Beleggersbarometer: de digitale belegger
De ING-beleggersbarometer stijgt lichtjes in augustus en blijft daarmee voor de negende opeenvolgende maand in een vrij optimistische bui.
Analyse van Peter Vanden Houte, chief economist ING België
De Beleggersbarometer meet maandelijks het vertrouwen van de Belgische particuliere beleggers. Deze drukt m.a.w. het “beleggerssentiment” uit. Dit onderzoek, dat uitgevoerd wordt door TNS, is een initiatief van ING in samenwerking met Universiteit Gent, De Tijd en L’Echo. Tot en met mei 2011 gebeurde de enquête telefonisch, sinds juni 2011 wordt ze online afgenomen.
De ING-beleggersbarometer stijgt lichtjes in augustus en blijft daarmee voor de negende opeenvolgende maand in een vrij optimistische bui. De Belg gebruikt internet voor zijn beleggingen, al is er duidelijk nog groeimarge en kunnen we nog altijd spreken van een generatiekloof.
De ING-beleggersbarometer klom in augustus hoger tot 110 punten, na in juli 106 punten te hebben bereikt. Het is nu de negende maand op rij dat de barometer boven zijn neutrale niveau van 100 punten noteert, wat betekent dat beleggers nog altijd vertrouwen hebben in de financiële marktomstandigheden. Blijkbaar heeft de eerder positieve afwikkeling van de Griekse crisis de belegger een hart onder de riem gestoken, wat de stijging van de barometer in augustus zou kunnen verklaren.
Toch zet dit hem er niet toe aan om een gokje op de Griekse financiële markten te wagen. Zelfs nu de Griekse rente nog altijd zeer hoog staat en het risico van een uitstap uit de muntunie kleiner is geworden, ziet slechts 11% van de beleggers zich Griekse obligaties kopen, terwijl 70% zich daar ver weg van houdt.
Sinds het begin van de zomer, lijkt het optimisme met betrekking tot de economie wat afgenomen, hoewel het aantal positivo’s toch nog altijd ruimschoots groter is dan de zwartkijkers. Zo ziet 36% de economie in de komende maanden aantrekken, terwijl 22% van de respondenten eerder een afzwakking verwacht. Ook voor het beursoptimisme is het hoogtepunt voorbij. Er zijn welwiswaar nog altijd 33% van de beleggers die een beursstijging in het verschiet stellen (tegenover 23% die vrezen voor een daling), maar in februari bedroeg het percentage “beursstieren” nog 49%.
De belegger is blijkbaar wat behoedzamer geworden. Zo’n 23% vindt het wel een goed moment om in meer risicovolle beleggingen te stappen, maar 27% ziet dat absoluut niet zitten. Het is alweer van april geleden dat risicovolle beleggingen nog een relatieve meerderheid van de beleggers kon bekoren. Maar ook obligaties zijn niet echt gegeerd. Slechts 20% vindt die koopwaardig (waarmee ze dus minder aantrekkelijk ogen dan risicovolle beleggingen), terwijl 31% van de Belgen nu een obligatiebelegging afraadt. Dat zal wel veel te maken hebben met het nog altijd historisch lage niveau van de langetermijnrente.
Digitaal
Meer dan 70% van de Belgische beleggers gebruikt het internet voor zijn beleggingen. Iets meer dan een derde van de beleggers voert transacties online uit. De werkelijke percentages zullen nog lager liggen aangezien het om een online enquête gaat. De Belgische beleggers zijn dus zeker nog niet allemaal het digitale tijdperk ingetreden.
Ook op het vlak van informatieverwerving heeft het internet nog groeipotentieel. Een groot deel van de ondervraagden (68%) vindt het belangrijk dat hij door zijn bank wordt geïnformeerd over de huidige economische situatie en de toestand op de financiële markten.
Onder de beleggers die dat belangrijk vinden, vindt 67% dat een papieren magazine nog altijd een geschikt medium voor informatieverstrekking is. Toch worden digitale media zeker niet afgewezen. Liefst 82% van de beleggers die informatieverstrekking door hun bank belangrijk vinden, vindt een e-mail van zijn bank een goede manier om geïnformeerd te worden. Een elektronisch magazine kan op de goedkeuring van 65% rekenen.
Voor nog modernere informatiekanalen zoals een video op internet of een webinar zijn de meningen onder de beleggers die informatieverstrekking door hun bank belangrijk vinden, verdeeld. Een video wordt door 32% van hen gesmaakt, 35% vindt het dan weer geen goed medium. Voor de webinars tekent een derde van deze beleggers, terwijl dit medium 31% niet kan bekoren. Hier lijkt ook de generatiekloof wat mee te spelen. Bij de beleggers tot 44 jaar vindt ongeveer 60% webinars een geschikt communicatiemedium om financiële informatie te verwerven. Boven deze leeftijd valt dat percentage terug tot minder dan een kwart. Naarmate de “digital natives” een groter deel van de beleggende bevolking zullen uitmaken, lijkt het duidelijk dat ook de communicatie en informatie rond beleggen voluit de digitale kaart zal trekken.
Het saturatiepunt van de digitalisering, ook op het vlak van beleggen, is duidelijk nog niet bereikt.
___________________
Voor meer informatie:
Persdienst ING België:+ 32 2 547 24 84, pressoffice@ing.be
Peter Vanden Houte, chief economist: + 32 2 547 80 09, peter.vandenhoute@ing.be