Belgische banken en telecomoperatoren lanceren itsme®: één digitale identiteit die alle wachtwoorden op het web vervangt

Eén digitale identiteit, die de kaartlezers en de vele wachtwoorden op het internet vervangt?

Eén digitale identiteit, die de kaartlezers en de vele wachtwoorden op het
internet vervangt? Met de mobiele app itsme® is het geen toekomstmuziek
meer. Dankzij deze app kan elke Belg online ondubbelzinnig zijn
identiteit bewijzen: ik ben wie ik zeg te zijn. Of hij nu een betaling in
een webshop doet of online een officieel document ondertekent.

itsme® is het resultaat van een unieke samenwerking tussen de vier
grootbanken en de drie grote mobiele netwerkoperatoren in ons land, die
hun krachten bundelden in het consortium ‘Belgian Mobile ID’. Het gaat
om de grootbanken Belfius, BNP Paribas Fortis, KBC/CBC en ING en de
telecomoperatoren Orange Belgium, Proximus en Telenet. Ook de federale
overheid gaat mee in het verhaal. Dat maakt van itsme® de eerste digitale
identiteit in zijn soort: uiterst veilig, eenvoudig en met respect voor de privacy.

Elke Belg heeft vandaag een waslijst aan wachtwoorden, gebruikersnamen, tokens
en kaartlezers nodig om actief te zijn op het internet. Niet zo gebruiksvriendelijk, en
al zeker niet geschikt voor de mobiele en digitale wereld waarin we leven. Met één
digitale identiteit zou een gebruiker veel makkelijker toegang kunnen krijgen tot allerlei
online toepassingen: denk maar aan e-commerce, bankzaken of overheidsdiensten.

De vermelde grootbanken en mobiele netwerkoperatoren hebben de krachten
gebundeld in het consortium Belgian Mobile ID, met als doel zo’n digitale
identiteit te ontwikkelen. Het resultaat van deze samenwerking is itsme®,
een app die vanaf 30 mei operationeel is.

Werking en veiligheid

itsme® zorgt ervoor dat elke gebruiker in de digitale wereld zijn identiteit zwart
op wit kan bewijzen. “Met de app kan je veilig en snel inloggen op websites,
digitale transacties goedkeuren en binnenkort zelfs officiële documenten
ondertekenen”, verduidelijkt Kris De Ryck, CEO van Belgian Mobile ID.

Bij elke actie (inloggen, goedkeuren of tekenen) moet de gebruiker zijn
geheime itsme®-code ingeven op zijn gsm. Eén code van vijf cijfers volstaat,
het is niet langer nodig om een gebruikersnaam en paswoord te onthouden
voor elke nieuwe website. Indien de smartphone een vingerafdrukscanner
ondersteunt, kan de gebruiker ook met zijn vingerafdruk werken.

De Belg weet al jaren dat de klassieke betaalkaart met chip en pincode een betrouwbaar
systeem vormt. itsme® volgt hetzelfde pad, maar dan op een gsm. “itsme® koppelt
de bewezen efficiëntie van de betaalkaart aan de veiligheidstechnologie van de
simkaart. Het gaat om een dubbel niveau van beveiligde identificatie”, verduidelijkt
CEO Kris De Ryck van Belgian Mobile ID. “De banken zijn wettelijk verplicht
om de formele identiteit van hun klanten te verifiëren hetgeen een waterdichte
identiteitsgarantie biedt: ik ben wie ik zeg te zijn. De mobiele netwerkoperatoren
staan garant voor een hoogbeveiligde simkaart en mobiel netwerk”.

De app zelf is drie keer veilig: itsme® werkt alleen met de juiste combinatie
van je gsm, je simkaart en je persoonlijke itsme®-code. Als één van deze
3 elementen ontbreekt, blokkeert itsme® je digitale identiteit meteen.

Toepassingen

De mogelijke toepassingen van itsme® zijn erg ruim: je kan bijvoorbeeld
makkelijk nieuwe klant worden bij een handelaar, maaltijdcheques bestellen,
documenten aanvragen bij je gemeente, je pensioen nakijken op MyPension,
betalingen tekenen op je homebanking, vanop afstand je huis beveiligen of
je verwarming inschakelen (Internet of Things), en ga zo maar door.

