De tentoonstelling TO THE POINT door de ogen van Paul Hendrikse
Paul Hendrikse werpt op verzoek van ING een hedendaagse blik op de tentoonstelling "To the Point – Het neo-impressionistische portret, 1886-1904" in Brussel.
Brussel, 18 februari 2014
Paul Hendrikse werpt op verzoek van ING een hedendaagse blik op de tentoonstelling "To the Point – Het neo-impressionistische portret, 1886-1904" in Brussel. De Nederlandse kunstenaar die in Antwerpen en Berlijn woont, doet dat in drie voor de gelegenheid gecreëerde kunstvideo's.
© Paul Hendrikse
The Peacock Walk (Wise Up Ghost), 2014
De video werd gedraaid in Villa Robinson, in het dorpje Ambleteuse, ten zuiden van Calais in Frankrijk. Dit vakantiehuis was familiebezit van de Belg Georges Flé. Het was de verzamelplaats voor heel wat symbolische figuren uit de Belgische en Franse kunstenaarswereld, schrijvers, schilders... Onder andere Théo Van Rysselberghe maakte er heel wat kunstwerken zoals "La Promenade" (1901). Daarin toont hij vier vrouwen die langs de kust wandelen – zij werden ook erkend in het artistieke milieu van toen en kregen de bijnaam "the Peacocks". Zij organiseerden salons waarop musici en schrijvers werden uitgenodigd.
In het decor van dit huis nodigde de kunstenaar Paul Hendrikse twee acteurs uit, Wanda Eyckerman en Sid Van Oerle die poses uitbeeldden van historische foto's en werken van Théo Van Rysselberghe. De acteurs vertolken zo de rol van onderwerp of voorwerp en houden het midden tussen werkelijkheid en illusie, zoals tijdloze verschijningen.
The Room of Emile Verhaeren, 2014
Hier koos Paul Hendrikse voor een van de meest prominente figuren uit het Belgische artistieke milieu rond de eeuwwisseling, Emile Verhaeren. Hij was schrijver en literatuurcriticus en wordt beschouwd als een van de belangrijkste bedenkers van vooruitstrevende ideeën in een sterk evoluerende maatschappij.
De weduwe van Emile Verhaeren schonk alle boeken en werken die zich in zijn kantoor in Saint-Cloud in de omgeving van Parijs bevonden aan "Archives et Musées de la Littérature" in Brussel. Zijn kantoor werd er helemaal gereconstrueerd maar is niet toegankelijk voor het publiek. Paul Hendrikse filmde het met verschillende lichtinvallen. Net als bij de neo-impressionistische kunstwerken speelt het licht hier een subtiele maar essentiële rol. De intellectuele arbeid en de werkkamer zijn ook een suggestief leitmotiv in het begin van de eeuw, zoals Virginia Wolf trouwens schreef in haar essay "A Room of One's Own".
Looking While Listening (Title, Address, Dedication), 2014
Het werk is gebaseerd op het schilderij "Une lecture" (1903) van Théo Van Rysselberghe en toont een groep kunstenaarsvrienden die naar Emile Verhaeren luisteren. Hij leest een tekst voor, maar we zien alleen zijn rug. Het zijn de luisterende figuren die de aandacht trekken. Luisteren, een begrip dat in onze tijd aan belang heeft ingeboet, staat centraal in deze kunstvideo. Net als de figuren op het schilderij van Van Rysselberghe met hun hele lichaam lijken te luisteren, laat Paul Hendrikse het luisteren door acteurs-performers uitbeelden als een activiteit op zich.
De opnames vonden plaats in de Boekentoren van de Universiteit Gent, waarvoor architect Henry Van de Velde tekende, die verbonden was met de kunstenaarsgroep die in "Une lecture" wordt weergegeven. De film van Paul Hendrikse wordt begeleid door een geluidsband, waarbij filosofische teksten worden voorgelezen en de aandacht uitgaat naar het luisteren.
___________________________________
Voor meer informatie:
www.ing.be/art
Persdienst ING België, +32 2 547 22 94, pressoffice@ing.be
Caracas PR – info@caracascom.com - +32 4 349 14 41 – GSM +32 495 22 07 92