Economic Poll - Losgeslagen inflatieverwachtingen
De meeste Belgen lijken ervan overtuigd dat de inflatie nog een tijdje negatief zal blijven. Dat blijkt uit een recente Economic.Poll@ING*. De inflatie staat nu op -0,4% en 71,7% van de respondenten meent dat deze situatie de komende twaalf maanden zo zal blijven. 49,3% denkt zelfs dat de inflatie ook daarna negatief zal blijven.
ECONOMIC.POLL@ING nr 38
Brussel, 26 maart 2015
De meeste Belgen lijken ervan overtuigd dat de inflatie nog een tijdje negatief zal blijven. Dat blijkt uit een recente Economic.Poll@ING*. De inflatie staat nu op -0,4% en 71,7% van de respondenten meent dat deze situatie de komende twaalf maanden zo zal blijven. 49,3% denkt zelfs dat de inflatie ook daarna negatief zal blijven. Die resultaten sluiten aan bij de enquête die de Nationale Bank van België (NBB) bij de consumenten hield. Uit een vraag over het prijsverloop voor de komende twaalf maanden blijkt dat de gezinnen hun prijsverwachtingen sterk naar beneden herzien, hoogstwaarschijnlijk onder invloed van de forse daling van de olieprijzen.
Waarom zijn die resultaten zo belangrijk? De grootste nachtmerrie van een centrale bank is niet dat de inflatie vandaag negatief is, maar wel dat de gezinnen denken dat ze negatief zal blijven. We zeggen dan dat de “inflatieverwachtingen niet meer verankerd zijn”. Achter die vreemde termen schuilt een waarheid: wanneer de gezinnen niet meer goed weten welke kant de inflatie zal uitgaan, of erger nog, wanneer ze denken, zoals onze peiling laat uitschijnen, dat de inflatie negatief zal blijven, kan dat de prijsdynamiek verstoren en problemen veroorzaken voor de centrale bank, die borg staat voor de prijsstabiliteit.
Een andere recente Economic.Poll@ING lijkt overigens aan te tonen dat de daling van de inflatie het gedragspatroon van de consumenten verandert: 67,1% van de respondenten denkt dat de negatieve inflatie hun consumptiegedrag verandert, en maar liefst 39% is de mening toegedaan dat dit een grote invloed heeft op hun gedrag. Amper iets meer dan 28% van de respondenten lijkt ongevoelig voor de negatieve inflatie. Nu kunnen we wel zeggen dat de gedragsverandering de richting uitgaat van een grotere consumptie dankzij een betere koopkracht. Dat is trouwens het argument waarmee M. Draghi, de voorzitter van de ECB, herhaaldelijk komt aanzetten: “wanneer de prijzen dalen, kunnen de consumenten meer kopen”. Maar het omgekeerde is ook waar: de consumenten dreigen sommige grote aankopen uit te stellen in afwachting van een prijsdaling, maar ook uit vrees dat de neerwaartse druk op de prijzen onrechtstreeks hun eigen inkomsten zal aantasten. Daarom wil een centrale bank de inflatieverwachtingen dus stevig verankerd houden.
Gelukkig heeft de negatieve inflatie voorlopig nog geen nadelige gevolgen voor de economie. Maar het feit dat de consumenten zich bewust zijn van de negatieve inflatie en daardoor hun verwachtingen bijstellen, maakt dat de ECB volkomen terecht het grof geschut bovenhaalde (namelijk de kwantitatieve versoepeling) om de deflatoire druk tegen te gaan.
(*) Economic.Poll@ING is een vraag die aan ING-klanten wordt voorgelegd bij het uitloggen van ING Home’Bank. De hierboven besproken vragen werden gesteld tussen 16 en 23 maart 2015 (7.086 respondenten) en tussen 23 februari en 2 maart 2015 (10.495 respondenten).
_________________
Voor meer informatie :
Persdienst ING België:, 02 547 24 84, pressoffice@ing.be
Philippe Ledent, Senior economist, +32 2 547 31 61, philippe.ledent@ing.be