Belgische belegger gevoelig aan vermogenseffecten
De ING-BeleggersBarometer stijgt opnieuw in maart, met een toenemend aantal Belgen dat de smaak van beleggen te pakken krijgt. Toch lijkt de Belg een eerder impulsieve belegger.
PERSBERICHT
Brussel, 15 april 2014
Analyse van Peter Vanden Houte, chief economist ING België
Belgische belegger gevoelig aan vermogenseffecten
De BeleggersBarometer meet maandelijks het vertrouwen van de Belgische particuliere beleggers. Deze drukt m.a.w. het “beleggerssentiment” uit. Dit onderzoek, dat uitgevoerd wordt door TNS, is een initiatief van ING in samenwerking met Universiteit Gent, De Tijd en L’Echo. Tot en met mei 2011 gebeurde de enquête telefonisch, sinds juni 2011 wordt ze online afgenomen.
De ING-BeleggersBarometer stijgt opnieuw in maart, met een toenemend aantal Belgen dat de smaak van beleggen te pakken krijgt. Toch lijkt de Belg een eerder impulsieve belegger. Ook blijken vermogenseffecten het consumptiegedrag van de Belgen te beïnvloeden, waarbij we ook communautaire verschillen opmerken.
De ING-BeleggersBarometer zet zijn opmars verder en komt in maart op 120 punten uit. Dat is ruim boven het neutrale niveau van 100, wat een zeer optimistische kijk op de financiële markten weerspiegelt. De Belgische beleggers putten niet alleen vertrouwen uit de aantrekkende conjunctuur, ook de positieve evolutie van de beurzen in de voorbije zes maanden werkt bemoedigend. Zo zag 47% van de respondenten zijn beleggingen in de voorbije zes maanden positief evolueren, terwijl amper 18% een negatief rendement kreeg te verwerken. Het is van mei 2011 geleden dat zo weinig beleggers in het rood stonden. Het beursoptimisme blijft groot. Liefst 42% van de beleggers ziet de aandelenmarkten in de komende maanden verder aantrekken, terwijl slechts 14% een minder gunstige evolutie verwacht.
Het is dan ook geen wonder dat steeds meer mensen de smaak van het beleggen te pakken krijgen, al is het in eerste instantie toch eerder in sectoren die minder risicovol worden geacht. Dit soort beleggingen staat bij 37% van de ondervraagden momenteel met stip genoteerd, het hoogste percentage sinds mei 2011. Toch wil nog altijd 14% van de beleggers hiervan niet horen. Hoewel het verleden heeft aangetoond dat het zeer moeilijk is om beleggingen te timen en systematisch vaste sommen beleggen op langere termijn de beste rendementen oplevert, is dit niet echt aan de Belgen besteed. Slechts 15% beweert met een vaste regelmaat een vast bedrag te beleggen, 11% belegt met een zekere regelmaat variabele bedragen, terwijl 68% op onregelmatige tijdstippen belegt. Dit lijkt er op te wijzen dat beleggen meestal nog impulsief gebeurt.
Niet graag verliezen
Een interessante observatie is het feit dat Belgen gevoelig zijn aan vermogenseffecten, wat betekent dat ze geneigd zijn meer uit te geven wanneer ze zich rijker voelen. Bij een forse waardestijging van zijn beleggingsportefeuille zegt 28% van de Belgische beleggers dat hij eenmalige aankopen zou doen die hij anders niet aandurft. Zo’n 6% van de beleggers suggereert zelfs dat hij zijn uitgavenniveau permanent zou opkrikken. Gezien de jongste ontwikkelingen op de financiële markten, zou dit de consumptie in de eerste jaarhelft kunnen ondersteunen.
Bij een forse waardedaling van de portefeuille zijn deze effecten op de consumptie nog sterker. Dan stelt 25% dat hij belangrijke aankopen zou uitstellen en 22% zou zelfs systematisch minder gaan consumeren. Hiermee lijkt de hypothese dat een individu gevoeliger is aan verlies dan aan winst, die in de “Prospect Theory” naar voren werd geschoven, ook voor Belgische beleggers op te gaan.
Opmerkelijk is dat er op dit vlak ook communautaire verschillen bestaan. Zo zijn Franstaligen duidelijk gevoeliger aan vermogenseffecten dan Nederlandstaligen. Waar 72% van de Nederlandstaligen zijn consumptiegedrag niet wijzigt bij een sterke hausse van zijn portefeuille, gaat het bij de Franstaligen maar om 48%. Zo’n 40% van de Franstaligen zou immers een grote aankoop doen in het geval van forse beleggingswinsten. Omgekeerd zullen de Franstaligen dan weer eerder geneigd zijn om de riem sneller aan te snoeren als hun beleggingen fors in waarde dalen. In dat geval laat slechts 40% zijn consumptie ongewijzigd, terwijl bij de Nederlandstaligen toch nog altijd 58% eenzelfde levensstijl blijft aanhouden.
Ook jongeren blijken sneller geneigd dan ouderen om hun consumptiepatroon aan schommelingen in hun beleggingsportefeuille aan te passen. Een positieve evolutie van de financiële markten is via de invloed op de consumptie dus duidelijk belangrijk voor de Belgische economie. Misschien toch iets waar de volgende Belgische regering best rekening mee houdt?
___________________________
Voor meer informatie:
Persdienst ING België: + 32 2 547 24 84, pressoffice@ing.be
Peter Vanden Houte, chief economist ING Belgique : +32 2 547 80 09, peter.vandenhoute@ing.be