Belgische belegger staat nog sceptisch tegenover robo-advies

De ING-beleggersbarometer klimt in november opnieuw boven het neutrale niveau van 100 punten. De beleggers lijken opnieuw bereid om wat meer risico te nemen.

PERSBERICHT
Brussel 20 december 2016

Analyse van Peter Vanden Houte, chief economist ING België

De Beleggersbarometer meet maandelijks het vertrouwen van de Belgische particuliere beleggers. Deze drukt m.a.w. het “beleggerssentiment” uit. Dit onderzoek, dat uitgevoerd wordt door TNS, is een initiatief van ING in samenwerking met Universiteit Gent, De Tijd en L’Echo. Tot en met mei 2011 gebeurde de enquête telefonisch, sinds juni 2011 wordt ze online afgenomen.

De ING-beleggersbarometer klimt in november opnieuw boven het neutrale niveau van 100 punten. De beleggers lijken opnieuw bereid om wat meer risico te nemen. Een meerderheid van de beleggers vertrouwt het advies van zijn beleggingsadviseur. Robo-advies kan voorlopig enkel de jongeren bekoren.

De ING-beleggersbarometer klimt met 102 punten in november opnieuw boven het neutrale niveau van 100 punten. Het feit dat de beurzen niet onderuit zijn gegaan na de onverwachte verkiezingsoverwinning van Donald Trump heeft de beleggers blijkbaar gerust gesteld. een hart onder de riem gestoken. De beursverwachtingen werden dan ook opwaarts bijgesteld: nu denkt 32% van de Belgische beleggers dat de beurs in de komende drie maanden verder zal aantrekken, het hoogste percentage optimisten sinds december vorig jaar.

Nu de economie al een tijdje in de lift zit, krijgen ook de inkomensverwachtingen een duwtje in de rug. Zo denkt 23% van de respondenten dat zijn financiële situatie in de komende drie maanden zal verbeteren. Het was al van april 2015 geleden dat er zoveel optimisme in de lucht hing. Slechts 14% van de beleggers ziet zijn financiële toestand verslechteren. In deze omstandigheden is het niet verwonderlijk dat de risicoappetijt toeneemt. Zo zegt 26% van de beleggers dat het een uitgelezen moment is om in risicovolle activa te beleggen. Toegegeven, nog altijd 31% wil daar niet van horen, maar het was wel al meer dan een jaar geleden dat het aantal liefhebbers van risicovolle beleggingen het aantal tegenstanders zo dicht benaderde. Door de stijging van de langetermijnrente, vindt 19% van de beleggers het nu een goed moment om obligaties te kopen. Dat is nog altijd laag, maar toch 5 procentpunt hoger dan in oktober.

Mens versus machine
Nu in de VS “robo-advies” (door een computerprogramma gegenereerd beleggingsadvies) aan een opmars is begonnen, werd in het kader van de beleggersbarometer gepolst hoe de Belg hier tegenover staat. Liefst 65% van de Belgen verwacht beleggingsadvies van zijn financiële instelling en 57% is bereid om zijn bank gedetailleerde persoonlijke informatie te geven om een op maat gesneden advies te kunnen krijgen. Een meerderheid (54%) zegt bovendien vertrouwen te hebben in het advies van de beleggingsadviseur van de bank. Amper 14% heeft hierbij zijn twijfels. De meningen zijn wel meer verdeeld als dat advies niet langer verschaft wordt door een mens van vlees en bloed, maar door een computerprogramma. Slechts 24% zou vertrouwen hebben in dit robo-advies, terwijl 30% van de beleggers hier niet veel waarde aan zou hechten.

In dit verband kan men wel een generatiekloof vaststellen. Bij de beleggers onder de 45 jaar, ligt het aantal “believers” in robotgestuurd advies duidelijk hoger dan het aantal “non-believers”. Bij de oudere generaties, die niet opgegroeid zijn met computers, is er duidelijk meer scepticisme rond de waarde van robo-advies. Ook de vrouwelijke beleggers (37%) kijken met meer argwaan naar deze methode van beleggingsadvies dan de mannelijke (25%). Robo-advies blijkt dus aan alle tech-gerelateerde clichés te voldoen: jongeren houden er meer van dan ouderen, terwijl het ook eerder aan mannen dan aan vrouwen is besteed. Maar zoals het verleden heeft uitgewezen, zal ook dit soort innovaties na een tijdje waarschijnlijk meer ingeburgerd geraken.



Economic Research
Contacteer ons

Vanessa Zwaelens - Head of External Communication

Tiziana Rizzo - Media Relations

Julie Kerremans - Media Relations

Vanessa Zwaelens - Head of External Communication

Tiziana Rizzo - Media Relations

Julie Kerremans - Media Relations