61% van de Belgen reeds geconfronteerd met poging tot bankfraude: ING introduceert 'Check je Gesprek'
Primeur op de Belgische markt
Brussel - 61% van de Belgen zegt al eens in contact zijn gekomen met een poging van bankfraude. Daarom lanceert ING vanaf 8 mei* een concrete oplossing: 'Check je Gesprek'. Met deze innovatieve functie in de ING Banking-app kunnen klanten in een handomdraai verifiëren of een vermeende beller wel écht een ING-medewerker is. Zo zet ING een belangrijke stap in de strijd tegen bankhelpdeskfraude, waarbij oplichters zich voordoen als bankmedewerkers om slachtoffers te misleiden.
Uit recent iVOX-onderzoek** blijkt dat de confrontatie met bankfraude een wijdverspreid probleem is in België. Maar liefst 61% van de Belgen geeft aan al eens te zijn geconfronteerd met pogingen tot oplichting, waarbij phishing via sms en telefoon de meest voorkomende vormen zijn. De impact is significant: 40% van de Belgen die met fraude in aanraking kwamen, verloor daadwerkelijk geld. Deze cijfers benadrukken de dringende behoefte aan effectieve tools, want een overweldigende meerderheid van 79% van de Belgen vraagt om meer ondersteuning van hun bank in de strijd tegen fraude.
De meest voorkomende confrontatie met fraude gebeurt via phishing met alledaagse kanalen zoals sms en telefoon. Dit benadrukt hoe gewiekst fraudeurs te werk gaan via communicatiemiddelen die we dagelijks vertrouwen. Stel, je wordt gebeld door iemand die zich voordoet als een bankmedewerker. Die persoon vertelt je dat er iets mis is met je geld, je rekening of je bankkaart. Op zo’n moment wil je 100% zeker weten dat je wel een échte ING-medewerker aan de lijn hebt en géén oplichter die uit is op je geld. De ING Banking-app biedt hier de oplossing voor met de nieuwe functie ‘Check je Gesprek’.
Peter Adams, CEO ING België:"Bankhelpdeskfraude is een veelvoorkomende vorm van oplichting die aanzienlijke emotionele en financiële schade veroorzaakt. Met 'Check je Gesprek' bieden we onze klanten een direct en effectief middel tegen oplichters, en daar ben ik bijzonder trots op."
Deze nieuwe functie werd vorig jaar al geïntroduceerd in ING Nederland. En met succes, want sinds de introductie daalde het aantal bankhelpdeskfraudes onder Nederlandse ING-klanten in 2024 met 43%. Ook geeft 78% van de ING-klanten aan zich dankzij de functie weerbaarder te voelen tegen fraudeurs. Met de lancering in België hoopt ING eenzelfde positieve impact te realiseren en haar klanten een veiliger bankervaring te bieden.
Zo werkt 'Check je Gesprek’
Onderaan het inlogscherm van de ING Banking-app vind je de knop ‘Check je Gesprek’. Ontvangt een klant een telefoontje van iemand die beweert in naam van ING te bellen? Dan kan de klant tijdens het telefoongesprek op de knop ‘Check je Gesprek’ tikken en meteen zijn of haar telefoonnummer intypen. Het belsysteem van ING controleert dan onmiddellijk of er inderdaad een ING-medewerker naar het telefoonnummer van de klant belt. De klant ziet meteen op zijn of haar scherm of het telefoontje legitiem is of niet, en welke stappen hij of zij eventueel moet ondernemen in geval van fraude.
Belangrijkste bevindingen iVOX-survey
- 61% van de Belgen zegt al eens in contact zijn gekomen met een poging van bankfraude (identiteitsfraude, bankpasfraude, creditcardfraude, phishing via sms/telefoon, factuurfraude, online banking fraude).
- De meest voorkomende confrontatie met fraude gebeurt via phishing met alledaagse kanalen zoals sms en telefoon. Dit benadrukt hoe geraffineerd fraudeurs te werk gaan via communicatiemiddelen die we dagelijks vertrouwen.
- Een kwart van alle Belgen heeft effectief geld verloren door toedoen van bankfraude.
- Maar liefst 7 op de 10 Belgen vrezen in de toekomst slachtoffer te worden van bankfraude. Belgen vrezen het meest online banking fraude, gevolgd door identiteitsfraude.
- Een overweldigende meerderheid (79%) van de Belgen vraagt actief om meer tools van hun bank om zich beter te beschermen.
*De nieuwe functionaliteit in de app zal worden uitgerold tussen 8 en 14 mei 2025.
**Resultaten iVOX-studie bij de Belgische bevolking: Online-onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van ING tussen 2 en 4 mei 2025 bij 1000 Belgen representatief op geslacht, leeftijd, regio en diploma.
Daphne Poets
Over ING
ING is een wereldwijd actieve financiële instelling met een sterke Europese aanwezigheid, die bankdiensten aanbiedt via haar dochteronderneming ING Bank. De doelstelling van ING is: mensen in staat stellen om een stap voor te blijven, zowel zakelijk als privé. De meer dan 60.000 medewerkers van ING bieden particuliere en zakelijke bankdiensten aan klanten in meer dan 100 landen.
Aandelen ING Groep zijn genoteerd aan de beurzen van Amsterdam (INGA NA, INGA.AS), Brussel en aan de New York Stock Exchange (ADRs: ING US, ING.N).
ING streeft ernaar om duurzaamheid centraal te stellen bij alles wat we doen. Ons beleid en onze acties worden beoordeeld door onafhankelijke onderzoeks- en ratingbureaus, die jaarlijks updates geven. De ESG-rating van ING door MSCI werd in augustus 2024 voor het vijfde jaar herbevestigd als 'AA'. Sinds december 2023 is het beheer van materiële ESG-risico's door ING volgens Sustainalytics 'Sterk'. Onze huidige ESG Risk Rating is 17,2 (Laag risico). Aandelen van ING Groep zijn ook opgenomen in belangrijke duurzaamheids- en ESG-indexproducten van toonaangevende aanbieders. Enkele voorbeelden zijn Euronext, STOXX, Morningstar en FTSE Russell.
ING België is een universele bank die financiële diensten aanbiedt aan particulieren, ondernemingen en institutionele cliënten. ING Belgium S.A./N.V. is een dochtervennootschap van ING Group N.V. via ING Bank N.V. (www.ing.com).