ECONOMISCHE EN POLITIEKE CONTEXT BEINVLOEDEN BELGISCHE SOLDENSHOPPER

Economische en politieke context weegt op de intenties van de Belg voor de zomersolden

Budget | Het koopgedrag van de Belgen voor schoenen en kleren.


Vijf weetjes:

1. Vier op de tien Belgen kopen hun kleren en schoenen vooral tijdens solden of promoties
Op vrijdag 1 juli starten de zomersolden. Voor veel Belgen het sein om op koopjesjacht te trekken. In een enquête (1) van ING zegt 42% van de ondervraagden dat ze hun kleren en schoenen voornamelijk tijdens de solden kopen of wanneer er een promotie loopt. Mannen lijken iets minder geneigd te zijn om hun aankopen te plannen in functie van solden of promoties: 62% onder hen (versus 55% van de vrouwen) geeft aan dat ze hun kleren en schoenen kopen wanneer ze het nodig vinden, ongeacht het moment dus. Ook de jongeren tussen 18 en 24 jaar laten hun aankopen iets minder afhangen van solden of van promotieperiodes.

2. De meeste Belgen geven maximaal 1.000 euro per jaar uit aan kleren en schoenen
Zeven op de tien Belgen zeggen dat ze minder dan 1.000 euro per jaar besteden aan kleren en schoenen voor zichzelf; twee op de tien spenderen naar eigen zeggen tussen de 1.000 en de 2.000 euro. Slechts 3% van de ondervraagden trekt per jaar meer dan 3.000 euro uit om de eigen kleerkast bij te vullen. Er zijn iets meer mannen dan vrouwen die minder dan 1.000 euro besteden en iets meer vrouwen dan mannen die tussen de 1.000 en 2.000 euro spenderen aan kleren en schoenen voor zichzelf. Driekwart van de 55-plussers en bijna acht op de tien Walen heeft er niet meer dan 1.000 euro per jaar voor over om zich in het nieuw te steken.

3. Shoppen met een vooraf bepaald budget is populair
De meerderheid van de Belgen (60%) bepaalt vooraf hoeveel ze maximaal willen uitgeven wanneer ze kleren en schoenen kopen. De helft van hen heeft doorgaans nog geld over na hun shoppingtrip, 11% zegt dat ze de limiet van hun budget meestal overschrijden. Vlamingen (56%) hebben minder de gewoonte dan Brusselaars (73%) en Walen (64%) om zichzelf een maximumbedrag op de leggen als het gaat om het kopen van kleren en schoenen. De enquête toont ook aan dat mensen die mobiel bankieren iets meer geneigd zijn om een budget te bepalen voor ze gaan shoppen dan Belgen die niet mobiel bankieren (64% versus 58%).

4. Eén op de drie koopt wel eens tweedehandskledij
Ook het aanschaffen van tweedehandskledij kan een middel zijn om de uitgaven binnen de perken te houden: 13% van de ondervraagden kruiste aan dat ze regelmatig kleren kopen in een tweedehandswinkel of van vrienden. Nog eens 19% stipte aan dat ze dat eerder zelden doen. Iets minder dan zes op de tien koopt geen tweedehandskledij en is ook niet van plan om dat het komende jaar te doen. Bij oudere leeftijdsgroepen lijkt tweedehandskledij het minst in de smaak te vallen. Bij de vrouwen is het kopen van tweedehandskledij populairder dan bij de mannen: 40% van de vrouwen geeft aan zelden tot regelmatig dergelijke kledij aan te kopen, tegenover 24% van de mannen.

5. Wie het schoentje past…: vrouwen hebben gemiddeld bijna 14 paar schoenen
Ten slotte gunde de enquête ons een blik in de schoenenkast van de Belgen. Daaruit blijkt dat de ondervraagden gemiddeld tien paar schoenen voor zichzelf in huis hebben. Maar dat cijfer verbergt grote verschillen: mannen hebben iets meer dan zes paar op de plank staan, bij vrouwen loopt dat aantal op tot gemiddeld bijna veertien. Ongeveer zes op de tien vrouwen geven aan dat ze meer dan tien paar schoenen bezitten, bij de mannen zijn er dat maar twee op de tien.

_____________________

Budget | tamelijk laag enthousiasme voor zomersolden.

Het begin van de zomersolden doen de handelaars hopen op een terugkeer naar een normale situatie. Echter, volgens een Economic.Polls@ING  (2) (gerealiseerd in de marge van de IPSOS enquête), voorziet slechts 6,3% van de ondervraagden in België meer uit te geven tijdens de zomersolden dan vorig jaar. Voor de wintersolden ging het nog om bijna 11%. Dit in contrast met  de 55,6% die niet van plan is meer te spenderen.  30% van de respondenten voorziet zelfs de zomersolden dit jaar over te slaan.

Als redenen voor dit dalend enthousiasme kunnen de onzekere economische context en de veiligheid in de grootsteden worden aangehaald, die de consument zeker geen duwtje in de rug geven. Daar kunnen ook nog de recente politieke gebeurtenissen die ‘Europa’ in het gedrang brengen, aan toegevoegd worden. Deze redenen zijn spijtig genoeg geen stimulans voor de Belgische consument.

(1)  Online enquête door het marktonderzoeksbureau IPSOS in opdracht van ING, uitgevoerd tussen 18 maart en 6 april 2016 bij 1.005 Belgen.

(2) Disclaimer  Economic.Poll@ING is een vraag die aan ING-klanten wordt voorgelegd bij het uitloggen op ING Home'Bank. De hierboven vermelde vraag werd gesteld tussen 20 en 26 juni 2016 (6 024 bevraagde personen). de representativiteit van dit staal wordt niet gewaarborgd.

---
Voor meer informatie:
Persdienst ING België, 02 547 24 84, [email protected]

Economic Research
Contacteer ons

Vanessa Zwaelens - Head of External Communication

Tiziana Rizzo - Media Relations

Julie Kerremans - Media Relations

Vanessa Zwaelens - Head of External Communication

Tiziana Rizzo - Media Relations

Julie Kerremans - Media Relations