Skip to Content
Belgen bereid één miljard uit te geven om het EK te winnen

Belgen bereid één miljard uit te geven om het EK te winnen

Een derde van de Belgen denkt dat de Rode Duivels zullen winnen

Donderdag 3 juni 2021 - Brussel - Een derde van de Belgische fans denkt dat België de EK zal winnen. Ze zijn zelfs bereid om €137 per persoon te betalen om de Rode Duivels de trofee te zien hijsen. In totaal is de titel bijna 1 miljard euro waard voor de Belgen. Verwacht wordt dat de gezondheidsmaatregelen de manier waarop mensen naar de wedstrijden kijken, zullen beïnvloeden. 65% van de Belgen zal de wedstrijden thuis bekijken. Terwijl 85% van de bevolking, in een wereld zonder corona, de wedstrijden in sociale gelegenheden buiten zou hebben bekeken. De economische gevolgen van de EK zullen vooral tot uiting komen in de consumentenbestedingen van de fans. Bijna één Belg op vijf is van plan fan-merchandise te kopen voor een gemiddeld bedrag van €67 per persoon. Ook de omzet van supermarkten en cateringbedrijven (levering of afhaal) zou van de EK moeten profiteren.

Acht dagen voor de start van het Europees voetbalkampioenschap publiceert ING de resultaten van een Europees onderzoek naar de impact van een dergelijk evenement op de consumptiegewoonten van huishoudens. In de enquête werd ook het enthousiasme van de fans voor hun nationale ploeg gemeten. In dit opzicht is Frankrijk de winnaar met 56% van de bevolking die denkt dat "les Bleus" de EK zullen winnen. Portugal en Italië volgen met respectievelijk 46% en 45%. De "zwart-geel-rode" fans zijn echter minder overtuigd dan de Fransen, aangezien slechts een derde van de Belgen denkt dat België de titel zal winnen.

Het EK voetbaltoernooi, een titel die door de Belgen op 1 miljard wordt geschat

Om de waarde van een eindoverwinning op de EK te bepalen, vroeg ING consumenten hoeveel zij bereid zouden zijn te geven voor de overwinning van hun team. Terwijl het Europese gemiddelde €209 per persoon bedraagt, zijn de Belgen minder vrijgevig en staan zij op de voorlaatste plaats in de rangschikking met €137, of bijna vier keer minder dan de Italianen. Met een bedrag van €528 per persoon hebben de Italianen een duidelijke voorsprong op de Zweden, die bereid zijn €266 te betalen, en de Spanjaarden, die €245 uitgeven.

De aanwezigheid van de mediterrane landen in de topgroep kan wellicht worden verklaard door hun passie voor voetbal: Italië (78%), Spanje (79%) en Portugal (85%) hebben het hoogste percentage fans. De hoge score van Zweden kan worden verklaard door de relatief hoge koopkracht, voegt Peter Vanden Houte, Chief Economist bij ING België, toe

Naar een waarschijnlijke daling van de productiviteit op het werk

Het lijdt geen twijfel dat de EK in de top drie van de gespreksonderwerpen zal staan, althans tot de dag na 11 juli. Het is een veilige gok dat de werknemers alle beschikbare communicatiekanalen zullen gebruiken om erover te praten. Het valt nog te bekijken of dit gevolgen zal hebben voor de productiviteit.
Voor de Belgen is er geen twijfel mogelijk. De Belgische werknemers verwachten dat de productiviteit van hun collega's tijdens de EK met 14% zal dalen. Anderzijds zijn de Belgen ervan overtuigd dat hun eigen productiviteit niet zal worden aangetast.
Het effect van de EK op de productiviteit zal naar verwachting niet overal in Europa negatief zijn. De Spaanse respondenten zeiden inderdaad dat zij een algemeen positief effect van de EK op de productiviteit van hun collega's en op hun eigen productiviteit verwachten.

Winst tijdens de EK: meer een moreel dan een economisch voordeel

Als een groot sportevenement een economische impact moet hebben, dan is dat hoofdzakelijk via de consumentenuitgaven van de supporters. In dit opzicht lijkt België redelijk: bijna één Belg op vijf (18%) is van plan tijdens de EK fan-merchandise (posters, shirts, petjes, versieringen, enz.) te kopen voor een gemiddeld bedrag van €67 per persoon. Alles bij elkaar zou dit kunnen neerkomen op een totaalbedrag van €84 miljoen voor merchandising alleen. Volgens de studie geeft Frankrijk het meeste geld uit met een gemiddelde van €99 per persoon. Onze Nederlandse buren sluiten met €31 per persoon het klassement aan de andere kant af.

