen” informeert ING België ouders over de instanties (gemeente, ziekenfonds, OCMW, werkgever) waar ze terecht kunnen om hun kind goedkoper bij een voetbalclub te laten spelen, en wat ze daarvoor moeten doen. Het platform dat gelanceerd wordt op 16 augustus maakt deel uit van de samenwerking tussen ING België en de club van Vincent Kompany, BX Brussels, een sportief en sociaal project dat kansarme jongeren toekomstperspectieven biedt via betaalbaar voetbal en onderwijs.

We weten hoe belangrijk sporten is voor het welzijn van kinderen en voetbal is een populaire  sport! Jammer genoeg wordt deze oorspronkelijk toegankelijke sport steeds duurder. Het lidgeld van een voetbalclub bedraagt immers zo'n 400 euro per jaar.  Dit is een uitgave die veel ouders zich niet kunnen veroorloven, als je weet dat 1 kind op de 5 opgroeit in armoede (2). Nochtans zijn er in België heel wat instanties die financiële voordelen bieden om gezinnen goedkoper te laten sporten. Maar die voordelen zijn niet altijd bekend bij het grote publiek.

Tot wel 250 euro besparen op het inschrijvingsgeld bij een voetbalclub

Daarom ontwikkelde ING België de online tool 'Goedkoper voetballen'. De tool informeert ouders over de instanties waarbij ze financieel voordeel kunnen genieten wanneer ze hun kind inschrijven bij een voetbalclub. Concreet gaat het om de volgende mogelijkheden: een terugbetaling door het ziekenfonds, sportcheques die bepaalde gemeenten aanbieden, een eventuele tegemoetkoming van de werkgever van een ouder, of steun van het OCMW. De besparing kan afhankelijk van de gemeente, van het ziekenfonds waar je aangesloten bent en van je persoonlijke gezinssituatie, oplopen tot 250 euro. De tool verzamelt ook de contactgegevens van de verschillende instanties en documenten die nodig zijn om een aanvraag eenvoudig in te dienen.

Vele gezinnen leven in financieel moeilijke omstandigheden. Bij ING willen we hen helpen een stap voor te zijn in het leven. En dat doen we niet alleen door de juiste producten en diensten aan te bieden, maar door ze ook de nodige hulpmiddelen aan te reiken om hun gezinsbudget optimaal te beheren. De online tool “Goedkoper Voetballen” sluit geheel aan bij die filosofie. Want door gezinnen een eenvoudige tool te bieden, vergemakkelijkt het de toegang van kinderen tot een sport waarin ze zich kunnen ontplooien en kunnen groeien”, vertelt Inge Ampe, Head of Marketing bij ING België.

Samen voor meer toegankelijk voetbal

Dit project is een van de vruchten van de inmiddels twee jaar durende samenwerking tussen ING België en de club van Vincent Kompany, BX Brussels. De club stimuleert zijn jonge leden om het beste uit het leven te halen en hun talent zo goed mogelijk te ontwikkelen in een actieve sociale omgeving. BX Brussels vraagt bovendien het laagste lidgeld van het Brussels Gewest, namelijk 100 euro per jaar.

Door meer toegankelijk voetbal te stimuleren, toont ING België nog maar eens dat het de Rode Duivels langdurig wil helpen. ING steunt immers niet alleen het maatschappelijk engagement van een speler, maar geeft jong talent ook de kans om te groeien en misschien wel één van de Rode Duivels van morgen te worden.

(1) http://www.armoedebestrijding.be/cijfers_aantal_armen.htm
(2) Algemene Directie Statistiek: EU-SILC onderzoek.

Links:

    ___
    Voor meer informatie
    Persdienst ING België, + 32 2 547 24 84, [email protected]

    Sponsoring
    Contacteer ons

    Vanessa Zwaelens - Head of External Communication

    Tiziana Rizzo - Media Relations

    Julie Kerremans - Media Relations

    Vanessa Zwaelens - Head of External Communication

    Tiziana Rizzo - Media Relations

    Julie Kerremans - Media Relations