De derde editie van de “ING Solidarity Award” bezorgt financiële steun aan 70 vzw’s

De 3rde editie van de "ING Solidarity Award" was een succes

DE Derde Editie van de "ING Solidarity Award" was een succes

ING België maakte op 16 december tijdens de prijsuitreikingsceremonie van de ING Solidarity Award de Publieksprijzen, de ING Impact Awards en de “Coup de Coeur” prijzen bekend.

Vijf non profit organisaties uit elke provincie en Brussel ontvingen de publieksprijs van €1.000. Daarna werden uit een preselectie van 43 verenigingen 12 Impact Awards uitgereikt waarbij er prijzengeld werd gewonnen tussen de €2.500 en  €6.000. Ten slotte werden drie non-profit organisaties beloond met de ‘Speciale prijs (“Coup de coeur”) van de jury’. Deze drie organisaties mochten € 10.000 – de hoogste prijs van de competitie – in ontvangst mochten nemen.

In totaal namen 698 verenigingen deel aan deze wedstrijd waaronder er 332 organisaties een specifiek project hebben ingediend om in aanmerking te komen voor de ‘ING Impact Award’. ING België wil met deze competitie het Belgische verenigingsleven steunen en haar engagement op sociaal, cultureel en milieuvlak tonen.

“ING België is als bank betrokken in meerdere aspecten van de samenleving. In de eerste plaats is er natuurlijk onze economische rol waarbij we cliënten ondersteunen door financieel advies en kredieten te verlenen. Maar daarnaast willen we ook onze sociale rol opnemen en onze rol in de maatschappij vervullen. Daarbij gaat onze aandacht ook uit naar het verenigingsleven. We willen het sociale weefsel van de maatschappij versterken via diverse initiatieven, bv. met de ING Solidarity Award. Hiermee geven we grote en kleine verenigingen niet alleen financieel een steuntje in de rug, maar geven we hen ook de kans om hun naamsbekendheid te vergroten. Zo onderstrepen we onze directe verbondenheid met de samenleving en helpen we mensen en organisaties een stap voor te blijven”, aldus Rik Vandenberghe, CEO ING België.

Eerste deel van de wedstrijd: ‘Publieksstemming’

698 non-profit organisaties namen deel aan de eerste ronde van de competitie. Alle Belgische vzw’s, ongeacht hun grootte of de sector waarbinnen zij actief zijn en los van het feit of ze al dan niet cliënt zijn van ING België, waren uitgenodigd om deel te nemen. Dit deel was een online wedstrijd waarbij elke vereniging promotie kon maken voor zichzelf. Op basis van wie de meeste publieksstemmen – uitgebracht tussen 20 oktober en10 november 2015  - kreeg, werden 55 organisaties geselecteerd die elk € 1.000 aan prijzengeld wonnen.

Verloop van het tweede deel van de wedstrijd ‘Prijzen van de jury’

De “Prijzen van de jury” zijn opgedeeld in twee luiken.
Voor de “ING Impact Awards”, dienden 332 van de 698 non-profit organisaties midden oktober 2015 een speciaal project in om in aanmerking te komen voor één van de prijzen ter waarde van € 2.500, € 4.000, € 6.000 of  € 10.000. Hiervan werden 43 dossiers geselecteerd voor de finale. Vervolgens werden hieruit vijftien organisaties geselecteerd als finale winnaars van de competitie door de jury. 

Deze prijzen gaan naar projecten die uitzonderlijk hoog scoren op positieve impact op de samenleving als geheel of op zelfredzaamheid van mensen in de maatschappij. De criteria die hierbij gehanteerd werden, waren naast een duidelijke omschrijving van het project en originaliteit, vooral het aantonen van de blijvende impact van het project op de doelgroep.

De jury van Solidarity Award bestond uit zes personen:

  • Rik Vandenberghe, CEO ING België
  • Johan Kestens, CIO ING België
  • Véronique Van Cang, National Manager Social Profit ING België
  • David Leyssens, Co-Executive Officer The Shift
  • Sabine Denis, Co-Executive Officer The Shift
  • Pascale Van Durme, SOCIALware

De ‘ING Impact Awards’ werd opgedeeld in vier categorieën waarbij in elke categorie drie prijzen werden toegekend ter waarde van € 6.000, € 4.000 en € 2.500 (telkens een top 3):

Nationale projecten van grote VZW’s:
Straatverplegers – Infermiers de rue (Brussel) - www.infirmiersderue.org
Douche Flux (Brussel)   - www.doucheflux.be
Let’s go urban (Antwerpen) - www.letsgourban.be

Nationale projecten van kleine VZW’s:
Operatie Animatie – JCI Hasselt  (Hasselt)  - www.operatieanimatie.be
Kids’ Care – The Human Touch  (Brussel) - www.ami-huderf.be
Nos enfants cardiaques (Brussel)  - www.nosenfantscardiaques.be 

Internationale projecten van grote VZW’s:
ACTEC Un métier pour tous  (Brussel)  - www.actec-ong.org
En avant les enfants.be (Brussel) - www.enavantlesenfants.com
ULB Cooperation (Brussel) - www.ulb-cooperation.org

Internationale projecten van kleine VZW’s:
Collaboration Sans Frontiere (Luxembourg) - www.csfburkinaburkina.com
OSRA (Brussel)  - www.osraethiopia.org
Vonkita (Limburg) - www.vonkita.be

Sabine Denis, Co-Executive Officer The Shift, licht toe: 
“Als jurylid van de ING Solidarity Award, wil ik de organisatoren feliciteren met dit initiatief. Het is een mooi voorbeeld van de maatschappelijke betrokkenheid van ING België. Dankzij deze uitreiking kunnen grote en kleine verenigingen niet enkel financieel een steuntje in de rug krijgen, maar ook hun naambekendheid vergroten en hun sympathisanten activeren. Ook de ING werknemers worden actief bij de ING Solidarity Award betrokken. Op deze manier ontstaat er een mooie wisselwerking tussen de profit en non-profit sector, waar beide partijen beter van worden. Het aantal en de kwaliteit van de ingediende dossiers is het beste bewijs dat het maatschappelijk middenveld in België heel groot en divers is. Het is fijn dat al deze organisaties op deze manier een erkenning krijgen van ING België.”

Daarnaast werden er ook drie non-profit organisaties beloond met de ‘Speciale prijs (“Coup de coeur”) van de jury’ die het bedrag van € 10.000 – de hoogste prijs van de competitie – in ontvangst mochten nemen: 

Crowdfunding

Dit jaar biedt ING België voor het eerst ook een nieuw luik aan voor de 15 finalisten. Als betrokken bank helpt ING België organisaties om een stap voor te blijven, en worden ze de mogelijkheid gegeven om via een fast track toegang te krijgen tot onze partner, het crowdfundingsplatform KissKiss BankBank. Geïnteresseerde finalisten krijgen de mogelijkheid om hun organisatie voor te stellen aan het grote publiek via dit platform, om zo extra fondsen te werven voor hun verdere uitbouw. Het platform werkt volgens het principe van een beloning en droeg al vele malen bij tot het realiseren van projecten. ING België wil zo de VZW’s ook in de toekomst helpen, ongeacht de fase waarin ze zich bevinden.

Meer info vindt u op: www.ing.be/solidarity 

------------------------------------

Voor meer inlichtingen:

Persdienst ING België: + 32 2 547 24 84, pressoffice@ing.be 

Vanessa Zwaelens

Head of External Communication