Diefstal grootste ergernis bij festivalgangers
Naar aanleiding van het festivalseizoen heeft onderzoeksbureau GfK(1) in opdracht van ING België een onderzoek gevoerd naar de populairste festivals van België, alsook de wensen en bekommernissen van de festivalgangers.
ING België zet tijdens festivals in op veiligheid, comfort en gebruiksgemak
Naar aanleiding van het festivalseizoen heeft onderzoeksbureau GfK(1) in opdracht van ING België een onderzoek gevoerd naar de populairste festivals van België, alsook de wensen en bekommernissen van de festivalgangers. Voor de respondenten zijn Rock Werchter, Gentse Feesten en Couleur Café de populairste festivals van de (voorbije) zomer(2) . Verder toont het onderzoek aan dat de respondenten zich het meest ergeren aan diefstal en dat vrouwen significant meer gesteld zijn op persoonlijk comfort dan mannen
Vrouwen hechten meer belang aan comfort op festivals dan mannen
Tijdens het festivalseizoen ruilen liefhebbers massaal(3) hun bed in voor een opblaasbare matras en zoeken de limieten van hun stembanden op tijdens het zien van hun favoriete muziekband. Festivalitis is dan ook groot in België. Uit onderzoek gevoerd door ING België bij 18-35 jarigen, blijkt dat in Wallonië Francofolies de Spa, Dour Festival en Couleur Café bovenaan het favorietenlijstje(4) staan. Vlamingen vullen hun top drie in met Gentse Feesten, Rock Werchter en Pukkelpop.
Wanneer gevraagd werd naar de belangrijkste elementen van een festival, geeft ongeveer drie kwart van de respondenten aan de sfeer, de kwaliteit van het geluid en de kostprijs van het ticket heel erg belangrijk te vinden. Voorts hechten vrouwen meer belang aan comfort dan mannen. Zij vinden propere toiletten (78%), de mogelijkheid om spullen op te bergen (47%) en om de GSM op te laden (31%), significant belangrijker dan hun mannelijke tegenpool (respectievelijk 59%, 34% en 19%). Opvallend: waar de jongste leeftijdsgroep (18-24 jaar) de camping en de faciliteiten belangrijker vindt dan de oudste (24-35 jaar), stellen zij op hun beurt dan weer hogere verwachtingen aan voldoende parkeergelegenheid t.o.v. de jongere leeftijdsgroep (54% vs. 37%).
Zakkenrollers grootste ergernis onder festivalgangers
Festivals trekken jaarlijks een massa bezoekers, waaronder ook heel wat gauwdieven. Die laatsten blijken volgens de respondenten dan ook de grootste ergernis te zijn op festivals en muziekevenementen. Inge Ampe, verantwoordelijke Marketing ING België zegt hierover: “Als partner van talrijke festivals in België, willen we ervoor zorgen dat alle muziekfanaten op een aangename manier kunnen genieten van hun favoriete evenement. Met de Free Festival Favours campagne, biedt ING België heel wat relevante gratis diensten aan zoals GSM-laders, beveiligde lockers, drank – en eetbonnen, festivaltickets, regenjassen, beveiligde parkeerplaatsen, geldautomaten… Allemaal elementen die positief bijdragen tot een aangename en veilige beleving tijdens de festivals”.
De 10 grootste ergernissen op een rij:
In het kader van deze Free Festival Favours campagne peilt ING België jaarlijks naar de wensen en noden van festivalgangers, om zo het aanbod van haar gratis diensten daarop af te stemmen. Ook dit jaar werd er gepeild naar de gratis diensten (5) waarvan de festivalgangers het meest gebruik zouden maken. De gratis parking en de bankautomaten (respectievelijk 69% en 67%) zijn het populairst. Ook hier kiezen vrouwen wederom voor het comfort. Zij appreciëren een regenjas meer dan mannen (71% versus 58%), die zich minder lijken te storen aan een regenbui. Mannen hechten dan weer significant meer belang aan het kunnen afhalen van cash (73% versus 60%). Inge Ampe zegt hierover: “Als moeder van twee kinderen vind ik het belangrijk dat jongeren zich in alle veiligheid kunnen vermaken op een festival. Met de geldautomaten hoeven jongeren niet te veel cash op zak te hebben. En dankzij de gratis beveiligde GSM-oplaadpunten(6), blijven jongeren steeds bereikbaar voor het thuisfront. Een geruststelling voor ouders en grootouders”.
Infografiek
***
Noot aan de redactie
ING België is dit jaar aanwezig op talrijke festivals(7). Met de Free Festival Favours campagne, biedt de bank verschillende relevante gratis diensten aan:
- Lockers om spullen veilig in op te bergen. Reserveren kan ter plaatse of op voorhand om wachttijden te vermijden. In sommige lockers zitten verrassingen: festivaltickets, drank- en eetbonnen, goodies (opblaasbare sofa, gitaar en palmboom…)
- Parkeerplaats na voorafgaande reservatie
- Beveiligde mini-lockers voor het opladen van de GSM
- Bankautomaten voor het afhalen van cash
- Gratis festivaltickets via een wedstrijd
- “Slomobooth”: mogelijkheid tot het maken van een video in slow motion die gedeeld kan worden via sociale netwerken
Meer informatie op www.ing.be/gratisfestivals
(1)Online onderzoek uitgevoerd door GfK tussen 16 en 23 juni 2014 bij 303 festivalgangers tussen 18 en 35 jaar. De resultaten in het rapport werden gewogen naar geslacht, leeftijd en regio en dit voor de totale sample (526, waarvan 303 festivalgangers) om een representatief beeld te verkrijgen.
(2)Welke muziekevenementen of –festivals hebt u in het voorbije jaar bijgewoond en/of bent u van plan deze zomer nog bij te wonen?
(3)Het online onderzoek heeft aangetoond dat vorig jaar maar liefst 1 op de 2 Belgen (59%) tussen 18 en 35 jaar in het afgelopen jaar een muziekevenement of –festival heeft bijgewoond. Bij de 18-24 jarigen loopt dit zelfs op tot 66%.
(4)Welke muziekevenementen of –festivals hebt u in het voorbije jaar bijgewoond en/of bent u van plan deze zomer nog bij te wonen?
(5) Gratis diensten die werden voorgelegd aan de respondenten: parking, bankautomaat, regenjas, Wi-Fi, drank –en eetbonnen via wedstrijd, opbergkastjes, GSM-oplaadpunten en animatie.
(6)Festivalgangers kunnen hun GSM veilig opladen in een beveiligde mini-locker.
(7)Overzicht van de festivals waar ING België aanwezig is: Couleur Café (27-29/06); Les Ardentes (10-13/07); Cactusfestival (12-14/07); Francofolies de Spa (16-21/07); Dour Festival (17-20/07); Boomtown (22-26/07); Suikerrock (01-03/08); Lokerse feesten (01-10/08); Ronquières Festival (02-03/08)
____________________
Voor meer informatie
Persdienst ING België, tel. 0496/680 910, pressoffice@ing.be