De pandemie zal invloed hebben op de omgeving waarin de fans de wedstrijden zullen volgen, en dus ook op de plaats waar zij hun consumptie zullen nuttigen. Een derde van de Belgische fans die de wedstrijden van de Rode Duivels zullen bijwonen, geeft toe dat ze bij de keuze van de plaats en de omgeving al rekening houden met de gezondheidssituatie,”analyseert Peter Vanden Houte
“Een grote meerderheid van hen (65%) is van plan de wedstrijden thuis te volgen, hoewel 85% de wedstrijden graag buiten op sociale plaatsen had willen volgen, in een scenario zonder pandemie. Dit zou een aanzienlijk omzetverlies voor bars kunnen betekenen, ook al kunnen we ons voorstellen dat door de heropening van terrassen en overdekte zalen tussen nu en het begin van het EK, etablissementen die de wedstrijden op reuzenschermen aanbieden, zullen profiteren van een toename van het aantal bezoekers. Het verbruik zou uiteraard nog hoger moeten liggen in landen waar de bars heropend zijn, en hoe langer een team in de competitie zit, hoe duurzamer het zal zijn,” aldus Vanden Houte

Supermarkten en spelers op het gebied van afhaal/bezorging zullen naar verwachting hun inkomsten zien stijgen als gevolg van de toename van het aantal thuiskijkers. Deze zelfde marktdeelnemers hebben reeds sterke groeipercentages gekend tijdens de opeenvolgende lockdowns en zullen naar verwachting opnieuw van deze periode profiteren. Zo zegt meer dan een op de tien Belgische respondenten vaker afhaalmaaltijden/bezorgmaaltijden te zullen bestellen.

In welke mate zal de economie worden beïnvloed, tussen het positieve effect op de consumptie en het negatieve effect op het mogelijke verlies van productiviteit? Uiteindelijk is het effect op het BBP vrijwel nihil, maar een goede show van de Rode Duivels zou de nationale trots en het moreel van de gezinnen zeker ten goede komen.

- Einde bericht -

Contact voor de pers (niet voor publicatie)

Over de gegevens

Deze studie over de houding en het gedrag van de consument ten aanzien van voetbal in de EK-landen werd in april 2021 uitgevoerd door KANTAR in opdracht van ING. In België werd een online-enquête gehouden bij 1001 respondenten die representatief waren voor de bevolking wat leeftijd, geslacht en inkomen betreft. In alle andere landen zijn ten minste 500 respondenten die qua leeftijd en geslacht representatief zijn voor de internetpopulatie, online ondervraagd.

Over ING

ING België is een universele bank die financiële diensten aanbiedt aan particulieren, ondernemingen en institutionele cliënten. ING Belgium S.A./N.V. is een dochtervennootschap van ING Group N.V. via ING Bank N.V. (www.ing.com).

ING is een wereldwijd actieve financiële instelling met een sterke Europese aanwezigheid die bancaire diensten aanbiedt via zijn werkmaatschappij ING Bank. De doelstelling van ING is om mensen in staat te stellen steeds een stap voorop te blijven lopen, zowel privé als zakelijk. De meer dan 57.000 werknemers van ING bieden diensten op het vlak van particulier en zakelijk bankieren aan klanten in ruim veertig landen.

De aandelen van ING Groep noteren op de beurzen van Amsterdam (INGA NA, INGA.AS), Brussel en op de New York Stock Exchange (ADR's: ING US, ING.N).

Duurzaamheid maakt integraal deel uit van de strategie van ING, wat blijkt uit de leidende positie van ING in sectorbenchmarks van Sustainalytics en MSCI en onze 'A-lijst'-rating van CDP. De aandelen van ING Groep zijn opgenomen in belangrijke duurzame en Environmental, Social and Governance (ESG) indexproducten van toonaangevende leveranciers zoals STOXX, Morningstar en FTSE Russell. In januari 2021 ontving ING een ESG-evaluatiescore van 83 ('sterk') van S&P Global Ratings.

 

Downloads

Contacteer ons

Renaud Dechamps
Media Relations Manager, ING Belgium

E: renaud.dechamps@ing.com

M: +32 497 47 16 04

Terug naar boven