In een tweede fase gaat de app nog een stap verder. Vanaf begin 2018 zal itsme®
de mogelijkheid bieden om via een gsm officiële documenten te ondertekenen,
met dezelfde bindende waarde als een handtekening op papier. Ook hier zijn
de toepassingen legio: het beheren van een elektriciteits- of internetcontract,
het inkijken van een medisch dossier, je belastingaangifte indienen via Taxon-
web, een interimcontract of zelfs een notariële acte tekenen, ...

Gefaseerde uitrol

Vanaf 30 mei 2017 kan je de itsme®-app al downloaden via de Apple & Google
Play stores en daarna activeren via de vier grootbanken. Binnen enkele
weken zal je dit ook kunnen doen met je eigen eID kaart en kaartlezer.

In de komende maanden zullen alle simkaarten in de Belgische markt compatibel
worden gemaakt met itsme®. In de meeste gevallen zal je hiervan als gebruiker niets
merken, maar het kan zijn dat je simkaart vervangen moet worden (dit is het geval
voor ≈ 20% van de kaarten), je ontvangt hierover de nodige info. Ook als
je simkaart nog niet klaar is voor gebruik met itsme® zal je al een account
kunnen aanmaken en eenvoudige functies kunnen uitvoeren (zoals
inloggen). Van zodra je simkaart up-to-date is, zal je de koppeling kunnen
maken en toegang hebben tot alle mogelijkheden van itsme®.

De uitrol van itsme® zal geleidelijk gebeuren. Vanaf 30 mei 2017 zal je itsme®
al kunnen gebruiken om in te loggen op de websites van onze eerste partners.
Het gaat om Randstad (interimwerk), Doccle (digitaal documentenbeheer),
Bolero (beleggersplatform), ClearMedia (Cloud solutions), EnCo (toolbox voor digitale
ontwikkelingen) en Rombit (IoT solution provider). Gedurende de zomer volgen andere
belangrijke toepassingen bij onder meer AXA, Belfius, BNPP Fortis, ING en Proximus.

Overheid werkt mee

Het concept van een mobiele identiteit sluit perfect aan bij de ‘Digitale
Agenda’ van minister Alexander De Croo die tot doel heeft om België
versneld te digitaliseren. De overheid heeft aangegeven itsme® aan te willen
bieden als optie voor de mobiele identificatie van burgers en ondernemingen
en dit zowel op federaal, gewestelijk als gemeentelijk niveau.

itsme® zal de eID-kaart niet vervangen maar je mobiele ID (mID) is wel volledig
gebaseerd op de identiteitsgegevens opgeslagen in de eID-kaart. Het is dus nog
steeds de overheid die de identiteit controleert en garandeert. “De veiligheid van
de eID-kaart wordt in feite meegenomen naar de mobiele wereld. Je mID itsme®
zal je kunnen gebruiken in tal van online situaties maar niet in het geval van een
effectieve fysieke controle (luchthavens, grenzen, …). Daar blijft je plastieken eID-kaart
noodzakelijk.”, aldus minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken, Jan Jambon.

Een van de grootste voordelen van itsme® is inderdaad dat zowel consumenten als
burgers, ondernemingen als openbare diensten het systeem kunnen gebruiken.
“We zijn volop in gesprek met steden & gemeenten en met andere openbare diensten
zoals bijvoorbeeld de zorgsector en de notarissen. Ook tal van private dienstverleners,
zoals verzekeringsmaatschappijen, uitzendkantoren en de retail sector hebben
al interesse laten blijken in de app”, aldus Kris De Ryck van Belgian Mobile ID.

En wat met de digitale privacy? Tussen de gebruiker en de partij die diens gegevens
wil kennen, zit altijd Belgian Mobile ID. Het consortium opereert onder de Europese
regelgeving voor elektronische identificatiemiddelen (eIDAS) en de Europese privacyverordening
(GDPR). Als weldra gereguleerde ‘trust service provider’ waakt Belgian
Mobile ID over de bescherming van uw persoonlijke data zonder deze commercieel
te exploiteren. Bij elke interactie met itsme® ziet de gebruiker precies welke gegevens
hij deelt. Zo houdt hij als enige steeds de controle over wat hij prijsgeeft.

Meer informate kan u terugvinden op de website of infografiek

Corporate
Contacteer ons

Vanessa Zwaelens - Head of External Communication

Tiziana Rizzo - Media Relations

Julie Kerremans - Media Relations

Vanessa Zwaelens - Head of External Communication

Tiziana Rizzo - Media Relations

Julie Kerremans - Media Relations