Economic Poll - De Sint concurreert met de Kerstman
Volgens de Economic.Poll@ING zullen 59% van de Belgen minder dan 50 euro per kind of kleinkind uitgeven met Sinterklaas. 32% plant een bedrag tussen 50 en 100 euro, en 9% heeft een budget groter dan 100 euro.
N° 36 - Brussel, 4 december 2014
Volgens de Economic.Poll@ING (1) zullen 59% van de Belgen minder dan 50 euro per kind of kleinkind uitgeven met Sinterklaas. 32% plant een bedrag tussen 50 en 100 euro, en 9% heeft een budget groter dan 100 euro (grafiek 1). De geplande Sinterklaasuitgaven zijn verrassend stabiel doorheen de voorbije jaren. De opvallendste trend is dat het percentage van zij die tussen 50 en 100 euro wensen uit te geven op drie jaar is gestegen met 6 procentpunten. Die stabiliteit lijkt er op te wijzen dat het bedrag waarmee ouders en grootouders hun kinderen wensen te verwennen weinig verband heeft met de economische conjunctuur en het consumentenvertrouwen, dat in de voorbije drie jaar sterk fluctueerde (grafiek 2).
De uitgaven voor Sinterklaas zijn waarschijnlijk de reden waarom de Belgen wat minder wensen uit te geven voor Kerstcadeautjes vergeleken met de meeste buurlanden. Uit de
ING International Survey (2) bleek immers dat de gemiddelde Belg 190 euro wil uitgeven met Kerst, minder dan Duitsland (200 euro), Frankrijk (300 euro) en het Verenigd Koninkrijk
(440 euro). Dat bedrag blijft echter veel hoger dan de geplande Kerstuitgaven in Nederland (25 euro), waar Sinterklaas een echt familiefeest is, niet enkel een kinderfeest.
______________________
(1) De Economic.Poll@ING is een vraag die wekelijks aan ING-klanten wordt voorgelegd bij het uitloggen van ING Home’Bank. De hierboven besproken vragen werden gesteld tussen 28 november en 5 december 2011 (8 754 respondenten), tussen 25 november en 2 december 2013 (11 406 respondenten) en tussen 24 november en 1 december 2014 (10 241 respondenten).
(2) De ING International Survey is een enquête die ING laat uitvoeren over het consumptie- en spaargedrag van consumenten in 13 Europese landen. Het onderzoek werd uitgevoerd tussen 16 oktober en 5 november 2014 via internet door het marktonderzoeksbureau Ipsos bij 1 025 respondenten in België.
_________________
Voor meer informatie:
Persdienst ING België, 02 547 24 84, pressoffice@ing.be, www.ing.be
Anthony Baert, Economist, 02 547 39 95, anthony.baert@ing.be